Google AdWords / Google Ads
Google AdWords, nu kendt som Google Ads, er et af de mest brugte digitale markedsføringsværktøjer – og Googles absolut vigtigste indtægtskilde. Googles annonceringsplatform er primært kendt for deres pay-per-click (PPC) betalingsmodel, som gør, at annoncører kun betaler når de rent faktisk får noget ud det – nemlig en besøgende til deres hjemmeside.
Annoncering på Google har eksisteret helt siden 2000, og er dermed også en af de ældste, og stadigt aktive online marketing muligheder. Måden du kan få vist dine annoncer på bliver opdelt efter flere kategorier. For selv om du nok er mest kendt med annoncerne du ser i søgeresultaterne når du Googler efter diverse ting, så er der mange andre muligheder, herunder bannerannoncering på websites, YouTube i Gmail og mere til.
Søgenetværket
Annoncerne på søgenetværket er dem du kender fra søgemaskinen, som er resultaterne blandt de naturlige/organiske søgeresultater. Her kan der vises 4 tekstannoncer i toppen og 3 i bunden af søgeresultaterne. Derudover kan man også få vist Google Shopping annoncer, som er de annoncer med billeder af produkter, deres pris og lignende, enten som en del af annoncerne i toppen, eller i højre side.
Du skal dog være opmærksom på, at Google ofte tester og ændrer deres layout på søgeresultater og annoncer i deres søgemaskine. Ikke kun med placeringen af de forskellige slags annoncer, men også selve designet af annoncerne. For nyligt gik de fx fra at have 2 linjer til overskrifter til 3, og fra 1 beskrivelseslinje til 2.
Displaynetværket
Når du skal annoncere via Googles Displaynetværk har du i princippet muligheden for, at tage fat i alle de andre annonceringsformer de tilbyder, udover annoncer i søgeresultaterne. Du har med garanti lagt masse til de bannerreklamer der figurerer rundt omkring på internettet når du læser nyheder og lignende. De fleste af disse henter deres bannerreklamer fra netværk som blandt andet Googles, eller et hvor Google også er repræsenteret på via det de kalder AdSense.
Man har en lang række målretningsmuligheder på Displaynetværket, herunder søgeord, placeringer ift. de specifikke websites eller undersider du vil have vist dine reklamer på, emner, demografi etc. Det er også i denne kategori du har muligheden for remarketing (eller retargeting) af dine tidligere besøgende. Fx hvis de har lagt produkter i kurven, men ikke købt, og du fanger dem med dynamisk produkt retargeting.
Udover disse former for mere eller mindre klassiske bannerreklamer, så kan du også annoncere på YouTube, reklamere for din app på Google Play, samt annoncere direkte i dine kunders indbakke med Gmail Sponsored Promotions.
Læs mine indlæg om Google Ads
Herunder kan du læse alle mine indlæg der handler om AdWords (Google Ads). Men hvis du starter helt fra bunden kan det være et bedre sted at starte er med mit kursus. Alternativt kan du overveje min fulde samling af indhold i min e-bog, som blot kræver en tilmelding til mit nyhedsbrev. Er du helt ny på området er du måske interesseret i en Google Ads rabatkode hvor Google giver dig et startbudget på deres regning.
AdWords for nærrigrøve – optimale resultater med minimale budgetter
AdWords for nærrigrøve - optimale resultater med minimale budgetter Denne guide er for dig som gerne vil teste, om Google AdWords er en marketingkanal der kan fungere for din virksomhed. Er du ejer af en mindre virksomhed, fx en webshop, eller arbejder du med...
Hvordan AdWords kan hjælpe dig i dit arbejde med SEO
Hvordan AdWords kan hjælpe dig i dit arbejde med SEO Det behøver bestemt ikke være et spørgsmål man skal vælge SEO eller AdWords når der skal prioriteres ift. tid og marketingbudgetter. Der er flere synergier mellem de to forskellige...
Google fjerner annoncerne i højre side – Hvad er konsekvensen?
Google fjerner annoncerne i højre side - Hvad er konsekvensen? Du har nok som de fleste allerede langt mærke til det. Google har eksperimenteret med udseendet af søgeresultaterne endnu engang - og denne gang har de fjernet annoncerne til...
De 5 mest typiske fejltagelser med Google AdWords søgeord
De 5 mest typiske fejltagelser med Google AdWords søgeord Hver eneste gang jeg åbner en AdWords konto for at tage mit første kig på hvordan den er sat op, og ikke mindst hvordan den har performet, oplever jeg de samme fejl om og om igen....
Avanceret DSA kampagne – udnyt dine muligheder
Avanceret DSA kampagne - udnyt dine muligheder Det er blevet tid til at vise dig hvordan du laver en avanceret DSA kampagne. Det er en metode jeg selv har haft stor succes med at bruge, som hjælper dig med at øge din Quality Score og...
Structured Snippets – Googles nye AdWords extension
Structured Snippets - Googles nye AdWords extension Det er altid spændende når Google kommer med nye tiltag til AdWords - og tilføjelsen af structured snippets som extension (eller udvidelse hvis du bruger AdWords på dansk) er bestemt...
Få en højere CTR med disse 6 tips + bonus trick
Få en højere CTR med disse 6 tips + bonus trick Selv om CTR ikke er den vigtigste faktor når man snakker om Google AdWords, så er der alligevel her tale om en af de vigtigere ting at have i fokus, når man løbende optimerer sin konto....
Affiliate arbitrage mulighed med PPC
Affiliate arbitrage mulighed med PPC Teorien om arbitrage er et ønskescenarie for de fleste forretningsmennesker, og dette gælder da specielt også for de der beskæftiger sig med affiliate marketing. Hvad hvis det rent faktisk var muligt,...
Fordele og ulemper ved SEO
Fordele og ulemper ved SEO SEO, eller søgemaskineoptimering om man vil, er et af de mest omtalte metoder til digital markedsføring i øjeblikket, og det som de fleste snakker om når de skal snakke om at drive forretning online. Dette har...
Fordele og ulemper ved AdWords
Fordele og ulemper ved AdWords Nu er jeg efterhånden blevet stillet spørgsmålet om hvilke fordele og ulemper der er ved Google AdWords flere gange - og det er derfor blevet tid til at svare på det i form af dette blogindlæg. For selv om...
SEO konsulent – Vælg den rigtige til søgemaskineoptimering
SEO konsulent - Vælg den rigtige til søgemaskineoptimering Det kan være ganske svært, at finde en SEO konsulent til at varetage sin virksomheds interesser i de organiske søgeresultater. Sådan er det for de fleste specialer, og det samme...
Google AdWords konsulent – Hvordan du vælger den rigtige
Google AdWords konsulent - Hvordan du vælger den rigtige Det kan være svært, endda rigtig svært, at vælge den helt rette Google AdWords konsulent – og du er bestemt ikke den eneste der har stået med den udfordring, og ikke helt vidst hvad du skulle...
Tag ejerskab på din AdWords konto!
Tag ejerskab på din AdWords konto! Jeg føler mig simpelthen nødsaget til at skrive dette blogindlæg, som et opråb til alle de virksomheder som køber AdWords ydelser, uden selv at eje kontoen, eller have adgang til den. Det er efter min...
Bør man annoncere på sin virksomheds brand-navn?
Bør man annoncere på sin virksomheds brand-navn? Jeg har tidligere skrevet om hvorvidt man bør byde på sine konkurrenters brand med Google AdWords eller Bing Ads, hvilket har ført til spørgsmålet om hvorvidt man bør byde på sin egen...
SEO-tekster og hvorfor det er en forfærdelig betegnelse
SEO-tekster og hvorfor det er en forfærdelig betegnelse En betegnelse der bliver brugt ufatteligt meget i øjeblikket er brugen af "SEO-tekster". Mange virksomheder udbyder deciderede SEO-tekster som værende et produkt som skal hjælpe dig...
AdWords eksperthjælp – hvad er en fair betalingsmodel?
AdWords eksperthjælp - hvad er en fair betalingsmodel? På det betalte community Marketers.dk havde jeg for noget tid tilbage flere rigtig interessante diskussioner med flere af de andre medlemmer. Emnerne omhandlede spørgsmål om hvorvidt...
Skal man lade Google optimere sin AdWords konto?
Skal man lade Google optimere sin AdWords konto? De fleste forretningsmænd, specielt i online industrien, er interesseret i at få så stort et udbytte som muligt, ved at bruge så kort tid som muligt. Og dette gælder også for...
SEO eller AdWords – hvad skal man fokusere på først?
SEO eller AdWords - hvad skal man fokusere på først? Jeg ser ofte nye aktører i online industrien spørge på fx iværksætterforaet Amino om hvad de skal satse på først med et helt nyt website eller webshop - SEO eller AdWords. Og det er...
Hvordan udregnes din klikpris i Google AdWords?
Hvordan udregnes din klikpris i Google AdWords? Nu er jeg efterhånden blevet spurgt nogle gange om hvordan klikprisen i Google AdWords helt præcist udregnes, og om det virkelig “bare” er en auktion som man har set i så mange andre...
Forøg din AdWords Quality Score og få mere for dine penge
Forøg din AdWords Quality Score og få mere for dine penge For en uges tid siden udgav jeg et blogindlæg om hvordan din klikpris udregnes med Google AdWords, og her fandt vi ud af hvor vigtig din Quality Score er for din performance med annoncering på...
Guide: Tilføj negative keywords for mere profit med AdWords
Guide: Tilføj negative keywords for mere profit med AdWords De fleste ved hvor vigtigt det er, men det er desværre ikke alle som laver deres research og optimeringer helt godt nok, når der tales om negative keywords i forbindelse med...
Hvordan du linker AdWords og Analytics sammen
Hvordan du linker AdWords og Analytics sammen De fleste jeg møder, som for nyligt er begyndt at bruge AdWords, tænker slet ikke på koblingen mellem Google Analytics og AdWords. Nogle tror automatisk at de får alt data ind fra AdWords til deres...
Byde på konkurrenternes brand med Google AdWords
Byde på konkurrenternes brand med Google AdWords Jeg har efterhånden fået spørgsmålet utallige gange om hvorvidt det er lovligt eller ej at byde på konkurrenternes brand med Google AdWords markedsføring. Og det er der en god grund til, for det er ikke nemt at få...
Split test AdWords annoncer – og gør det rigtigt
Split test AdWords annoncer - og gør det rigtigt Mange taler om splittests, men meget få udøver det rent faktisk. Og det er synd, for hvis man kontinuerligt laver splittest af AdWords annoncer kan man virkelig øge sin performance over tid. Et andet problem...
Google AdWords for små & mindre virksomheder
Google AdWords for små & mindre virksomheder Hvis du står i en situation som ejer af eller ansat i en mindre virksomhed, og overvejer om hvorvidt du skal begynde at benytte Google AdWords marketing til at finde flere kunder, så er du bestemt ikke alene. Google har...
Find dine organiske placeringer internationalt med Googles Ad Preview Tool
Find dine organiske placeringer internationalt med Googles Ad Preview Tool Du står garanteret i den problemstilling som mange oplever når de starter med SEO, og skal til at finde sine placering på specifikke søgeord og søgefraser. Specielt hvis du står for...
10 råd til hurtig AdWords optimering
10 råd til hurtig AdWords optimering Det første jeg gør når jeg kigger på en Google AdWords konto for første gang, er at gennemgå det jeg vil kalde “Quick Wins” eller “Quick Fixes”, eller på dansk udtrykt som de lavthængende frugter. Der er ofte en masse...
Fordele og ulemper ved Bid Management software
Fordele og ulemper ved Bid Management software Når man op i en vis størrelse af AdWords konto kan det hurtigt virke helt uoverskueligt at skulle foretage budjusteringer. Og eftersom økonomien for denne form for online marketing er eksploderet en hel del de...
Dynamic Keyword Insertion (DKI) Guide – Fordele og ulemper
Dynamic Keyword Insertion (DKI) Guide – Fordele og ulemper Med Dynamic Keyword Insertion, fremover omtalt som DKI, har man en fremragende mulighed for at få mere ud af sin annoncering med Google AdWords. Men jeg ser stadig den dag i dag stadig tilfælde hvor der bliver...
Forskellene mellem SEM, SEO, PPC & SEA – og hvorfor der opstår forvirring
Forskellene mellem SEM, SEO, PPC & SEA - og hvorfor der opstår forvirring Jeg har efterhånden hørt flere eksempler på lidt forvirring omkring forskellen på de mange forskellige forkortelser og termer inden for Online Marketing og Google optimering. Det...
[rating_form id=”1″]
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk