Google AdWords konsulent – Hvordan du vælger den rigtige

Hjem » Google AdWords konsulent – Hvordan du vælger den rigtige

Det kan være svært, endda rigtig svært, at vælge den helt rette Google AdWords konsulent – og du er bestemt ikke den eneste der har stået med den udfordring, og ikke helt vidst hvad du skulle stille op. 

Det er ikke helt let at skulle finde og hyre en ekspert i et område man ikke selv er specialist i, og sådan er det den dag i dag for de fleste der skal hyre nogen til at hjælpe dem med Google AdWords, eller SEO konsulenter for den sags skyld.

Jeg vil i dette blogindlæg guide dig ind på hvordan du selv kan blive klogere omkring hvordan du løser udfordringen, og forhåbentlig kan du ende ud med, at hyre en konsulent som du har en god mavefornemmelse med.

Kontakt mig og få et gratis uforpligtende tilbud

Vælg en rigtig Google AdWords konsulent – og ikke din vens ven

Jeg ved godt det er et tydeligt for de fleste af os, at det virker yderst risikabelt at overlade sin markedsføring via Google til en ven eller et familiemedlem, som ikke er konsulenter eller eksperter, men bare ved lidt om det.

Men det er tilfældet for mange nye og små virksomheder med lave budgetter – og jeg kan da også sagtens forstå, at de går med denne løsning, fordi det virker som den bedste. Men det er langt fra oftest tilfældet, da man kan ende med at have spildt en masse tid og penge på at få meget lidt for sin investering. Måske ender man ud med helt at afskrive sin virksomhedsidé, fordi man tror det var det maksimale man kunne få ud af Google AdWords – uden at det reelt var tilfældet.

Tænk dig godt om og vælg en professionel til at tage sig af din markedsføring på Google. Du ville heller ikke overlade tekstforfatning af dine pressemeddelelser til din fætter, bare fordi han var god til at skrive danske stile i skolen – vel?

Kig efter referencer – og tjek efter om de er sande

Du ved nok allerede, at det er en rigtig god idé at se efter hvad konsulenten har lavet før, og for hvilke kunder. Det gør de fleste, og det er oftest det som alle ved de skal kigge efter, og det som alle bliver anbefalet at gøre, når de skal finde hjælp til Google AdWords af konsulenter, eller til SEO hvis det er det man leder efter.

Men det som alt for mange glemmer er, at der er nogen som synes det er lidt smart, og desværre alt for nemt, at tilføje logoer til sit website for virksomheder, som de aldrig har haft det mindste at gøre med. Hvis de har skriftlige anbefalinger stående er det lidt noget andet – men det er stadig for nemt at snyde med.

Gør dig selv den tjeneste at ring op til en eller to af de firmaer eller personer som står som referencer. Spørger du dem om der holdning til konsulenten finder du meget hurtigt ud af om de har haft noget med personen at gøre, og om hvordan deres oplevelse var med arbejdet.

Det her er muligvis det vigtigste råd jeg kan give dig – og gør det helst for mere end én virksomhed. Du kan være uheldig at ramme en af konsulentens venner eller familiemedlemmer som har gået med til at fungere som reference, og derfor skamroser personen uden et reelt grundlag.

Giv konsulenten adgang til din nuværende konto hvis du har én

Har du allerede en konto kørende, som du enten selv administrere, eller din nuværende konsulent står for, kan du altid give den nye konsulent muligheden for at kigge på kontoen.

Giver du ham eller hende en læseadgang, kan de tage et kig på de nuværende kampagner og deres performance, og herefter komme med nogle langt mere kvalificerede bud på forbedringstiltag, og hvad han/hun selv mener kan opnås.

Husk blot på, at det kan sagtens være, at din nuværende konsulent laver et strålende stykke arbejde, og at den nye konsulent blot prøver at udstille det nuværende setup, for selv at få en ny kunde. Så lyt altid til hvad det er mere specifikt de mener kan sættes bedre op, og spørg din nuværende konsulent om holdning til de forskellige forslag.

Her kan du nok godt få en god fornemmelse af hvem af dem der har mest styr på det – og vælger du at beholde din nuværende løsning, så har du kun fået nogle råd med på vejen. Det kan aldrig skade.

Bed om en analyse og et oplæg

Har du givet en konsulent adgang til din nuværende konto, så bed dem om at komme med en analyse, og et oplæg på hvordan de ville kunne gøre det bedre. Er det nogle rigtig gode forslag, der stiller din nuværende udbyder i et dårligt lys kan du overveje at skifte.

Kan du kun bruge noget af det, kan du altid give forslagene til din nuværende konsulent, og måske kan han eller hende med fordel gøre brug af dem.

Fokus på dine, og ikke konsulentens behov

Noget af det vigtige for et samarbejde mellem en Google AdWords konsulent og en kunde er, at der er forventningsafstemt, og at der er fokus på dine behov som kunde. Det nytter ikke noget at konsulenten tror at han/hun fokuserer på det rigtige, men at man finder ud af kunden ville have noget helt andet.

Fortæl dine behov til din konsulent, og sørg for at det er dem der er i fokus. Du er trods alt kunden, og det bør konsulenten også indse.

Sørg for, at du selv ejer din konto

Jeg har tidligere skrevet om hvor vigtigt det er at man tager ejerskab på sin Google AdWords konto – og det skal også være med som et punkt i denne artikel. Sørg nu for at det ikke er din konsulent som står som ejer af din konto, så du har ekstra svært ved at skifte, hvis samarbejdet ikke fungerer.

Det giver ingen mening at lade sin konsulent eje kontoen – det bør altid være den virksomhed som markedsføres for der ejer den.

Kontakt mig og få et gratis uforpligtende tilbud

Tænk over prismodellen for samarbejdet

Der findes flere forskellige typer af priser på det AdWords arbejde du kan få fra en konsulent. Jeg vil ikke gå i dybden med den i dette indlæg, men du bør læse mit andet indlæg om AdWords eksperthjælp, og hvad der er en fair betalingsmodel.

Kort fortalt kan du komme ud for betalingsmodeller som timepris, pakkeløsninger, No Cure No Pay og i udlandet bruger mange et cut som består af en procentdel af forbruget eller omsætningen.

Det som du skal være klar over er, at du skal vælge noget der passer dig og din forretning, og at No Cure No Pay ikke nødvendigvis er en god model for kunden – selv om det måske kan virke som det åbenlyse valg.

I de fleste tilfælde vil du dog komme ud for at der er tale om en timepris, en pakkeløsning, eller en eller anden form for kombination. Spørg ind til aftalen, hvad den indeholder og hvad den ikke indeholder, så du ikke pludseligt bliver overrasket over ekstraomkostninger, som du troede var en del af den oprindelige aftale.

Overvej prisen og kvaliteten af arbejdet

En ting er selve prismodellen – det næste er prisen, og pris versus kvalitet. For det er vigtigt at huske på, at man (i de fleste tilfælde i hvert fald) får hvad man betaler for. Så vælger du en konsulent der koster 300 kr. i timen, over en anden som koster 1.500 kr. i timen, kan du nok også forvente en tydelig forskel i kvaliteten.

Det du skal tænke over er, hvor du får mest for dine penge. For vælger du den billige til 300 kr. i timen, og han bruger 5 gange så lang tid på opgaven, og stadig ikke får de samme resultater som konsulenten til 1.500 kr. i timen – så kan det bedre svare sig at bruge den dyre.

Og det kan det faktisk oftest efter min mening. Det er de færreste dygtige Google AdWords specialister med respekt for sig selv, det arbejde de udfører, og de resultater de skaber for deres kunder, der vil gå med til en timepris på under 600 kr. – og måske endda højere end det.

 

Specifikke faresignaler du skal holde øje med

Der er bare nogen som ikke kan finde ud af spille efter reglerne, og derfor forsøger sig med at love kunderne noget som de ikke kan holde, eller at de af ren uvidenhed siger noget, som simpelthen ikke er sandt. Ikke ligesom hvis man får af vide at man kan få en rabatkode til gratis tur med Tier elløbehjul – eller gratis credits til VOI scootere.

Herunder ser du en liste med nogle af de faresignaler du skal være yderst vågen overfor, og ikke må lade dig blive narret af.

”Jeg har et specielt samarbejde med Google”

Jeg har efterhånden hørt en del telefonsælgere sige denne sætning, efterfulgt af noget med de har storkunde- eller stordriftsfordele, og derfor kan give dig en lavere pris pr. klik end andre udbydere. Eller at de har nogle helt specielle muligheder for annoncering som ingen andre har – eller noget andet sludder.

Der findes en måde hvorpå man kan blive Google Partner ved at tilmelde sig et specielt program, få et certifikat, tage Google eksamener osv. Men det betyder altså ikke at de har en speciel aftale med Google.

Der er ingen der kan garantere dig ekstra fordele eller billigere annoncering pga. et samarbejde med Google – og sådan er det. Det kræver ekspertise og hårdt arbejde, og er ikke noget man lige kan aftale med Google. Hold dig langt væk fra dem der påstår andet.

”Det er ikke muligt at sænke klikpriserne”

Enten er de dovne, eller også er de uvidende og talentløse – men der findes flere som påstår, at man ikke få lavere klikpriser end det som Google eller auktionen bestemmer. Med den rette Google optimering af konto, kampagner, annoncer, søgeord mm., kan man hæve sin Quality Score betydeligt, og på den måde få lavere klikpriser.

Med kontinuerligt arbejde mod at hæve Quality Score, forbedre annoncer og CTR, kan man få flere klik og højere positioner til en lavere klikpris end konkurrenterne. Det handler kun om at vide hvad man laver, og have en god portion tålmodighed.

”Den eneste måde du kan få flere salg på, er købe flere klik”

Du har altid muligheden for at få flere salg, selv om du ikke bruger flere penge. Det handler om at fokusere på sin konverteringsrate, og sørge for, at den mængde relevant trafik man får ind på sit website, ender med at blive til kunder.

Husk på, at hvis du kan hæve din konverteringsrate med 25%, så bliver din markedsføring pludseligt 25% mere effektiv, og 25% mere værd for dig. Så du må aldrig undervurdere hvad du kan gøre af optimering på dit eget website. Selv den dygtigste AdWords konsulent kan ikke lave profitabel annoncering på Google, hvis det website han annoncerer for, ikke kan sælge.

”Ved køb af AdWords får du bedre SEO”

Det er en skrøne, at Google giver dig fordele i deres organiske resultater, hvis du betaler for annoncering i søgemaskinen. De to har ikke effekt på hinanden, bortset fra, at man kan få ekstra mange klik hvis man har både en annonce, og et naturligt resultat vist på samme tid.

For lige at sætte to streger under: Lad nu være med bare at købe AdWords af en konsulent, bare fordi man udgiver sig for at være kongen af internettet. Men er der noget jeg har glemt som man skal være opmærksom på når man vælger en Google AdWords konsulent, så skriv det endelig i kommentarerne herunder!

Kontakt mig og få et gratis uforpligtende tilbud

Læs mere om emnet:

5/52 ratings

1 Kommentar

  1. Caroline

    Tak for at dele disse informationer.

    Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *