Byde på konkurrenternes brand med Google AdWords

Byde på konkurrenternes brand med Google AdWords

Jeg har efterhånden fået spørgsmålet utallige gange om hvorvidt det er lovligt eller ej at byde på konkurrenternes brand med Google AdWords markedsføring. Og det er der en god grund til, for det er ikke nemt at få et direkte svar i den sag. Deraf er dette blogindlæg opstået, hvor jeg med min viden og erfaring gennemgår problemstillingen, og i samme omgang lægger op til diskussion. 

De fleste virksomheder kan se fordelen i at byde på konkurrentens brandnavn, da det ofte er billige klik, og relevante besøgende da man har en chance for at overtale dem til sin egen virksomhed frem for konkurrentens. Men er det lovligt?

Lad os først og fremmest slå én ting fast. Det er ikke lovligt at bruge konkurrenters brandnavn i sin annoncetekst, da det anses som være at snylte på andres brand til sin egen fordel, og derudover svarer det også til at prøve at snyde folk til at klikke på sine egne annoncer, selv om de ledte efter konkurrentens søgeresultat. Lad være med det – end of story.

Synes du det lyder uretfærdigt så læs markedsføringslovens §18 hos IVÆKST her,

Det er selvfølgelig noget andet hvis man sælger et varemærke i sin butik, og man har fået lov til at bruge det i annonceteksten. Her er der ikke tale om en konkurrent, men en leverandør eller samarbejdspartner.

Det som diskussionen her skal gå på er om hvorvidt det er i orden at byde på konkurrentens brandnavn som søgeord, uden at bruge deres navn i annoncerne. Og her er vi ude i en gråzone, hvor der vil være forskellige holdning og overbevisninger om hvad der er korrekt eller ej – både etisk og lovligt.

Hvad siger markedsføringsloven?

Det er her jeg mener der er tale om en diskussion, eftersom markedsføringslovens §5 stk. 2 siger følgende:

Markedsføringsloven §5

De to punkter jeg har markeret omhandler at man ikke må snylte på konkurrenters brandnavn til egen fordel, og at man ikke må skabe en forveksling mellem annoncør og konkurrent.

Bruger man ikke konkurrentens brandnavn kan man nemt argumentere for at man ikke kan forveksle annoncen med konkurrenten. Men alligevel vil man opleve at mange klikker på ens annonce, hvor de rent faktisk ville besøge konkurrentens website – så her kan der opstå et problem.

At snylte på konkurrentens brand derimod er en helt anden diskussion. Jeg mener personligt at man kan argumentere for at man snylter på en konkurrents brand når man annoncerer på deres brandnavn som søgeord. Men omvendt kan man også sige, at fordi det er så normalt og sker i så mange forskellige brancher og for mange forskellige virksomheder, er det blevet en naturlig ting, og at de søgende på Google er klar over det.

Hvad kan jeg forvente hvis jeg vælger at gøre det?

Når de opdager det, hvilket de nok skal gøre et tidspunkt, så vil de højst sandsynligt enten vælge at byde tilbage og gengælde situationen, eller kontakte dig med henblik på at få dig til at stoppe. Og en kontakt af denne slags kan enten være en venlig forespørgsel, eller en trussel med at blive sagsøgt, advokater og alt der tilhører.

Det er selvfølgelig en overvejelse man selv skal gøre sig, om man vil bruge “beskidt” spil, og hvordan man har det med den etiske overvejelse. Jeg opfordrer ikke til noget overhovedet – det må man selv stå for.

Hvad kan jeg gøre hvis min konkurrent byder på mit brand?

Står du i den modsatte situation hvor du har fundet ud af at der er en anden virksomhed som byder på dit brand, så er der nogle ting du kan gøre. Som du allerede har set, har jeg skrevet at det er noget af en gråzone, og det er derfor svært at komme med et direkte svar på hvad du kan gøre.

Start med selv at byde på deres brandnavn

Det er selvfølgelig op til én selv om man vil spille lige så “beskidt” som sin konkurrent. Men hvis man begynder på dette trin først, er der en chance for at konkurrenten trækker sig, og vælger at stoppe med at annoncere.

Derudover er der diskussionen om størrelse af brand, og om hvorvidt man får lige så meget ud af at byde på sin konkurrents brand, som de gør ved at byde på ens eget. Er man selv en større virksomhed, med mange flere brandsøgninger, er det ikke på samme måde fordelagtigt at benytte denne taktik.

Kontakt dem og spørg pænt

Det næste jeg vil foreslå at man gør, er at prøve at kontakte dem, med en venlig tone og med at spørge pænt. Og som altid virker det mere seriøst at kontakte per telefon frem for på mail, da det er nemmere at gemme sig bag ord på skrift, og bag skærmen. Kontakter du dem via telefon vil de være nødsaget til at komme med et svar med det samme, i stedet for at give dem tid til at overveje og formulere sig på skrift.

Forsøg at få registreret dit brandnavn som varemærke hos Google

Er de ikke villige til at stoppe, ville mit eget næste skridt være at kontakte Google. Du kan starte ud med at kontakte dem ved at ringe til dem, men det er ikke sikkert at de kan hjælpe dig direkte. De vil med stor sandsynlighed bede dig om at registrere dit brandnavn som varemærke – og det kan du gøre her. Herefter er det op til Google om de vil opfylde din forespørgsel.

Fortæl dem at du vil sagsøge

Virker det heller ikke, så er det tid til at skrue bissen på – og her må man igen overveje hvor meget man er villig til at bruge af tid og penge på at forsøge at få konkurrenten til at stoppe med at annoncere på ens brandnavn. Til at starte med bør man kontakte dem og se om det kan få dem til at stoppe, uden rent faktisk at skulle sagsøge dem.

Er man heldig kan det være at de stopper blot ved at få en trussel – men ellers bliver man nødt til at gøre noget ved det. Og når man kommer til dette step er det vigtigt man kontakter konkurrenten på skrift, eftersom man skal formulere sig korrekt, og at det juridisk set er smartest det er på skrift.

Kontakt en advokat

Virker truslen i sig selv ikke, så er det på tide at kontakte en advokat. Find gerne en som har speciale i online markedsføring, hvis det er muligt. Det skal i hvert fald være en som forstår sig på den digitale verden, og specielt når det kommer til markedsføring.


Hvad er din erfaring med at byde på konkurrenters brandnavn, eller omvendt når de har gjort det mod din virksomhed?

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Shares 0
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
4 replies
  1. Philip Løvland
    Philip Løvland says:

    Synes der mangler lidt stringens – hvis man selv gør det kan man argumentere for at man godt må men hvis konkurrenten gør det skal man ringe til advokaten 😉

    Kender du til nogle konkrete sager hvor der er blevet budt på konkurrenters brand og hvad der efterfølgende skete?

    Svar
    • Anton Hoelstad
      Anton Hoelstad says:

      Hej Philip,

      Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med sætningen: “hvis man selv gør det kan man argumentere for at man godt må men hvis konkurrenten gør det skal man ringe til advokaten”.

      Det synes jeg ikke jeg har skrevet noget sted? 🙂

      Ja, jeg faktisk til én konkret sag som kan sammenlignes med det jeg gennemgår i indlægget. Jeg vil selvfølgelig ikke nævne navne, men det endte faktisk med en retssag, og et erstatningskrav som blev betalt. Så det kan rent faktisk lade sig gøre, i hvert fald hvis der er tale om store nok brands som bliver misbrugt af en konkurrent, for at forvirre kunden og snylte på brand’et til egen fordel.

      Svar
      • Philip Løvland
        Philip Løvland says:

        Så er det nok bare mig der læser noget ind der ikke er der 🙂

        Men sidder stadig med et “det ved jeg ikke rigtig” til spørgsmålet “må jeg annoncere på konkurrentens brandnavne” efter jeg har læst indlægget.

        Her kunne det være super spændende hvis du kunne skrive lidt mere om den konkrete sag. Selvfølgelig uden at nævne navne, men f.eks. om der blev nævnt konkurrentens brand i annoncetekst/titel eller om det kun var søgeord.
        Og måske hvis det er muligt at støve andre sager op på nettet? Eller få et par udtalelser fra advokater med speciale i internet?

        Svar
        • Anton Hoelstad
          Anton Hoelstad says:

          Det er faktisk også meningen at du skal sidde med denne tanke, for det er, så vidt jeg ved, sådan det forholder sig. Der er tale om en gråzone som selv de repræsentanter fra Google jeg har snakket med, ikke kan komme med et konkret svar på. Det er noget der bliver vurderet individuelt fra case til case – og det er lidt derhen jeg gerne vil med dette indlæg.

          Jeg kunne sagtens have nævnt at “jeg har selv set X som førte til Y – men jeg kan ikke nævne navne”. Undlod det dog, da jeg mener det er en ligegyldig information for læserne, eftersom enhver kan komme og sige at de har hørt om noget, men ikke kan fortælle om det i detaljer.

          At støve sager op på nettet, eller udtalelser fra advokater med speciale i digital markedsføring lyder til gengæld ikke som en helt skidt idé! Det kan være der skal være en version 2.0 på et senere tidspunkt med dette perspektiv 🙂

          Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *