SEO konsulent – Vælg den rigtige til søgemaskineoptimering
Det kan være ganske svært, at finde en SEO konsulent til at varetage sin virksomheds interesser i de organiske søgeresultater. Sådan er det for de fleste specialer, og det samme gælder hvis man skal bruge én til Google AdWords, eller andre digitale medier.
Det er aldrig nemt at udpege en ekspert i et fag man ikke selv har nogen rigtig kendskab til. Man risikerer derfor at købe katten i sækken, og at man som den mindre kloge bliver narret til at købe et elendigt produkt til en alt for høj pris.
Derfor har jeg skrevet denne guide til, hvordan du finder den helt rigtige SEO konsulent til at varetage din søgemaskineoptimering – så du undgår de mest kendte faldgrupper, og forhåbentlig finder den helt rigtige specialist til din opgave.
Vælg en professionel frem for et billigt alternativ
Det siger måske sig selv for de fleste, men jeg ser alligevel gang på gang virksomhedsejere der vælger meget unge og/eller uvidende mennesker, som kan en smule SEO, men som på ingen måde bør stå alene for det arbejde der skal gøres. Det undrer mig hver eneste gang hvordan man kan få sig selv til det – og jeg er godt klar over det er fordi det er billigt.
Men ville man så også vælge én til at filme sin reklamefilm, bare fordi personen ejede en iPhone 6, og havde prøvet at bruge videokameraet i den et par gange. Nej vel? Der er ikke noget galt med at vælge en der er billig – hvis blot kvaliteten svarer til prisen. Og hvis et tilbud lyder for godt til at være sandt, så er det det som oftest også.
Møder du én som kalder sig for konge af internettet, SEO eller noget lignende – så sørg for at tjek op på dem og benyt mit råd herunder.
Se efter referencer og resultater – og undersøg dem
Fordi SEO kan være et ret ”fluffy” term, og det kan være lidt svært at måle på hvorvidt en person er dygtig eller ej, så taler resultater (næsten) altid sandt. Kan du finde en SEO specialist der kan vise dig gentagende succesfulde projekter, med topplaceringer og øget organisk trafik, så er det pludseligt en del nemmere. Men lad nu være med at tage alt for gode varer, også selv om det kan blive præsenteret flot med smarte grafer og et flashy rapporter samt excel ark.
Du bør altid, eller i hvert fald i et par af eksemplerne, ringe firmaet op som der er blevet brugt som case, og høre om deres holdning til konsulenten. Og grunden til det bør være mere end én virksomhed er, at du kan være uheldig at have ringet til en af konsulents venner eller familiemedlemmer, som har gjort ham/hende en tjeneste ved at stå som reference.
Gør dig dine overvejelser ift. pris vs. kvalitet
I så godt som alle tilfælde hænger pris og kvalitet sammen – og det gælder i den grad også når det drejer sig om at hyre en SEO ekspert til at tage sig af sine aktiviteter. Og som nævnt tidligere behøver du ikke nødvendigvis blive skræmt væk af lave timepriser – du skal blot være helt sikker på, at den stemmer overens med det du forventer af kvalitet.
Dertil bør du huske følgende eksempel:
Konsulent A koster 300 kr. i timen ex moms, har to års erfaring, og skal bruge 20 timer på at få dig på første side på Google på en søgefrase du ønsker at ranke på.
Konsulent B koster 1.200 kr. i timen ex moms, har 6 års erfaring, og skal kun bruge 4 timer for at opnå det samme resultat.
Hvilken ville du vælge? Det siger selvfølgelig sig selv, og der er også tale om et lidt ekstremt eksempel – but you get the picture.
Overvej den prismodel du vil bruge
SEO kan være en rigtig svær ting at købe og forstå, og det bliver derfor ikke nemmere når man skal til at bestemme hvordan prisen bestemmes, og det faktum at finde ud af hvad SEO koster. De fleste tager en timepris, hvilket er beviset på hvor svært det kan være at lave deciderede prismodeller for. I de fleste tilfælde får man nemlig det ud af det, som man er villig til at investere af tid og penge i det – og det er derfor ofte nemmest for både køber og sælger, at beslutte en timepris.
Konsulenten kan ikke garantere dig noget på forhånd af placeringer eller trafik (og hvis du oplever noget andet, så skynd dig væk). Nogle vil tage en pakkeløsningspris, som er udregnet efter hvor mange timer der menes at bruge på opgaven – så der er ikke den store forskel her. Om man aftaler et vist antal timer på forhånd, eller en fast pris med x timers arbejde er det samme. Det der er vigtigt er, at du som kunde har overvejet dine mål og behov, og ikke mindst dit budget.
Få et oplæg på forhånd
Igen, fordi SEO er sådan en svær ting at arbejde med, så er der også mange konsulenter som er villige til at lave et mindre stykke arbejde på forhånd – og det kan du ligeså godt udnytte hvis du har muligheden. Hvad det så helt præcist kan være, afhænger meget af din situation.
Skal du have lavet en teknisk gennemgang af dit website, kunne konsulent give dig de første 5-10 tips gratis. Er der tale om en link building eller content marketing aftale, kunne det være oplæg til nogle idéer, en konkurrentanalyse, søgeordsanalyse eller lignende.
Vær sikker på at konsulentens fokus er på dine behov
Det giver måske også sig selv, men så er der alligevel en del som ender med det modsatte. Hvis konsulenten snakker ud fra egne behov ift. brugen af tid, resultaterne etc. – så skal du finde dig en anden. En professionel specialist bør altid komme med sin ærlige mening til dig som kunde, specielt hvis han/hun er uenige – men det nytter ikke noget hvis konsulenten ikke lytter til dig, og arbejder ud fra dine behov.
Typiske faresignaler du skal være opmærksom på
Ligesom i mit indlæg omkring valg af Google AdWords konsulent, er der nogle helt klassiske ting du skal være opmærksom på, inden du fast beslutter dig på valget af en konsulent.
Garanti for topplaceringer
Ingen, og jeg understreger ordet ”ingen”, kan garantere dig topplaceringer eller noget som helst andet når det kommer til SEO. Det er Google der styrer showet, og vi er bare nikkedukkerne der agerer efter deres spilleregler, gør vores bedste for at opfylde deres krav, og vores ypperste for ikke at blive slået over fingrene for at overtræde grænserne. Finder du en konsulent som påstår dig andet så kan jeg ikke råde dig til andet end at holde dig langt, langt væk!
No Cure No Pay
En betalignsmodel som var rigtig populær på et tidspunkt var No Cure No Pay, som handler om, at konsulenten kun får betaling for at opfylde specifikke krav. Og det lyder jo umiddelbart rigtig godt – specielt med et fag som SEO, som er så svært at regne med. Men pas nu på med sådanne aftaler. Tænk over, at konsulenten jo inderst inde også gerne vil sikre sig selv, og derfor vil prøve at skrive en aftale som denne, så den er langt nemmere at opfylde.
Lad mig komme med et eksempel:
Lad os sige du får fat i en aftale som denne, og at ”The Cure” er, at konsulenten skal opnå 5 top-3 placeringer på Google, med søgeord omhandlende produkter eller lignende i din branche. Altså får han/hun kun betaling, når det mål er blevet opfyldt. Det lyder rigtig godt ikke?
Tricket her som konsulenten kan vælge at bruge mod dig som kunde er, at der ikke er specificeret hvilke søgeord der er tale om. Hvad hvis det er en long tail frase på 9 søgeord? Eller et produkt + brand kombination som ingen søger på, og som ingen andre af konkurrenterne bruger? Det som jeg vil frem til er, at det kan være ganske nemt at opnå. Og når en aftale lyder for god til at være sand, så er den det højst sandsynligt også.
Lang bindingsperiode
Fordi SEO er en langtidsinvestering vil du med garanti også opleve sælgere og konsulenter, som vil prøve at overtale dig til at sige ja til en lang bindingsperiode på alt mellem 6-24 måneder. Og du bør bestemt også give konsulenten en chance hvis personen virker kompetent – men det giver sjældent mening at binde sig til mere end 3 måneder.
Hurtige telefonsælgere
Som med så mange andre brancher, skal du passe på med at sige ja til noget over telefonen, og specielt hvis der er tale om en telefonsælger, som prøve at sælge et så specialist produkt som SEO. Sørg for at snakke med den der skal lave arbejdet for dig. Den som forstår dine behov og det produkt du skal købe, og ikke blot taler med dig for at få sin kommission.
Er der andet du mener man skal være opmærksom på, inden man vælger en SEO konsulent?
Læs mere om emnet:
- Mine linkbuilding pakker fra danske domæner kan være interessante for dig
- 4 Tips For Hiring The Right SEO Firm, Forbes.com
- How to Choose the Right SEO Vendor, Moz.com
- How to Choose the Best SEO Firm for Your Business, Inc.com
- 10 Questions to Ask When Hiring an SEO Consultant, Entrepreneur.com
[rating_form id=”1″]
2 Kommentarer
Indsend en kommentar
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk
Rigtig godt indlæg Anton, jeg er 100% enig med dig. Jeg oplever også flere der bliver tilbudt at købe SEO for 5-10 søgeord, hvilket også er lidt plat da hvis man arbejder med SEO på et website bør det optimeres 360 grader rundt. Selvfølgelig afhænger det også af hvad der bliver købt, men kun at arbejde med 5-10 søgeord som kunden vel at mærke selv vælger, uden nogen professionel vurdering er i mine øjne også noget man skal holde sig væk fra.
Hej Dennis,
Tak for rosen.
Jeg er fuldstændig enig med dig. Modellen du nævner med X søgeord i en pakke skulle jeg også have haft med i dette indlæg. Men ja, SEO er en 360 graders opgave – i hvert fald hvis kunden er med på den løsning. Men skal man endelig sortere noget fra, skal det ikke være på søgeord, men dele af opgaverne som fx teknisk SEO, indhold, link building eller noget helt fjerde 🙂