Hvad er Google AdWords? Annoncering på Google

De fleste er godt klar over, at digital marketing betyder mere og mere for virksomheder for hver dag der går, og at ekspertise inden for disse felter derfor kun også bliver mere eftertragtede. Et felt som udvikler sig med en sådan hast, specielt når det kommer til annoncering på Google har gjort, at flere og flere stiller spørgsmål såsom “hvad er Google AdWords?”. Kort forklaret er det et tiltag fra Google som udgør langtstørstedelen af deres omsætning hvert eneste år.

Omkring 96% af Googles årlige omsætning kommer fra AdWords, hvilket svarer til mange milliarder dollars hvert eneste år – og det er kun stigende. Netop fordi det går op for så mange virksomheder, at man ikke kan komme udenom annoncering i søgemaskiner, får Google automatisk flere kunder. Deres monopollignende status, specielt her i Danmark, gør dem til et uundværligt marketingværktøj for langt de fleste virksomheder. Er man ikke til at finde på Google, er det ligesom slet ikke at eksistere overhovedet.

Men hvad er Google AdWords så mere præcist?

Meget kort forklaret, så er Google AdWords annoncering i Googles søgemaskine og partnersites. Det er både muligt at annoncere blandt søgeresultaterne, når kunderne leder efter dine produkter, men samtidig også på rigtige mange hjemmesider, når dine kunder surfer rundt på nettet.

Man betaler som oftest pr. klik, og prisen afhænger af den branche man befinder sig, konkurrencen, og en kombination af hvor relevant ens website er sammen med annoncen og det søgeord man annoncerer på. Dette er kendt som Googles Quality Score, og jo højere denne er, desto mindre behøver man at betale pr. klik.

Hvordan fungerer det så?

Man opretter en konto på Google, tilføjer et kreditkort eller lignende betalingsmulighed, opsætter en eller flere kampagner, annoncegrupper, skriver annoncer og vælger de søgeord man vil byde på – og så er man faktisk igang. Det kræver ikke mere end det, men hvis man gerne vil gøre det professionelt og på den helt optimale måde, kræver det langt mere tid end det. Men i realiteten kan man komme igang på meget få minutter, og dirigere mulige kunder over til sit website.

Hvad kræver den optimale metode?

Selv om der måske er nogen som tror det er nemt at lære, er det en større videnskab at blive rigtig god til Google AdWords. Det er derfor der er så mange virksomheder som i dag outsourcer arbejdet til konsulenter, freelancere og bureauer, medmindre de ansætter en person in-house til at arbejde med online markedsføring. Og man skal alligevel op i en hvis størrelse før det kan betale sig at betale en fuldtidsansat ekspert til at styre sin markedsføring i søgemaskinerne.

Men hvad koster det så?

Et af de første spørgsmål der oftest bliver stillet efter man har fået forklaringen om hvad Google AdWords er, drejer sig altid om Google AdWords priser, og hvad det koster at annoncere. Og det er straks en længere forklaring, selv om man hurtigt bare kan kalde det en auktion, hvor højestbydende får de bedste placering. Dog er der en ekstra auktion, hvor Google vurderer hvor relevante de enkelte annoncører er, og hvor de meget relevante får en fordel over deres konkurrenter. Vil du hellere lære AdWords selv kan jeg anbefale dig at deltage i et kursus i stedet. Jeg har samlet en liste der viser dig hvilke Google AdWords kurser du kan vælge i mellem.

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 2 stemme(r), gennemsnit: 4,50 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Shares 0