SEO eller AdWords - hvad skal man fokusere på først?

SEO eller AdWords – hvad skal man fokusere på først?

Jeg ser ofte nye aktører i online industrien spørge på fx iværksætterforaet Amino om hvad de skal satse på først med et helt nyt website eller webshop – SEO eller AdWords. Og det er der kommet nogle ganske interessante diskussioner ud af, hvilket har ført til dette blogindlæg hvor jeg vil forklare dig hvad jeg mener er den rigtig strategi, samt hvad man bør overveje. 

Efterhånden har jeg set flere forskellige slags marketingafdelinger, i både store og små virksomheder, med hvidt forskellige syn på hvordan en online virksomhed skal drives, uanset om budgettet er stort eller lille. Men det virker som om at der er tale om et valg af en af følgende 3 strategier omkring Google optimering, som jeg nu vil gennemgå, og vise dig hvilken én jeg mener er det korrekte valg.

Strategi 1: AdWords er vigtigst, og så må SEO vente

Strategien for de mere “rige” spillere som har penge i banken og investorer i ryggen som er klar til at smide seriøse penge efter deres idé og sikre sig, at de er solidt repræsenteret på markedet. Og der findes masser af nyere virksomheder, og ældre for den sags skyld, med enorme budgetter, og som mener at det er med pengene at de skal erobre markedet.

Disse vælger, og har bestemt også råd til, at gå all-in på AdWords i starten af deres online marketing strategi, og bliver ved med det indtil de en dag bliver overbevist om, at SEO også bør være en del af deres stærkeste kanaler.

Men fordi flere af deres konkurrenter, som er dem der vælger Strategi 2, modsat dem har valgt at fokusere udelukkende på SEO først, begynder disse at få en hel masse trafik nu, som er gratis, hvor virksomhederne med Strategi 1 stadig betaler for hvert eneste klik.

Jo længere tid der går, desto flere spillere vil der komme på auktionen omkring de betalte pladser via AdWords, hvilket vil resultere i at prisen pr. klik bliver skruet op for spillerne med denne strategi. Og begynder man først her er starte med at satse på SEO som marketingværktøj, så er der lange udsigter til succes – og det bliver i den grad en sej kamp.

Strategi 2: SEO først, og AdWords når der er råd

De små og mindre velhavende aktører i et marked vil meget naturligt satse på at forsøge at bruge et så lille beløb på marketing som det kan lade sig gøre, og vil derfor ofte vælge at investere en masse tid i stedet i at få en kanal som organisk trafik fra søgemaskiner op og køre.

Her satses der altså mere på forbrug af tid fremfor penge, og det er naturligt hvis man er alene mand, eller få personer, som selv personligt har investeret penge i sin virksomhed, og ingen investorer eller store bankkonti har i ryggen.

Disse aktører kan på lang sigt få en lige så stor, hvis ikke større markedsandel som sine konkurrenter med mange gange større marketingbudgetter. Spørgsmålet er, om de kan overleve så længe som det kan tage dem, at få de organiske topplaceringer der vil give dem massevis af kunder helt naturligt?

Mange af de mindre spillere risikerer at blive presset ud af deres marked fordi de store aktører kan købe de fleste af kunderne, og at deres begrænsede kapital ikke rækker længe nok til at vende skuden med organisk trafik.

Overlever man derimod, og vil derefter gerne i gang med AdWords, kan det være svært at se en positiv forretning ud af denne kanal nu hvor man rent faktisk betaler penge for hver eneste besøgende man får. Derfor ender det ofte med at være en sort-hvid løsning (som med Strategi 1), hvilket meget sjældent er det optimale valg.

Strategi 3: Harmonisk mix mellem AdWords og SEO

De fleste af os kan blive enige om, at AdWords og SEO skal se som to kanaler der komplementerer hinanden rigtig godt, og at man med en topplacering organisk og betalt vinder rigtig mange af de kunder, der søger efter ens produkter.

Det er efter min mening den helt geniale kombination, hvor man både kan være med til at vinde terræn på den korte bane med AdWords, men i den grad også på den lange bane med SEO. For det er netop sådan man bør se på det. AdWords er en investering der kan give afkast på kort sigt, og SEO kan give det samme, dog på længere sigt.

Det er ikke et “enten-eller spørgsmål”, men der er tværtimod tale om to komplementærprodukter som man bør fokusere på på samme tid, selvom det er de færreste virksomheder som rent faktisk får det gjort. Af en eller anden årsag bliver der altid fokuseret langt mere på den ene, og den anden kommer enten aldrig rigtig i spil, eller først efter lang tid når konkurrenterne er flere kilometre foran.

Vælger man som virksomhed derfor, at finde en balanceret løsning mellem de to kanaler, hvor man køber den trafik der er nødvendig for at overleve, får de nødvendige kunder (og investorer hvis det er planen) vha. AdWords. Samtidig investerer man en stor mængde tid, og penge hvis man har flere og det er nødvendigt, på at finde den helt rigtige SEO-strategi, og så eksekvere på den.

Jeg er sikker på, at vælger man det harmoniske mix, så vil man være kilometre foran stort set alle sine konkurrenter – og de vil have meget svært ved at røre ved ens position som markedsleder.


Er du enig, eller har du et andet syn på hvordan man bør gøre som virksomhed?

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
4 replies
  1. Dennis
    Dennis says:

    Personligt, så tænker jeg, at mens du ikke er synlig på SEO, så skal der lægges mest vægt på AdWords. Ligeså snart du kommer op på side 2, og derefter 1, så skal der ligges mindre budget i AdWords, og mere i SEO, da man gerne vil højere op. Herudover, er det resultater der bliver der. I mine øjne skal man lave et godt mix af SEO, og AdWords afhængig af ens synlighed på de organiske. Men selvfølgelig, der skal altid bruges penge på begge dele, hvis man vil have den maksimale synlighed i søgemaskinerne.

    Svar
    • Anton Hoelstad
      Anton Hoelstad says:

      Det lyder for mig meget som om du er enig med mig i version 3 med det harmoniske mix mellem AdWords og SEO – eller tager jeg fejl? Selvfølgelig kommer det an på budget og den specifikke business-case – men teoretisk set ville jeg også gøre det samme.

      Dog kan man argumentere for, at virksomheden bør have hævet sin indtjening med AdWords, og derfor vil have flere penge at bruge på markedsføring. Hvis det er tilfældet kan man vedligeholde sit daværende AdWords spend, og så blog investere mer-indtjeningen i SEO.

      Svar
  2. Simon Jakobsen
    Simon Jakobsen says:

    Rigtig godt opslag. Jeg må erklære mig enig med at man skal prioritere Adwords højest i starten, mens der arbejdes på SEO. Når SEO så er i top, kan der skrues ned for Adwords budget og evt. investeres nogle penge i linkbuilding eller andet.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *