Affiliate arbitrage mulighed med PPC

Amazon annoncering

Teorien om arbitrage er et ønskescenarie for de fleste forretningsmennesker, og dette gælder da specielt også for de der beskæftiger sig med affiliate marketing. Hvad hvis det rent faktisk var muligt, og ikke var meget længere væk end et par timers arbejde? Tænk hvis du kunne købe mere trafik, og jo mere af det, desto flere penge tjente du.

Alt dette har jeg tænkt mig at vise dig i denne step-by-step how-to-guide. Men lad os først lige svare på nogle af spørgsmålene, og starte med at gennemgå teorien. 

Hvad er arbitrage?

Meget simpelt forklaret vil du opleve arbitrage når du har muligheden for at købe noget billigt, og sælge det dyrt. Men er det ikke bare helt normalt forretning, handel og indkøb spørger du måske. Og jo, det kan du sige – men i tilfældet med arbitrage taler vi om en version uden risiko, og hvor du udnytter forskellen mellem markeder.

Kan du komme med et eksempel på arbitrage?

Et godt eksempel som jeg kan huske fra min tid på CBS er ved valutahandel. Lad os sige du kan købe 100£ i USA for 200$, men at det kun koster 90£ at købe 200$ i Storbritannien. Her kan du, uden risiko, tjene 10£ ved blot at købe på et marked og sælge på et andet.

Men hvordan kan det ske ift. affiliate marketing?

Hvis jeg skal forklare det så simpelt som muligt – så forestil dig at du har fundet et affiliate program hvor du tjener 1 kr. pr. klik du giver til partneren. Du kan købe besøgende til dit eget website (rigtige relevante besøgende – og ikke spam trafik) for 10 øre pr. stk. – og du har en klikrate på dit eget website på 25% i gennemsnit.

Her vil du kunne købe dig til 100 besøgende for 10 kr., og 25 af disse vil klikke sig videre til din affiliate partner – og de giver dig derfor en indkomst på 25 kr. Trækker du dine omkostninger fra, har du tjent 15 kr. på at købe 100 klik til dit eget website – og nu begynder mønsteret at vise sig, ikke?

Med en model som denne vil du kunne blive ved med at købe så mange klik som det overhovedet kan lade sig gøre, så længe din klikrate holder sig på det samme niveau, og din indtjening pr. klik ikke ændrer sig. Jo flere besøgende du får desto flere penge tjener du. Interessant tankegang – right?

Men hvad hvis man ikke er på en CPC affiliate aftale – kan det så stadig lade sig gøre?

Det kan det i den grad, men det kræver lidt flere variabler, og en lille formel vi kommer til lige om lidt. Er du som de fleste andre affiliate marketers interesseret i at lave affiliate arbitrage, selv om du er på en normal kommisionsaftale, hvor du tjener procenter af de salg du generer – så følg med herunder.

Hvordan er formlen for affiliate marketers?

Vi skal bruge fire variabler for at komme frem til, hvor meget du som affiliate marketer kan betale som klik. Uden denne værdi kan vi ikke finde ud af, om du har mulighed for at udnytte et hul i markedet, og skabe arbitrage til din egen fordel.

Formlen er som følgende:
(Klikrate x Konverteringsrate) x (Kommision x Gennemsnitlig ordrestørrelse)

Klikrate

Klikraten på dit eget website. Altså hvor mange af dine besøgende der rent faktisk ender med at klikke sig videre til en af dine affiliate samarbejdspartnere. I princippet bør dette være konverteringsraten på dit affiliate website – eftersom du bør optimere denne via splittests og lignede. Se evt. hvordan du gør det med denne case study, hvor Niclas hæver sin klikrate med over 300%.

Konverteringsrate

Her taler jeg om konverteringsraten på din affiliate samarbejdspartners website, og altså hvor godt det trafik du sender til deres website ender med at konvertere. En simpel måde at sige det på er, at det er mængden af de besøgende du sender videre der ender med at blive til kunder.

Kommision

Den procentsats af kommision du får fra affiliate programmet, som kan være meget forskellig alt afhængig af branche, produkterne og deres avance, samt konkurrencen.

Gennemsnitlige ordreværdi

Den sidste, men ganske vigtige faktor i formlen er det som kunderne i gennemsnittet køber for, hver gang der bliver lavet et salg.

Eksempel på udregning

Den første del af formlen, hvor man ganger klikraten med konverteringsraten giver dig et resultat som er det reelle antal salg du levere pr. besøgende på dit eget website. Lad os sige du har en klikrate på 15%, og webshoppen du sender besøgende til har en konverteringsrate på 2%.

0,15 x 0,02 = 0,003 = 0,3%

Altså vil 0,3% af de besøgende på dit eget affiliate website konvertere i den webshop du samarbejder med.

Næste del af formlen er ift. den reelle indtjening. Ganger du din kommision med den gennemsnitlige ordreværdi, vil du vide hvad du i gennemsnittet tjener pr. salg du skaber. Lad os sige din kommision er 8%, og webshoppen du sender trafik til har en gennemsnitlig ordreværdi på 850 kr.

0,08 x 850 = 68 kr.

Altså vil du i gennemsnittet tjene 68 kr. hver eneste gang du har skabt et salg. Men lad os komme frem til det tal vi rent faktisk leder efter – nemlig hvor meget du maksimalt kan betale for besøgende til dit eget affiliate website, og stadig gå break-even. Vi bruger alle tallene fra før:

(15% x 2%) x (8% x 850) = 0,204 kr.

Det betyder, at hvis du køber klik til maksimalt 20,4 øre pr. stk. så går du i nul – kan du købe dem billigere, har du skabt arbitrage.

Hvordan finder man ud af om der er en mulighed for arbitrage?

En ting er at finde frem til hvor meget du kan betale for et klik som vi lige har gjort – noget helt andet er, at finde ud af om du kan købe klik til samme, og gerne en lavere pris end det beløb.

Har du aldrig arbejdet med Google AdWords før kan jeg fortælle dig, at konkurrencen i forskellige markeder og brancher bestemmer klikpriserne på specifikke søgeord. Simpelt forklaret kan man sige, at jo flere der er interesseret i at købe visninger og eksponeringer på et søgeord, og jo højere de byder og jo mere de er villige til at betale for deres klik, jo højere er prisen for alle.

Du kan få en idé om mængden af konkurrence, og et skud på klikpriserne på de søgeord du er interesseret i ved at bruge Googles Keyword Planner. Det er ikke nøjagtige og præcise målinger skal du være klar over – så den eneste måde reelt at finde ud af det på, er ved at teste dig frem med en AdWords konto.

Husk at du kun betaler for de klik du modtager. Så byder du det maksimale du kan betale for at gå break-even, eller mindre end det, så betaler du ikke mere end det. Er det for lavt, får du ingen (eller meget få) visninger – og det er helt gratis. Så det er fjollet ikke at give det et forsøg.

Man har muligheden for at “game” systemet, ved at skabe en så høj relevans og kvalitet som muligt, kendt som “Quality Score” – som Google bruger i deres udregning af klikpriser.

Jo højere du kan få en Quality Score på de søgeord du byder på, desto mindre kan du ende med at betale – og det er det vi skal ud i for, at få affiliate arbitrage til at lykkes – i hvert fald i de fleste tilfælde.

Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om hvordan du kan spare penge ved at øge din Quality Score, som du med fordel kan læse når du skal teste affiliate arbitrage af for dit website.

Pro tip: Få så billige klik som muligt med Bing Ads

Selv om søgevolumen er meget lille, skal du virkelig ikke undervurdere Bing Ads i dette tilfælde. For klikpriserne er langt lavere end på AdWords – og samtidig har Microsoft valgt at lave en funktion, som gør det muligt at importere direkte fra AdWords. Så når du har lavet din kontostruktur til Google AdWords – så gør dig selv den tjeneste, at opret den samme på Bing.

Disclaimer: Sørg for at overholde Googles retningslinjer

At lave såkaldt PPC arbitrage er i princippet på kant med Googles retningslinjer, og du kan derfor være uheldig, at et manuelt review af din konto og dit website vil resultere i, at din konto bliver lukket eller spærret. Derfor skal du være varsom med hvordan dit website skaber værdi til de besøgende.

Er der tale om et affiliate-website af høj kvalitet bør det på ingen måde være et problem – ellers ville det ikke være muligt at gøre for Pricerunner og tilsvarende sider. Men er det et halv-skummelt produkt du har skabt skal du ikke forvente at det lever for evigt. Læs mere om Googles regler her.

[rating_form id=”1″]

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

SKAL JEG HJÆLPE DIG?

Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads

Telefon:
+45 40 78 13 58

E-mail:
mail@antonhoelstad.dk

Kontakt mig her