Google fjerner annoncerne i højre side – Hvad er konsekvensen?

Du har nok som de fleste allerede langt mærke til det. Google har eksperimenteret med udseendet af søgeresultaterne endnu engang – og denne gang har de fjernet annoncerne til højre og ikke mindst tilføjet en ekstra annonce i toppen. I AdWords universet regnes det her for en stor opdatering – og jeg tager i dette blogindlæg et nærmere kig på hvad denne ændring betyder for annoncørerne.

Hvad er der sket helt præcist?

Før opdateringen var det maksimale antal annoncer man kunne opleve over de organiske resultater 3. Det tal er nu blevet øget til 4 – og til gengæld er annoncerne nu blevet fjernet til højre, og de resterende annoncer er nu under de organiske resultater. Det er dog ikke helt sandt at der ingen annoncer kan være til højre, for Google Shopping annoncerne kan stadig på relevante søgninger blive vist her.

Se eksemplerne herunder ved en søgning på “herre sko”, før og efter opdateringen.

Gamle søgeresultater:

Gamle søgeresultater

Nye søgeresultater:

Nye søgeresultater

Hvorfor har Google lavet denne ændring?

Det åbenlyse svar er, at det tjener dem flere penge. Den officielle forklaring er selvfølgelig at Google har split testet sig frem til det her design, og at det skaber større brugervenlighed for dem som benytter deres søgemaskine. Men mon ikke at det også betyder noget, at nærmest alle synlige resultater er betalte, medmindre man scroller?

Der er muligvis også noget sandhed i den påstand at det er en bevægelse mod et mere moderne design, med mere whitespace, samt det faktum, at man altid følger venstre side af skærmen når øjnene skimmer indhold på nettet.

Hvilken indflydelse har det?

Det er stadig for tidligt at bedømme, men det vil selvfølgelig ryste godt og grundigt op i hvem det er der ender med klikkene nu. Annoncerne på position 5 er nu meget usynlige og placeret helt i bunden, hvor position 4 annoncerne er blevet langt mere synlige end tidligere hvor de var placeret til højre.

Det kommer selvfølgelig til at betyde noget for annoncørernes klikrater (CTR), og det er nu endnu mere vigtigt at være placeret i toppen end nogensinde før.

Hvem er vinderne og taberne efter denne ændring?

For de som har råd til at konkurrere på klikpriser med sine konkurrenter om placeringerne i toppen af søgeresultaterne kan dette være både godt og skidt. Klikraten bør stige, fordi der ingen konkurrence er til højre – til gengæld er der kommet en fjerde konkurrent i annoncerne øverst. Og fordi der nu vil være endnu større konkurrence om at få sine annoncer vist over folden, kan dette øge klikpriserne betydeligt, fordi konkurrencen øges. Netop dette er nok også én af grundende til, at Google synes opdateringen er så fordelagtig at de har valgt at rulle den ud.

En af de rigtig store tabere her er de små annoncører – dem som før havde en dårligere placering end 4, og levede at de få, men billige klik de kunne få fra positionerne i højre side. Disse vil nu opleve en meget lav klikrate sammenlignet med tidligere. Fx er min tidligere idé med affiliate arbitrage fra PPC nu kun blevet langt sværere.

Men de muligvis allerstørste tabere i denne leg må være de organiske resultater. Dem som slet ikke er med i kampen om trafik fra AdWords har kun fået stillet større krav til deres organiske placeringer. Kigger på du mit billede herover kan du se, at det med 4 annoncer i toppen kun er muligt at se ét naturligt resultat over folden.

Hvad skal man så gøre nu?

Det er nu kun blevet vigtigere end nogensinde før, at du gør dit for at optimere dine annoncer for at gøre dig stor og synlig blandt dine konkurrenter. Jeg har skrevet et længere blogindlæg om hvordan, hvor du får alle mine tips til en højere klikrate. Opfyld dem og få klikkene på dine annoncer i stedet for konkurrenternes.


Hvad tænker du konsekvensen er for en ændring som denne? Har du oplevet noget som du vil dele – så hold dig endelig ikke tilbage i kommentarfelterne herunder.

Vil du gerne lære mere om AdWords vil jeg foreslå dig at downloade min gratis e-bog hvor jeg deler mange af mine bedste tips og tricks. Alternativt kan du tage et Google AdWords kursus – se listen jeg har lavet over de muligheder du har her.

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner


Loading...
Shares 0
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *