Få en højere CTR med disse 6 tips + bonus trick

Hjem » Få en højere CTR med disse 6 tips + bonus trick

Amazon annoncering

Selv om CTR ikke er den vigtigste faktor når man snakker om Google AdWords, så er der alligevel her tale om en af de vigtigere ting at have i fokus, når man løbende optimerer sin konto. Derfor er der mange der som dig er interesseret i at vide hvordan man får en højere CTR – og det er årsagen til jeg har samlet disse 6 tips til dig – og inkluderet et bonus trick som man ikke kender til. Men det kommer vi til. Lad os lægge ud med hvad CTR er i første omgang, og hvorfor det er vigtigt at den skal være høj. 

Hvad er CTR, og hvorfor er det vigtigt at den skal være høj?

CTR er en forkortelse for betegnelsen “Click Trough Rate”, og er en beregning i procent på hvor mange der klikker på dine annoncer, ud af hvor mange der ser den. Har du en annonce med 100 visninger (impressions) og 10 klik, har du en CTR på 10% (100/10 = 0,1).

Grunden til det er så vigtig en faktor at optimere er, at Google bruger den til sin udregning af Quality Score. Og som du nok allerede ved, kan du med en højere Quality Score få billigere klik – ergo har din CTR en indirekte effekt på dine CPC priser. Google belønner nemlig deres annoncører for relevante annoncer af høj kvalitet – og det er i den grad et kvalitetsstempel hvis dine annoncer er så tilpas meget bedre end dine konkurrenters, og du derfor ender med flere klik og en højere Click-Through-Rate.

Hvad kan være årsagen til en lav CTR?

Nu er du allerede klar over hvorfor det er vigtigt at du som annoncør har fokus på dine annoncers CTR – men for at kunne løse et problem skal man kende årsagen. Et problem med en lav CTR skyldes som oftest én eller flere af følgende fem grunde:

1. Irrelevant indhold

Et typisk problem man har, hvis éns annoncer får en meget lav CTR er, at indholdet ikke er relevant for de søgninger annoncen bliver vist på. Har en bruger på Google søgt efter “citybike til herrer”, og du viser din annonce med “mountain bikes til kvinder” – så vil de fleste af de klik du modtager nok være fejlklik, eller forbrugere med en forhåbning om at du også sælger det de leder efter.

2. Din annonce springer ikke i øjnene

Har du en annonce som mest af alt ligner dine konkurrenters, er ligegyldig, generisk og kedelig – så ender du nok heller ikke med at modtage mange klik. Selv om det er en god idé at blive inspireret af sine konkurrenter (hvilket også er et af mine tips), så skal man passe på med at gøre det for meget. Og det er ikke fordi de måske kommer efter én, men tværtimod fordi du som annoncør risikerer, at dine annoncer slet ikke springer i øjnene, og bare falder i ét med resten af indholdet i søgeresultaterne.

3. Mange valgmuligheder

Er der mange konkurrenter med gode annoncer, og organiske søgeresultater der også opfylder søgefrasen, så er der stor konkurrence om kliksene. Jo mere konkurrence der er, desto sværere er det, og desto bedre skal du være til at optimere din CTR for at få synlige resultater ud af det.

4. Lav position

Hvis der er 10 annoncer på en side, og du har plads nummer 10, så vil din annonce været placeret så langt nede i højre hjørne, at der er en chance for de søgende slet ikke ser den. Specielt hvis de er på en skærm hvor de skal scrolle for at komme til annonce – altså at den er placeret under folden – er det et problem.

5. For bredt fokus til en specifik søgning

Har du bygget din Google AdWords kontostruktur, med mål om at bruge så lidt tid som muligt på at sætte den op, kan du ende med at gøre dig selv en kæmpe bjørnetjeneste. Selv om det kan tage rigtig mange timer at lave en gennemført og godt opsat kontostruktur, så kan det virkelig betale sig på den lange bane. For ender du med at have meget generiske annoncer til nogle specifikke søgninger, så vil din målgruppe i de fleste tilfælde klikke på en af dine konkurrenters annoncer, der svarer mere til det de søger.

Lad os sige du sælger boligartikler, og du bare har lavet én kampagne, og én annoncegruppe til alle dine mange søgeord til alverdens forskellige kategorier, mærker, produkter, produktserier osv. En bruger på Google søger efter “Kähler Omaggio Vase med sølv striber”, og du viser din annonce med overskriften “Stort Udvalg af Boligartikler” – så ender du nok uden ret mange klik.

Hvordan kan man øge sin CTR?

Nu har jeg gennemgået de klassiske problemstillinger, og det er på tide at gennemgå nogle mulige løsninger. Rækkefølgen er ikke prioriteret, og er ikke i samme orden som problemstillingerne ovenfor. Herunder får du 6 tips, og et bonus trick, til hvordan du kan få en høj CTR. Flere af løsningerne kan bruges til flere af problemstillingerne.

1. Tilføjelse af negative keywords

En løsning som jeg tror de færreste overvejer, er at kigge i sin Search Term rapport efter søgeord og fraser som man bør ekskludere, simpelthen fordi de er for brede eller direkte irrelevante. Gå til den annoncegruppe eller kampagne hvor din CTR er lav, tryk på fanen hvor du ser dine keywords, vælg “Details” og “All Search Terms”. Her får du en liste med de reelle søgeord og termer der bliver brugt, når dine annoncer bliver vist. Er dine søgeord brede kan du meget vel finde irrelevante ting her, eller søgeord hvor din annonce simpelthen ikke er specifik nok.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan man kan få mere profit ved at tilføje negative keywords hvor jeg går endnu mere i dybden med denne problemstilling.

2. Splittest dine annoncer

Jeg bliver stadig forundret hver gang jeg møder en ny AdWords konto, hvor der ikke bliver gjort brug af muligheden ved at splitteste sine annoncebudskaber. Den eneste måde hvorpå du kan blive ved med at få bedre annoncer, både ift. CTR men også ift. salg og konverteringsrate, er ved at lave tests.

Hvordan du gør det i praktisk er ikke svært, men det kræver lige du er opmærksom på nogle helt specifikke ting ift. kampagneindstillinger og opsætning af din test, for at du kan være sikker på den er statistisk valid. Det har jeg skrevet meget mere om i min guide til splittesting af AdWords annoncer som du kan se her.

3. Bliv inspireret af konkurrenterne

Det er næsten for oplagt, men det er faktisk de færreste der lader sig inspirere af sine konkurrenter – specielt når det kommer til annoncetekster. Du vil med garanti finde nogle konkurrenter der gør det helt og aldeles elendigt med deres budskaber og opsætning, samt prioritering af indhold på så relativt få tegn. Men du kan også være “heldig” at finde konkurrenter der gør nogle ting godt, som du kan lade dig inspirere af.

Prøv evt. også helt andre brancher og søgeord end dem der relaterer sig til din branche, og bliv inspireret her. Selv om det er nogle helt andre produkter og søgeord der optimeres efter, kan selve opbygningen eller prioritering af budskaber og USP’er være til rigtig stor inspiration for mange.

4. Byd op og start med en høj CTR for bedre Quality Score

Mange kender ikke helt til den strategi i AdWords, hvor man starter med at byde højt for sine keywords, for så senere at få en lav CPC. Når jeg starter en ny kampagne eller annoncegruppe op, starter jeg altid med højere bud end det jeg sigter efter at ende ud med pga. følgende effekt:

Højt bud -> Høj CPC i begyndelsen -> God position -> Høj CTR -> Bedre Quality Score -> Lavere CPC senere med god position

Mange begår den fejltagelse, og ser på AdWords som værende et “Quick Win”, uden at forstå hvor meget man kan gøre ved at blive ved med at optimere på sin konti i form af annoncer, søgeord etc. En strategi som denne er med mål om at få gode resultater på lang sigt, og skal ses som en strategi og en investering for bedre resultater senere hen.

5. Sørg for at skrive relevante annoncer og inkluder søgeordene

Det lyder banalt, men det er desværre de færreste der får den her del med. Brug nu for alt i verden søgeordene som din målgruppe har brugt i dine annoncer, så vidt det er muligt. Har de søgt på “Kähler Omaggio Vase med sølv striber”, så er det ret vigtigt at du får så mange af disse parametre med i din annonce. Hvis det er en generisk version med “Boligartikler fra alle de kendte mærker”, så vil din mulige kunde nok vælge en konkurrent som i det mindste har nogle af søgeordene med i sin annonce.

Husk på at ordene bliver markeret med fed skrift, så de er langt tydeligere, og at din Quality Score bliver fastsat blandt andet efter hvor relevant din annonce er for søgeordet, samt den landingsside den sender de besøgende hen på.

6. Udnyt alle mulige extensions for at få så stor en annonce som muligt

Der er efterhånden ved at være en hel del muligheder for at gøre sin annonce ekstra stor, så den virkelig er tydelig, hvis man får alle mulige extensions (også kendt som udvidelser på dansk) med. Google finder jævnligt på nye muligheder, og senest har de fx offentliggjort Structured Snippets. Og selv om vi i Danmark er nogle af de sidste der får adgang til nye extensions, og at det heller ikke er dem alle vi kan bruge som i de store markeder (USA og UK blandt andet) – så er det de samme muligheder dine konkurrenter på det danske marked har.

Sørg nu for at få brugt så mange af dem som muligt! Hvis du tror det ikke gør nogen forskel tager du grueligt fejl, og undervurderer fordelen ved, at din annonce bliver større når der kommer sitelinks, adresse, telefonnummer osv. med ved siden af de normale tegn du ellers har. Mulighederne er mange:

  • Adresse (Location Extension)
  • Telefonnummer (Call Extension)
  • USP’er (Call out Extension)
  • Google+ følgere (Social Extension)
  • Undersidelinks (Sitelink Extension)
  • Link til download af app (App Extension)
  • Citater om virksomheden (Review Extension)
  • Søgefunktion (Form Extension)
  • Anmeldelser med stjerner (Seller Ratings)
  • Og de sidste nye Structured Snippets hvor du blandt andet har mulighed for at liste brands og mærker du sælger

BONUS TRICK: Få en dobbelt så lang overskrift som konkurrenterne

Det er ikke så hemmeligt endda, men jeg bliver jævnligt overrasket over hvor få der kender til dette. Var du allerede klar over det så er jeg ked af ikke at kunne komme med et nyt gyldent trick – men for alle jer andre som ikke kender det – her er opskriften til at få intet mindre end 60 tegn i overskriften i jeres annoncer.

Herunder ser I en helt almindelig annonce. Her er plads til 25 tegn i overskriften, og 35 tegn i hver af de to beskrivelseslinjer.

Se nu annoncen herunder. Det er præcis den samme tekst, men som du kan se er overskriften blevet mere end dobbelt så lang, og der er nu kun en beskrivelseslinje. Her er den første af beskrivelseslinjerne nemlig blevet flyttet op efter overskriften hvilket i den grad gør den mere tydelig end den første.

Og hvordan gør man så lige det?
Det er meget simpelt – du tilføjer et punktum til sidst i din beskrivelseslinje nummer 1. Ja, det var faktisk bare det. Hvis du tilføjer et punktum til sidst i den første af dine beskrivelseslinjer, og får en position i toppen af søgeresultaterne (altså plads 1-3), så kan du få en annonce med 60 tegn som overskrift. Smart, ikke?


Jeg håber der var noget du kunne bruge i min guide, og at jeg har kunnet hjælpe dig til at få en bedre Click-Through-Rate.

Har du spørgsmål til en helt specifik problemstilling som jeg kan hjælpe dig med at løse, så skriv endelig i kommentarerne.

Læs mere om emnet:

5/52 ratings

4 Kommentarer

  1. Patrick T. Rasmussen

    Der er rigtig mange der kunne lære meget af det her indlæg. Selv de helt store bureauer.

    Svar
    • Anton Hoelstad

      Hej Patrick,

      Mange tak for din kommentar! Det er jeg super glad for at du skriver 😉

      Svar
  2. Anders fra GoTeam

    Måske en “ældre” artikkel, men god læsning.. Tak for den.

    Svar
    • Anton Hoelstad

      Det har du i den grad ret i. Det er jo et felt som udvikler sig meget, så man skal jo holde dem opdateret hele tiden for at følge med! 🙂

      Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *