Fordele og ulemper ved AdWords
Nu er jeg efterhånden blevet stillet spørgsmålet om hvilke fordele og ulemper der er ved Google AdWords flere gange – og det er derfor blevet tid til at svare på det i form af dette blogindlæg. For selv om jeg som Google AdWords konsulent selvfølgelig altid vil tale for at bruge Googles annoncering, pga. de mange fordele – så er der bestemt også ulemper ved brug af dette medie.
Fordele ved brug af Google AdWords
Normalt ville man måske starte med de dårlige nyheder. Men jeg har besluttet at starte med fordelene ved Google AdWords – og ikke nok med at der er en del af dem, de er også rigtig gode.
Fungerer for både store og små virksomheder
Med andre store medier som TV og helside annoncering i store aviser, er det ofte kun de store virksomheder, med de store marketingbudgetter der kan være med. Men med AdWords kan alle typer virksomheder lege med, store som små, uanset om deres budgetter er 500 kr. om måneden, eller 5 millioner kr. om måneden.
Man lærer meget om sine kunder
Det er de færreste marketingkanaler som kan give dig det samme information om dine kunder som Google AdWords. Digital markedsføring har i den grad revolutioneret den måde man kan markedsføre sin virksomhed og sine produkter på – og annoncering på Google er ikke en undtagelse.
Data og tests kan også bruges til SEO
Endnu en fordel ved at bruge Google AdWords er, at man med den data man får ud af sine besøgende kan lære rigtig meget om hvordan ens kunder agerer, hvilke søgeord der er er profitable, hvilke man ikke skal spilde tid på at fokusere på, og hvordan ens website konverterer etc. Data som dette kan virkelig spare meget tid (og penge for den sags skyld), når man skal investere i SEO. Det er en hel del nemmere at teste søgeord og nye landingssider med AdWords, end det er med SEO.
Ekstremt præcis og målrettet markedsføring med fuld kontrol
Det er også de færreste andre marketingkanaler der kan give dig denne form for kontrol, hvor du selv kan gå ind og starte og stoppe din markedsføring, udvælge specifikke tidspunkter på dagen du vil annoncere, kun annoncere på helt præcise long-tail keyword fraser etc. Og udover den annoncering du kan lave i søgemaskinen, har du også muligheden for at målrette annoncer på Display netværket mod specifikke websites som er en del af AdSense netværket, og annoncer målrettet kun mod tidligere kunder, besøgende etc.
Masser af eksponering
Du har muligheden for at få plads nummer 1 på alle søgeord i din branche som relaterer sig til din virksomhed og dine produkter – behøver jeg sige mere?
Det handler ikke kun om budpriser – men om kvaliteten
En af de ting jeg synes er fantastisk ved AdWords er, at det hele ikke handler om prisen, og hvor meget man er villig til at betale for sine klik. Det handler i den grad også om kvalitet – og kan du lave en konto som fokuserer på at maksimere din Google Quality Score, kan du få bedre positioner OG betale mindre for dine besøgende end dine konkurrenter. Dette giver alle mindre annoncører en kæmpe mulighed for at konkurrere mod deres store konkurrenter med flere penge på kontoen. Er du interesseret i hvordan du bygger en kontostruktur der giver dig lavere klikpriser så læs mere her.
Ulemper ved Google AdWords
Heldigvis er det ikke mange, og det er de færreste der nogensinde kommer til at blive berørt af ulemperne ved Google AdWords, men nævnes det skal de da!
Konkurrencen kan være høj
Jo flere konkurrenter der vil ind på markedet, og jo flere penge der er i markedet, desto mere konkurrence vil der helt naturligt komme. Og hvis der er for mange konkurrenter der vil have eksponering på de samme søgeord, øges prisen pr. klik, og dette kan gøre det rigtig dyrt at være med, og få en bid af kagen. Det kan endda blive så dyrt, at man slet ikke kan tjene penge, og på den måde vil ende med “blot” at gå breakeven på sin markedsføring. Men for at være med på markedet, og vinde markedsandele (og ikke tabe dem til konkurrenterne), må man blive ved alligevel.
Vil ikke fungere for alle – men dog for mange
Der vil altid være nogle virksomheder som ikke kan drage fordele af specifikke marketingmedier – og det gælder også for AdWords. Det er dog heldigvis ekstremt få som vil være påvirket af dette, da det er de fleste virksomheders produkter og services som der bliver søgt efter i søgemaskiner.
Tager lang tid at bygge op
Der er masser der mener AdWords kun er en kortsigtet strategi, og at det er SEO man skal fokusere på, for at skabe en god forretning. Men man kunne ikke være længere fra sandheden, da en rigtig god AdWords konto, en af dem som bliver ved med at give flere kunder hver eneste måned, og tjene flere penge hver eneste måned, er dem der tager lang tid at opbygge. Kvalitet og perfektion tager bare tid, og man er nødt til at optimere og bygge videre på sin konto over lang tid, for at få det bedste resultat.
Hvad er konklusionen så?
Som du nok kan fornemme, er jeg stor fortaler for brugen af Google AdWords som markedsføringskanal for virksomheder – nærmest uanset hvilken. Der vil være ekstremt få undtagelser, men der er så mange muligheder ved brug af annoncering i søgemaskiner, og man skal være tosset som virksomhedsejer eller marketingansvarlig hvis man ignorerer dem. Er du interesseret i at starte op, men skal bruge hjælp til det, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Vil du hellere selv gerne lære hvordan du laver AdWords kan du læse min gratis e-bog, eller deltage i et af de mange danske AdWords kurser.
Læs mere om emnet:
[rating_form id=”1″]
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk
0 kommentarer