Tag ejerskab på din AdWords konto!
Jeg føler mig simpelthen nødsaget til at skrive dette blogindlæg, som et opråb til alle de virksomheder som køber AdWords ydelser, uden selv at eje kontoen, eller have adgang til den.
Det er efter min mening helt hovedløst, at fastlåse sig hos en AdWords konsulent som påstår at dette er måden man gør det på, fordi han eller hun så gør det til en langt sværere handling for kunden at skifte udbyder senere hen.
Jeg er godt klar over, at der er tale om uvidenhed, og at det er konsulenten den er helt gal med, hvis personen vælger at narre sine kunder til at det er den eneste mulighed. Og netop derfor har jeg valgt at skrive dette blogindlæg.
Et virkeligt scenarie som ingen ønsker at komme ud for
Er du i tvivl om hvad det helt præcist er jeg mener, så lad mig opsætte et scenarie for dig.
Firma A er begyndt at tjene penge på sin relativt nye virksomhed, og har læst om den her markedsføringsmulighed kaldet Google AdWords. Ejeren har prøvet at søge lidt efter det, men gav hurtig op på emnet, for at hyre en konsulent til at varetage opgaven.
Han søger efter ”AdWords firma” på Google, og finder frem til et website med en konsulent som han herefter kontakter. Konsulenten giver firmaejeren et tilbud på at det koster 5.000 kr. om måneden ex moms at få ham til at administrere kontoen, plus selve omkostningen ved markedsføringen – altså de penge der skal gå til Google.
Konsulenten sælger sin ydelse på, at det er rigtig smart for firmaejeren, fordi han ikke selv skal stå for noget som helst, og at konsulenten klarer alt fra opsætning af konto, til at oprette og optimere kampagnerne.
Efter et par måneder finder firmaejeren hurtigt ud af, at han betaler 5.000 kr. ex moms om måneden for denne ydelse, plus flere tusinde kroner på selve markedsføringen, og ikke kan se ret meget merindtægt for sin investering.
Han vil derfor gerne have fat i en ny konsulent, og han har læst lidt på nettet omkring Google AdWords, og fundet ud af, at Quality Score er super vigtigt, og at det er en faktor man opbygger generelt hos Google med hele sin konto.
Han vil derfor gerne selv have ejerskabet over sin konto, men finder ud af, at der i kontrakten med konsulenten står, at det er konsulenten der ejer kontoen, og at han derfor er nødt til at starte helt forfra, medmindre han er interesseret i at betale for at købe kontoen og sin egen data.
Her står ejeren nu med valget om enten at:
- Miste alt data og Quality Score for den konto han har betalt for over flere måneder, starte forfra og betale en masse penge igen i starten som investering, for at komme til det samme niveau hos en ny konsulent
- Fortsætte med den nuværende konsulent
Og vi kan vidst godt blive enige om, at begge scenarier er helt elendige, ikke?
Selv om det måske virker helt urealistisk, dumt og usmageligt, så er det et helt realistisk billede jeg tegner her. Jeg har selv set et eksempel på en kunde som stod i denne ulidelige situation, fordi han kom ud for scenariet hvor ”den kloge narrer den mindre kloge”.
Det jeg gerne vil frem til er
Tænk jer nu rigtig godt om – og gå aldrig med til en aftale hvor I ikke selv står som ejere af den Google AdWords konto som I betaler for, og som markedsfører jeres brand. Det giver ingen mening at det er konsulenten der ejer den, for han har intet at skulle bruge den til hvis samarbejdet stopper.
Den eneste grund til at der er nogen konsulenter der påstår det giver mening er, at de ikke føler sig helt sikre på kvaliteten af deres arbejde, og derfor med denne metode gør det ekstra svært for kunden at sige aftalen op.
Dog vil jeg lige understrege, at jeg også har set eksempler hvor en aftale somme denne giver mening, hvis det er kunden der foretrækker denne form for løsning. Jeg ville stadig aldrig anbefale den, men der er kunder som ikke er interesseret i selv at stå for kontoen, eller have noget som helst arbejde med administrering af den, og derfor foretrækker en sådan løsning. Jeg forstår ikke valget – men det må nu engang være op til kunden selv.
Kom endelig med jeres holdninger i kommentarerne herunder!
[rating_form id=”1″]
2 Kommentarer
Indsend en kommentar
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk
Hej Anton
Tak for god artikel, som desværre nok er meget virkelighed for mange virksomheder.
Håber at det er i orden, at jeg stiller et spørgsmål. Jeg har lige nu kendskab til en virksomhed, der har både deres Facebook firmaside og deres Google ads låst hos et større webfirma, der har “ejerskab” på begge virksomhedens konti.
Ved du om det er muligt at bringe ejerskabet over til virksomheden uden at skulle starte forfra?
Hej Steffen,
Det tror jeg du har helt ret i!
Selvfølgelig må du stille et spørgsmål 🙂 Jeg har ikke selv haft mulighed for at få skiftet ejerskab på en Google Ads, pånær i ét tilfælde. Men her var der tale om en velgørende virksomhed (NGO), og jeg ved ikke om det har noget med det at gøre. Det var i hvert fald ikke nemt, men det krævede at jeg tog fat i supporten, og de gav mig en formular samt en liste med muligheder hvorpå min kunde kunne verificere, at hun var den rigtige ejer. Prøv at hør dem ad hvilke muligheder du har.
Når det kommer til Facebook ved jeg det faktisk ikke, men kunne forestille mig det var endnu sværere. Her ville jeg også tage fat i deres support funktion, og høre om mulighederne.
Håber det hjælper dig lidt på vej!