Hvordan du linker AdWords og Analytics sammen
De fleste jeg møder, som for nyligt er begyndt at bruge AdWords, tænker slet ikke på koblingen mellem Google Analytics og AdWords. Nogle tror automatisk at de får alt data ind fra AdWords til deres Analytics-konto, fordi der er tale om to Google produkter som bør tale sammen – men det er desværre ikke tilfældet i dag. Andre har slet ikke overvejet muligheden, hvilket er synd, for det giver nogle helt nye muligheder.
Hvorfor er det så vigtigt tænker du måske? Fordi du bliver nødt til at kunne se forskellen mellem din organiske trafik, og din betalte søgetrafik. Men Google har brug for at beder om at linke de to forskellige produkter sammen, og jeg vil I guiden herunder vise dig, præcis hvordan du gør det.
Slå Auto-tagging til i AdWords
Til at starte med skal du ind i dine indstillinger i AdWords og sikre dig at Auto-tagging er slået til. Det som auto-tagging hjælper dig med er, at overføre de forskellige parametre som du gerne vil se i Analytics, herunder søgeord, kampagnenavn, annoncegruppenavn etc.
Log ind i Analytics i en ny fane
Hvis du vil gøre livet nemmere for dig selv, er det smart at være logget ind i både AdWords og Analytics på samme tid, i to forskellige vinduer/faner. På den måde kan Google senere registrere at brugeren er tilknyttet begge typer konti.
Slå deling med Google produkter til i konto indstillingerne
Under Account skal du finde punktet “Account Settings”, hvor du finder informationer om indstillinger vedrørende deling af data. Herunder er det vigtigt, at du har slået funktionen til med at dele data med andre Google produkter, eftersom dette både kan hjælpe dig med opsætning af link til AdWords, Webmaster Tools og Adsense hvis det er relevant for dit website.
Gå til AdWords Linking
Herefter skal vi have fat i indstillingerne om netop det vi gerne vil frem til, nemlig at linke AdWords og Analytics sammen. Her skal du under “Property” og “Product Linking” vælge “AdWords Linking”.
Tilføj en link gruppe
Her skal du oprette en link gruppe ved at trykke på den røde knap “+ New Link Group”, hvor vi skal have valgt hvilken AdWords konto, og hvilken visning i Analytics der skal linkes sammen, i tilfælde af at du har flere.
Tilføj et link til din AdWords konto
Nu kommer du til første af linket punkt hvor du skal vælge den AdWords konto du gerne have vil data fra, over i Analytics.
Vælg den rigtige Analytics visning til delingen af data
Har du sat flere forskellige visninger op i Analytics, som hvis du har sorteret specielle trafikkilder fra eller lignende, så er det vigtigt at du vælger den rigtige visning i Analytics.
Som du kan se er det ikke så svært igen, og er overstået på få minutter. Men udbyttet kan være enormt for de fleste.
Har du alligevel brug for at få det gennemgået som video, har jeg fundet en ganske udmærket en af slagsen på YouTube som du kan se herunder.
- Opret link mellem Google Analytics og AdWords, Google.com
- Link/fjern tilknytninglinks mellem Analytics og AdWords, Google.com
[rating_form id=”1″]
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk
0 kommentarer