Fordele og ulemper ved SEO

Fordele og ulemper ved SEO

SEO, eller søgemaskineoptimering om man vil, er et af de mest omtalte metoder til digital markedsføring i øjeblikket, og det som de fleste snakker om når de skal snakke om at drive forretning online. Dette har ledt til at jeg som SEO konsulent har fået mange spørgsmål omkring hvad fordelene og ulemperne er ved SEO – og det har ført til denne artikel. 

Fordele ved brug af søgemaskineoptimering

Der er nogle helt bestemte fordele ved SEO, og det netop derfor det er blevet til et så populært emne inden for digital marketing. Lad os komme til dem!

Kontinuerlig relevant og “gratis” trafik giver meromsætning

Det som fanger de fleste når de først hører om SEO, er muligheden for at få gratis trafik i massevis, som bliver ved med at komme hver eneste måned. Men man skal lige huske at tage ordet “gratis” med et gran salt, eftersom investeringen i tid kan være enorm. Dog er det stadig en enorm mulighed, og dermed fordel, at man har muligheden for at skabe trafik der kan genere omsætning, hver eneste måned, uden nødvendigvis at skulle bruge en krone.

Høj troværdighed

Naturlige, organiske resultater på Google har som regel højere troværdighed for brugerne, end de betalte – og det kan betyde meget. For det første er chancen for et klik blandt søgeresultaterne høj, men for det andet har disse besøgende som regel også en højere tendens til at konvertere til kunder, og dermed skabe omsætning i butikken.

Mulighed for at blive autoriteten i branchen

Med rigtig godt indhold, også kendt som content marketing, har du muligheden for at blive til en autoritet i din branche – hvilket bestemt kan være værdifuldt. Kan man skabe sig et navn og/eller et brand, vil man kunne øge sandsynligheden for, at kunderne i stedet for at søge på fraser omkring dine produkter eller services, vil søge på dit brand navn, eller blot blive en direkte besøgende ved at skrive webadressen ind i browseren. På den måde har dine konkurrenter ingen chance for at få overtalt disse kunder – og du sidder med alle kortene på hånden.

Ulemper ved søgemaskineoptimering

Som med så meget skal man også huske at tale om den modsatte side, og altså ulemperne ved SEO. For det kan altsammen lyde helt fantastisk når man kigger på fordelene, men det er vigtigt man er klar over de mulige ulemper og ricisi man kan komme ud for.

Langtidsinvestering

De fleste er helt klar over at det tager tid at skabe resultater, men der er mange der ikke er klar over hvor lang tid det kan tage, før man rigtig begynder at se frugten fra alt sit arbejde. Det er vigtigt at man er forberedt på at skulle vente måneder på at kunne se den reelle effekt, og at resultaterne er noget der skal bygges op over længere tid.

Ingen garanti

Der er desværre ingen garanti for, at alt dit hårde arbejde overhovedet giver dig resultater. Der findes intet decideret “regelsæt” for hvordan man sikrer sig resultater med SEO, kun masser af erfaring der er blevet delt af eksperter – men der er ingen der kan garantere dig nogen plads nummer 1 på Google – uanset hvor mangen der påstår det. Og dette fører mig til næste punkt.

Google har magten

Det er bestemt ingen fordel at man overlader så meget til en virksomhed som Google. Ser Google sig sur på dit website og din virksomheds brand, så er det dig som mister en masse trafik og omsætning, og har spildt tid på at få opbygget det du har opnået. For Google gør det ingen forskel – og det er dig som står med problemet, og skal arbejde på at komme tilbage i søgemaskinen.

Udvikling kan give nedture og ekstra arbejde

Det er sket flere gange, at én teknik og måde at lave SEO på, pludselig ændrede sig drastisk fordi Google implementerede ændringer til deres algoritme. Og dette har gået ud over mange virksomheder og deres websites, som resulterer i tabt omsætning, og mange timers arbejde i at få rettet op på problemet.

Hvad kan man konkludere ud fra dette?

SEO er bestemt en helt fantastisk mulighed for virksomheder, og fordelene opvejer til hver en tid ulemperne efter min mening. Det er bare vigtigt at man som virksomhed kender til de mulige ricisi, og får overvejet hvor meget risiko man er villig til at tage. Men investerer man tid og penge i SEO fra starten, så får man et kæmpe forspring til sine konkurrenter. For der er så mange der ikke fokuserer nok på det, hvilket kun åbner muligheden for alle andre.

En sidste bemærkning er, at du skal sørge for at vælge den rigtige til at varetage din SEO. Det er så risikabelt at vælge en som påstår de er kongen af internettet – uden réelt at have opnået noget som helst for at kunne påtage sig den status. Spørg efter referencer, og undersøg, om personen rent faktisk har skabt resultater før. Fx hvis du skal have gang i noget linkbuilding så kan jeg foreslå dig at tage et kig på mine pakker med danske links.

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
12 replies
  1. Sebastian Krausing
    Sebastian Krausing says:

    Hej Anton 🙂

    Jeg synes du runder nogle rigtig fine emner. Søgemaskineoptimering synes jeg selv er en rigtig god investering, da det er en langsigtet investering, men samtidig har du også nogle resultater efter et eventuelt arbejde stoppes eller bliver sat på pause. Med Adwords er placeringerne jo væk fra den dag kortet ikke længere virker 🙂

    Svar
    • Anton Hoelstad
      Anton Hoelstad says:

      Hej Sebastian,

      Jeg er enig – men mange af dine resultater med SEO er også væk, hvis man har købt SEO af et bureau eller en konsulent, som fjerner alle links efter endt samarbejder, som deMib skrev om for ikke så længe siden 😉

      Svar
  2. Dennis
    Dennis says:

    Helt enig i dit budskab. Der er fordele, og ulemper med nærmest alt markedsføring, og sådan vil det altid være. Derfor bør man aldrig lade sine aktiviteter stå alene, da man på ingen måde kan være garanteret for næste dag medmindre man har et kendt brandt, som folk rent faktisk går direkte til. Så for sin omsætnings skyld, bør man have flere grene, end blot én. Annoncering er godt fordi det er noget, som man vil mærke med det samme, SEO er godt fordi så snart du er synlig, så er det som du selv kalder det “gratis” pr. klik, dog bundet i en investering, der kan have kostet penge. Det at have synergi mellem de to felter af online markedsføring, har stort potentiale til at give succes. Vi ser rigtig mange tilfælde af bureauer der sletter links, hvilket er noget værre svineri. Når det er sagt, så synes jeg dog at det skal pointeres, at det er langt fra alle bureauer der gør det.

    Svar
  3. Anton Hoelstad
    Anton Hoelstad says:

    Ift. de her bureauer som har fjernet deres links. Hvis man bruger sådan en strategi kunne jeg kun forestille mig, at de links man har skabt er meget skeptiske, hvis ikke direkte spammy. Og hvis det er sandt, så er det jo kun en fordel hvis bureauet fjerner det igen når de er færdige.

    Ikke sagt at det er okay de bare gør det – men det kan være til kundens held i det tilfælde.

    Hvad er det for en slags links der bliver fjernet igen?

    Svar
  4. Dennis
    Dennis says:

    Jeg har skam set at de links, der blev fjernet var okay links. Og det betød at den pågældende hjemmeside gik fra toppen, til bunden på kort tid. I de fleste tilfælde – medmindre det er skadelige linkkataloger, eller sider i bad neighbour hood, så vil det ikke være en fordel at få fjernet links og slet ikke i en større mængde. Det er i hvert fald min overbevisning.

    Svar
  5. Kristian
    Kristian says:

    Hej Anton.

    Jeg er enig i din betragtning af, at der både er fordele og ulemper. Generelt set er min holdning dog, at SEO rummer så tilpas mange fordele, at det er blandt et af de bedste steder at lægge sine markedsføringskroner. Sammenligner man eksempelvis med, hvad man betaler for Adwords, eller hvad man skal give for en avisannonce, synes jeg helt klart, at SEO er en mere attraktiv løsning.

    Tak for et godt indlæg 🙂

    Mvh.
    Kristian.

    Svar
    • Anton Hoelstad
      Anton Hoelstad says:

      Hej Kristian,

      Jeg tror det vil være meget forskelligt hvad der er mest fordelagtigt at investere i mellem AdWords og SEO alt afhængig af virksomhed, produkt og marked. Og det kommer bestemt også an på om man kigger på kort eller lang sigt. Jo længere sigt man kigger på, desto mere enig er jeg med dig.

      Tak for din kommentar 🙂

      Med venlig hilsen,

      Anton

      Svar
  6. Kristoffer
    Kristoffer says:

    Hej Anton

    Flot artikel, med helt rigtige punkter. Du kunne med fordel også skrive lidt om hvor mange i Danmark der bruger Adblock (Lige nu hver fjerde, og stigende), og hvilken indflydelse det har.

    Hvad har du af erfaring med internlinkbuilding – skal det være direkte på søgeord, eller et mere bredt anchortext?

    Kristoffer

    Svar
    • Anton Hoelstad
      Anton Hoelstad says:

      Hej Kristoffer,

      Det har du fuldstændig ret i. Adblock’ere er i den grad et punkt man kunne tilføje.

      Ift. den interne link building så er det et meget stort emne at tage fat på i et kommentarspor. Men det vigtige at nævne her er, at du skal være varsom med de exact match ankertekster i dine interne links såvel som de eksterne. Jeg har desværre ikke selv skrevet en guide endnu om dette, men det her Henrik Bondtofte (læs den her) og Sasa Kovacevic (læs her) som jeg vil foreslå dig at tage et kig på.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *