Fordele og ulemper ved Bid Management software

Amazon annoncering

Når man op i en vis størrelse af AdWords konto kan det hurtigt virke helt uoverskueligt at skulle foretage budjusteringer. Og eftersom økonomien for denne form for online marketing er eksploderet en hel del de seneste år, har det medført at en del nye virksomhedskoncepter er blevet etableret – kendt som Bid Management tools. 

Du har måske allerede hørt nogle af de mere kendte virksomheder i denne branche; Marin, Acquisio eller Kenshoo. Jeg har selv personligt kun lidt erfaring med førstnævnte, og det overraskede mig faktisk hvor godt deres værktøj virker. Men som du måske allerede ved, kræver disse virksomheder som udgangspunkt en ganske betragtelig betaling for deres service.

Som oftest betaler med en procentdel af sit overordnede forbrug, og her har jeg hørt om alt mellem 3-15% – hvilket kan være rigtig mange penge for virksomheder som virkelig investere tungt i online marketing.

Der skal i hvert fald en vis form for forbedring til fra brugen af et software som dette, før man man skal til at betale 15% i fee. Man kan selvfølgelig forhandle sig frem, eftersom virksomhederne som de fleste andre er interesseret i nye kunder – og det skader jo ikke at spørge.

Grunden til at jeg selv ikke har været så meget for brug af bid management tools er, at det dengang jeg først prøvede det af, ikke var gennemført nok efter min mening. Det var ikke nemt nok at sætte det op så det passede til en virksomheds specifikke behov, og var alt i alt for simpelt sat op.

Derfor har jeg selv gjort meget brug af de allerede opsatte muligheder fra Googles side, herunder automatiske regler, filtrering, ad schedueling etc. som også kan give en AdWords konto noget af et løft – hvis man vel at mærke har kontrol over hvad det er man sætter op.

Modsat har Googles Automated Rules også sine meget tydelige begrænsninger, og det er svært at sætte det op så det virker i alle situationer – hvor bid management tools nu har indhentet det forsømte, og overhalet de gratis alternativer på både funktionalitet og muligheder.

Beslutningen om hvorvidt du skal gøre brug af Bid management tools, og om det er pengene værd er helt unik for din virksomheds situation og hvor meget i kan få ud af et system som dette, og om der vil være ROI på den investering. Som man nok kan gætte sig frem til skal man have en konto af en vis størrelse før det giver mening, og samtidig bliver den månedlige omkostning kun øget for jo mere man vil bruge på online marketing.

Alternativt kan man bruge de muligheder der nu igennem de forskellige interfaces og editorer, hvor specielt Google har givet mange værktøjer til budjusteringer, herunder deres Conversion Optimizer, import med Excel regneark og lignende.

Hvad er jeres holdning og erfaring til bid mangement tools og de alternativer der eksisterer?

Læs mere om emnet:

[rating_form id=”1″]

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

SKAL JEG HJÆLPE DIG?

Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads

Telefon:
+45 40 78 13 58

E-mail:
mail@antonhoelstad.dk

Kontakt mig her