Google AdWords priser - Hvad koster Google annoncer?

Et af de vigtigste spørgsmål for de fleste når de først hører om Google AdWords, og godt kunne tænke sig at prøve det med at markedsføre sin egen virksomhed. Google AdWords priser varierer meget, eftersom der er tale om et auktionshus, hvilket betyder at markedet bestemmer prisen – simpelt forklaret. For der er nemlig ikke kun tale om en auktion, med om mere end én auktion hvor den ene er traditionel, og handler om hvor meget man er villig til at byde, og den anden handler om relevans – altså om du, din virksomhed og annonce er mere relevant end dine konkurrenter.

Er du slet ikke helt med på hvad Google AdWords er i første omgang, så læs forklaringen her.

Hvorfor er relevans vigtigt?

Man kunne godt tænke at Google bare gerne vil tjene en masse penge, og derfor sælger til højstbydende – men sådan fungerer det faktisk ikke i praksis. Og hvis man tænker over det gier det rigtig god mening at Google værdisætter relevans højt. Deres hovedprodukt, altså søgemaskinen, handler om at finde og vise relevante resultater til deres brugere. Er resultaterne ikke relevante, og finder brugerne ikke det de søger efter, så gider man ikke bruge deres service mere. Er der ingen der søger på Google mere, så er der ingen virksomheder der vil købe annoncering på Google, og på den måde tjener de ikke længere penge.

Det betyder, at Google er nødt til at give relevante annoncører en stor fordel over mindre relevante, eftersom der ikke er værdi i det for nogen at der bliver annonceret med irrelevante annoncer. Hverken for virksomhederne der annoncerer, for Google, men slet ikke for slutbrugerne som bruger søgemaskinen.

Kan du komme med et praktisk eksempel?

Jeg tror det er nemmere at lade Google’s egen Cheif Economist, Hal Varian, forklare det i detaljer. Han har nemlig udgivet videoen herunder, som forklarer det meget simpelt og med eksempler på de forskellige tilfælde der kan opstå ved auktionerne.

Nok om Google AdWords priser – Hvad koster ekspertisehjælp så?

Én ting er prisen på de besøgende hvor man betaler for hvert klik, en anden ting er prisen for at få hjælp til at sætte det op og administrere det. For hvad gør man hvis man ikke selv kan stå for det? Man hyrer sig hjælp til det fra en ekspert i form af en konsulent, freelancer, eller et bureau der specialiserer sig i online markedsføring i søgemaskiner. Men hvordan finder du den rigtige konsulent, og hvordan kan du sikre dig at han/hun er den rette samarbejdspartner? Det har jeg skrevet en længere guide til at finde ud af, som du kan læse her.

Jeg arbejder selv som konsulent hvor jeg hjælper virksomheder som Google AdWords ekspert – og det kan jeg også gøre for dig. Du er meget velkommen til at kontakte mig, og så kan vi altid tage en uforpligtende snak om din virksomhed og produkt, og mulige strategi online.

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Shares 0