Bør man annoncere på sin virksomheds brand-navn?

Amazon annoncering

Jeg har tidligere skrevet om hvorvidt man bør byde på sine konkurrenters brand med Google AdWords eller Bing Ads, hvilket har ført til spørgsmålet om hvorvidt man bør byde på sin egen virksomheds brand-navn eller ej. Argumentet er, at man jo alligevel vil få de klik igennem de organiske resultater, selv om der ikke bliver vist en annonce, og at det derfor vil være spild af penge. Men her er jeg ikke enig, og der findes flere rigtig gode grunde til, at man skal gøre det – og dem vil jeg dele med dig her i indlægget.

Gode grunde til at annoncere på sit eget brand-navn

Jeg har nu efterhånden arbejdet med rigtig mange forskellige AdWords konti i alverdens brancher og markeder, store som små, i Danmark og det meste af verden. Og jeg kan ikke tælle til hvor mange gange jeg har fået spørgsmålet om hvorvidt det kan betale sig, eller om det ikke er direkte spild af penge, at betale for klik gennem søgemaskiner, på søgninger indeholdende virksomhedens eget navn. Og hvorfor er det så ikke spild af penge?

Det ser godt ud

AdWords annoncer ser godt ud

Det er svært at modargumentere, at det ser ret godt ud når man har lavet en annonce med alle de mange udvidelser såsom undersidelinks, et organisk resultat med det samme, kort fra Google Maps etc. Det ser professionelt ud, og det bør have værdi for dine kunder.

Dine konkurrenter kunne stjæle dine kunder

Som jeg skrev tidligere har jeg allerede omtalt det faktum om at byde på sine konkurrenters brand, og hvad holdningen er til det. Det kunne sagtens være noget dine konkurrenter gør mod dig, eller kunne finde på at gøre på et senere tidspunkt – og her vil du nok gerne have din egen annonce placeret over deres. Fordi din virksomhed er den eneste med det navn, vil du også ende med højere Quality Score end dine konkurrenter, og betale mindre per klik. Men der er masser af tilfælde hvor det kan betale sig for virksomheder, at byde på konkurrenternes brand-navn, og stjæle kunder med Google AdWords marketing.

Samtidig vil det være nemmere, og ofte gå hurtigere at opdage, hvis der er en konkurrent der pludselig er fræk nok til at forsøge sig med denne strategi. Byder de nok til at ligge højere end dig i søgeresultaterne vil din gennemsnitsposition falde, og mængden af trafik fra brand-søgninger dale. Det kan være svært at opdage uden man selv annoncerer, medmindre man jævnligt selv søger med disse søgefraser på Google.

Fang dine kunders opmærksomhed

Der er så mange som bruger Google i stedet for blot at skrive hjemmesideadressen ind direkte i browseren. Og det er derfor der findes den mængde af brand-søgninger som der gør – og det kan man ligeså godt udnytte til sin fordel. For der vil være en stor andel af de søgende som klikker på annoncen frem for et af de organiske resultater, og deres opmærksomhed kan du fange med aktuelle informationer om virksomheden, nyheder og kampagner som du gerne vil promovere etc.

Det er så billigt

Der findes nok ikke mange søgninger og klik du kan købe billigere end dem der indeholder dit eget brand-navn, og vil i mange tilfælde være noget i retningen af 10 øre eller mindre pr. klik. Derfor er det nærmest lidt fjollet at stille spørgsmålet om hvorvidt man skal gøre det eller ej, for ud af marketingbudgettet i virksomheden kommer denne del nok til at stå for mindre end 0,5%. Og har man ikke råd til det, så har man vidst nogle helt andre problemstillinger i sin virksomhed man skal til at overveje at få løst.

Det påvirker din konto positivt

Selv om Google måske ikke vil indrømme det, og måske endda også direkte har påstået, at der ikke findes noget som hedder Quality Score på konto-, kampagne- eller annoncegruppeniveau, så viser flere tests at det er der alligevel noget om. Og jeg kan også sige, at fra min egen personlige erfaring har jeg også kunnet konkludere, at der er nogle ting der direkte indikerer at det findes. Og lad os bare sige at der kun er en lille chance for, at man med en rigtig god kampagne kan påvirke de andre kampagner i den samme konto – er det så ikke det værd at give den mulige positive indflydelse, for en så lille del af marketingbudgettet?

Giver det ikke kun mening at annoncere på sit eget brand-navn, eller hvad synes du?

Læs mere om emnet:

[rating_form id=”1″]

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

SKAL JEG HJÆLPE DIG?

Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads

Telefon:
+45 40 78 13 58

E-mail:
mail@antonhoelstad.dk

Kontakt mig her