Forskellene mellem SEM, SEO, PPC & SEA – og hvorfor der opstår forvirring
Jeg har efterhånden hørt flere eksempler på lidt forvirring omkring forskellen på de mange forskellige forkortelser og termer inden for Online Marketing og Google optimering. Det har ført til dette korte, men forklarende blogindlæg, hvor jeg vil vise dig forskellene på begreberne, samt hvorfor denne forvirring er opstået.
PPC – Pay per Click
Med PPC menes der former for annoncering som betales via en klik pris – deraf navnet Pay per Click. Mange refererer det også til alle former for Biddable Media, som både kan indebære retargeting, annoncering med Google AdWords og Bing Ads, Facebook etc.
SEO – Search Engine Optimization
Søgemaskineoptimering er til for at få mere trafik gennem organiske søgeresultater, og drejer sig derfor kun om de naturlige resultater – ikke de betalte. Denne teknik består overordnet af to opdelte discipliner, On-Page og Off-Page SEO. Vil du læse mere kan du læse min komplette guide til søgemaskineoptimering her.
SEA – Search Engine Advertising
Med SEA menes der annoncering i søgemaskiner, her fx Google AdWords og Bing Ads. Og selvom betegnelsen er kendt, er den ikke brugt af mange. Derfor vælger de fleste at bruge betegnelsen herunder, kaldet SEM, og det er her forvirringen opstår.
SEM – Search Engine Marketing
Betegnelsen SEM blev opfattet som en paraply over de to discipliner SEO og SEA. Men fordi SEA ikke er brugt meget af befolkningen, bliver SEM ofte brugt som denne betegnelse i stedet. Dette har forvirring for nogen, men eftersom Search Engine Marketing og Search Engine Advertising begge kan forstås som annoncering i søgemaskiner, giver det egentlig meget god mening.
Læs mere om emnet:
- What Is SEM & Paid Search Marketing?, SearchEngineLand.com
[rating_form id=”1″]
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk
0 kommentarer