Guide: Tilføj negative keywords for mere profit med AdWords
De fleste ved hvor vigtigt det er, men det er desværre ikke alle som laver deres research og optimeringer helt godt nok, når der tales om negative keywords i forbindelse med Google AdWords. Derfor har jeg sammensat denne guide, som gør det nemmere for dig at finde de søgeord du skal ekskludere fra dine kampagner.
Selv om du har kampagner med søgeord der er helt relevante for dit website, så er det ikke altid at man får den succes ud af dem som man havde håbet på. En ting der kan være årsag til dette er hvis man har tilføjet nogle brede søgeord, som giver for irrelevante søgninger, eller at søgeordene også har andre betydninger, som ikke er relevant.
Men hvordan finder du så de negative keywords, og hvad er proceduren for at gør det hurtigst og nemmest? Lad os starte med at kigge på hvordan man finder de søgeord man rent faktisk får vist sine annoncer på.
Find alle søgeord hvor dine annoncer vises
For overhovedet at opdage hvilke søgeord man annoncerer på, er det vigtigt man kender til “Search term” rapporten. Den finder du ved at trykke på fanen “KeyWords”, trykke på knappen “Details”, og vælge “All”.
Her kommer du frem til søgetermsrapporten, og her kan du se hvilke af dine søgeord der giver visninger på specifikke søgefraser. Sælger du cykler, og har et søgeord med “billige cykler” kunne det være “billige cykler københavn”, “køb billige cykler”, “find billige cykler” og lignende. Sælger man her kun sine cykler lokalt i sin butik i Odense, kunne et negativt søgeord være “København”.
Lav lister til søgeord der går igen
Skal du til at starte med at tilføje negative keywords, vil der med garanti være mange af dem som bør tilføjes til alle kampagnerne, og søgeord som går igen for flere af kampagnerne. Her kan det betale sig at oprette “Campaign negative keywords” under “Shared Library”, som du finder i venstremenuen i AdWords interfacet.
Her opretter du dine lister med søgeord, alt afhængig af hvad der nu er relevant for din konto. Du kan evt. starte ud med en generel, som gælder for alle de keywords der ikke er relevant for din virksomhed, og derfor ikke er relevant for nogle af dine kampagner. Herefter skal du vælge de kampagner du vil have listen koblet på.
Søgeord med en lav klikfrekvens
En lav CTR, eller på dansk kendt som klikfrekvens, kan være et tegn på irrelevante søgeord, eftersom de søgende vælger ikke at klikke på din annonce i de fleste tilfælde. Her vil man kunne spotte nogle søgeord som måske er for brede, eller er relaterede søgeord de til man har i sine kampagner, men som ikke er relevante for ens egen virksomhed.
Det sker desværre at Google ikke altid er helt gode til at vælge synonymer og relaterede søgeord på dansk, så det giver bestemt mening at holde øje med.
Søgeord uden konverteringer
Det giver sig selv, at søgeord som man betaler penge for, men som ikke giver salg i butikken bør ekskluderes så snart det kan konkluderes. Derfor vil jeg foreslå at man gemmer et filter som dette, hvor man kan identificere netop disse søgeord, som skader kontoens overordnede performance.
Søgeord med for høj konverteringspris
De fleste har en pris de er villig til at betale for en konvertering. Har man søgeord i sin Search Term rapport som overskrider denne vurdering, bør man i hvert fald overveje at ekskludere dem. Medmindre man kan optimere sig frem til en bedre performance med nye annoncer, en ny landingsside eller lignende, så giver de ikke mening at beholde hvis de bruger flere penge end de tjener din virksomhed.
Søgeord med en høj klikpris
Det er ofte muligt at finde frem til søgeord som har en højere klikpris (CPC) end man er villig til at betale. Det kan sagtens være at disse allerede er blevet ekskluderet efter de førnævnte filtre, men det kan stadig være fordelagtigt at se, om man kan finde flere med dette filter.
Husk at alle min filtre er lavet med eksempler af tal, som du bør justere efter din forretning. Faktorer som konverteringspris, klikfrekvens og gennemsnit klikpris er meget forskellig fra branche til branche, og fra virksomhed til virksomhed. Brug din sunde fornuft og kig på din kontos performance for at finde frem til tal der giver mening for dig.
Hvordan finder du negative keywords til dine kampagner?
Læs mere om emnet:
- The Beginner’s Guide to Building a Negative Keyword List, WordStream.com
- Using AdWords Negative Keywords – How to Best Use PPC Negative Keywords, WordStream.com
- The Beginner’s Guide to Using Negative Keywords, Kissmetrics.com
[rating_form id=”1″]
2 Kommentarer
Indsend en kommentar
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk
Apologies for the comment in English. I read the translation of this article. This is an excellent article, Anton.
Search Terms Report (STR) is a good source to identify potential negative keywords. But, analyzing the STR is a manual and time consuming activity.
We have a software solution which eliminates all the manual work and precisely identifies negative keywords. Our customers have saved hundreds of thousands of dollars in annual AdWords spend. Check out Karooya.com.
BTW, our software can analyze AdWords campaigns in all the European languages including Danish.
Hi Shashi,
Don’t worry about the difference in language 🙂
Your tool definitely looks interesting. I would love to see a “walk-through”-video-tutorial of how to use your software, and get a more thorough understanding of how it works. Does a video like this exist? 🙂