Avanceret DSA kampagne - udnyt dine muligheder

Avanceret DSA kampagne – udnyt dine muligheder

Det er blevet tid til at vise dig hvordan du laver en avanceret DSA kampagne. Det er en metode jeg selv har haft stor succes med at bruge, som hjælper dig med at øge din Quality Score og dermed sænke dine klikpriser, så du får mere for pengene. Det har jeg også skrevet om før hvordan man kan gøre for alle sine kampagner i AdWords. Men nu er det blevet tid til at se lidt nærmere på hvordan man kan optimere sin DSA kampagne – og lad os starte med at kigge på hvad det er, og hvordan det bruges. 

Hvad er Dynamic Search Ads (DSA) og hvordan fungerer det?

Det er de færreste der ikke arbejder jævnligt med AdWords som kender til brugen af dynamiske søgeannoncer, kendt som Dynamic Search Ads – og herefter forkortet som DSA. Kort forklaret så er det en kampagne man opsætter, hvor Google hjælper dig med at finde søgeord at annoncere på – og ikke nok med det skriver de også overskriften i annoncerne selv.

Hvordan gør Google så det tænker du måske? Ved brug af deres indeks af dit website finder deres robotter frem til relevante søgefraser som der bydes på – og bruger sågar indholdet på siden (specielt title-tagget) til at skrive overskriften til dine annoncer. Og hvorfor er det smart? Det skal jeg fortælle dig.

Hvorfor er det en god idé at bruge DSA kampagner?

Der er flere rigtig gode grunde til at bruge Dynamic Search Ads kampagner, og herunder får du de vigtigste af dem.

Find nye søgeord

Der er en stor sandsynlighed for, at Google kan finde søgeord som ville være relevante for dig at annoncere på, ved at kigge nærmere på indholdet på dit website. Fordelen ved dette er, at det kan give helt nye idéer til kampagner og annoncegrupper. Her kan du tage et kig på din Search Term rapport for DSA kampagnen hvor man så høster søgeord fra sin DSA kampagne, og laver nye annoncegrupper og/eller kampagner.

Det brede perspektiv

Fordi du får hjælp af Google til at find søgeord gennem det indhold der er på dit website, så får det fulde og brede perspektiv af hvad din målgruppe kunne søge efter, så længe du selvfølgelig har noget godt indhold på dit website som Google kan bruge. Skriver du gennemført indhold på din hjemmeside bruger du garanteret synonymer og andre relevante fraser, som du ikke nødvendigvis tænkte på da du oprettede kampagnerne.

Ting du skal huske når du bruger DSA kampagner

Som du måske kan forestille dig, så er der også ting man skal overveje kraftigt, og holde godt styr på, når man som her slipper tøjlerne lidt, og lader Google tage styringen.

Sæt dine nuværende søgeord som negative

Du har selvfølgelig også oprettet andre “normale” kampagner der målretter sig Googles søgenetværk, og for at undgå at disse skal konkurrere med DSA kampagnen, er det vigtigt at du sætter disse søgeord som negative i DSA kampagnen. Lader du være risikerer du, at du ender med at overbyde dig selv med din DSA kampagne, og at denne “stjæler” alle dine visninger. Og selvom en DSA kampagne er smart, så vil du, hvis du gør det ordentligt, kunne lave en langt bedre kampagne selv, ved at benytte annoncer du skriver selv.

Byd op for tidligere besøgende og kunder

Som du bør gøre med alle dine kampagner, så skal du gøre brug af RLSA – Remarketing Lists for Search Ads. Her kan du altså tilføje dine remarketing segmenter, fx tidligere besøgende, tidligere kunder eller besøgende der har været i indkøbskurven men aldrig endte med at købe. Disse segmenter kan du vælge at byde op eller ned for, alt afhængig af deres performance.

Ekskluder irrelevante undersider på dit website

Der vil med garanti være nogle specifikke undersider som du hverken vil lede betalt trafik hen til og/eller sider som du ikke vil have Google skal blive inspireret af til at finde nye søgeord. Dette kunne være din “Om os”-side, din kontakt-side, regler og betingelser eller lignende.

Høst søgeord og ekskludér dem fra DSA’en

Når du finder nye søgeord og fraser gennem din DSA kampagne skal du overveje at “høste” dem. Det betyder at du skal udvide din konto med enten en ny kampagne, en ny annoncegruppe eller ved at tilføje søgeordet i en af de nuværende – alt afhængig af søgeordet og situationen.

Kig ofte i din search term report og ekskluder irrelevant trafik

Det brede perspektiv kan som du nok kan forestille dig, sagtens blive for bredt. Det er ikke altid at Google er lige gode til at vælge hvilke søgeord du skal byde på, og det er endnu en god grund til at kigge i sin Search Term rapport ofte. Ikke kun for at høste nye keywords med potentiale, men bestemt også for at ekskludere irrelevante søgefraser.

Gør din DSA kampagne et niveau bedre

Nu har vi været igennem de mere “basale” ting ved en dynamisk Google AdWords kampagne, og nu er det blevet tid til at jeg viser dig, hvordan du tager den til et ny niveau. Det er her den avancerede del kommer på banen, da det er muligt at lave sin kampagne mere granuleret, hvilket kan hjælpe med at øge Quality Score og dermed sænke klikpriserne.

Målret specifikke områder på dit website

Det er muligt at opdele sin DSA kampagne så man med fx én annoncegruppe målretter sin én type undersider – hvilket giver dig nogle ekstra muligheder vi kommer til om lidt. Lad os bruge et eksempel for at gøre det nemmere og mere overskueligt. Lad os sige du har en webshop der sælger cykler, og vi her gerne vil lave en DSA kampagne der opdeler efter kategorier og køn. Her har vi altså følgende:

  • Herrecykler
  • Damecykler
  • Mountainbikes
  • Racercykler

Her har du så muligheden for at lave en DSA kampagne med en annoncegruppe til Herrecykler, som målretter sig alle URL’s som indeholder “herrecykler” hvis det altså er sådan du har opdelt dine URL’s og hjemmesidestruktur.

Ikke nok med at du kan gøre det ved brug af URL’s, så vil Google også kunne hjælpe dig når din DSA kampagne har fået lov at køre lidt og indsamlet nok data. Google prøver her at gruppere og opdele dit website i kategorier – men hvordan det gøres er svært at forudse.

googles-kategorier Googles opdeling af kategorier

Jeg plejer for at være på den sikre side, at tilføje både den URL jeg gerne vil målrette mig, og så gætter jeg mig frem til kategori-navnene, hvis jeg ikke allerede har data. Undervejs når jeg får data tilføjer og retter jeg undervejs hvis jeg ser at Google grupperer kategorierne anderledes.

Eksempel på en avanceret DSA kampagne

Husk at du også skal have en annoncegruppe til at fange alt den trafik som du ikke rammer med dine nye annoncegrupper – en fallback annoncegruppe så at sige. Jeg plejer at lave en annoncegruppe til “Hele websitet”, hvor jeg så ekskluderer de specifikke URL’s og kategorier som jeg målretter med mine nye annoncegrupper.

Annoncegruppe målrettet resten af websitet

Skriv mere specifikke annoncer

En af de største grunde til at du bør opdele din DSA kampagne til mere specifikke annoncegrupper er, at du har muligheden for at skrive mere specikke annoncer. Og annoncer der er mere relevante for søgningen og rammer de rigtige keywords giver højere Quality Score, som leder til lavere klikpriser – og det er noget de fleste vil have, ikke?

Husk, at du ikke kun kan opdele dine annoncegruppe efter underkategorier som i eksemplet ovenfor. Lad os sige du har et brand der har høj prioritet for dig – lad os sige Kildemoes cykler for at holde os til eksemplet – så lav sådan en annoncegruppe. Selv om Google selv skriver din overskrift skal du selv stå for beskrivelseslinje 1 og 2, samt din Display URL som normalt. Og i stedet for at din dynamiske annonce er helt generisk fordi den skal passe til hele websitet, kan du nu skrive om det der er relevant – fx Kildemoes cykler.

Budgiv efter performance og ROI

Som du selvfølgelig skal gøre uanset hvilken kampagne, annoncegruppe, søgeord eller hvad det nu drejer sig om – så lav din budgivning efter hvor god performance din annoncering giver dig. Her får du nemlig endnu en stor fordel ved den avancerede DSA kampagne – du kan lave budgivning efter den ROI du får på de forskellige underkategorier, brands eller hvad der nu er tale om.

Lad os sige du har en langt større profit på dine Kildemoes damecykler fremfor dine Trek mountainbikes, så er det da klart, at du skal udnytte en mulighed som denne, og have unikke bud for hver af dem.

Hvor ser jeg hvilke søgeord mine annoncer vises på?

For at finde frem til de søgeord som din DSA kampagne byder på og får vist annoncer på, skal du have fat i din Search Term rapport. Den finder du ved at gå til fanen “Keywords/Søgeord” -> “Search Terms”.

Keywords search term rapport

Kan jeg se de overskrifter Google skriver i mine annoncer?

Det kan du, plus mange andre interessante ting. For at få muligheden for dette skal du først tilføje en ny fane kaldet “Auto targets”.

Fanen Auto targets

Herinde kan du ved at trykke på “See search terms” og dernæst “All”, få følgende skærm frem.

See all search terms rapporten

Som du kan se er der her kolonner til både “Headline”, “Category”, “Landing page title” og “Destination URL”. Her har du altså ikke bare mulighed for at se de overskrifter som Google skriver for dig, men også de kategorier de klassificere dine undersider som, og hvor de besøgende helt præcist bliver sendt hen.

Rapporten med Googles overskrifter


Har du spørgsmål eller forslag til hvordan man ellers kan opsætte en DSA kampagne eller optimere den – så lad mig endelig høre fra dig i kommentarerne herunder.

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *