Vælg navn til din virksomhed med omhu

Vælg navn til din virksomhed med omhu

Mange iværksættere har stået overfor problemstillingen ift. at skulle finde et navn til sin virksomhed. Jeg husker tydeligt at jeg selv har stået i den situation, mere end én gang – og det er noget jeg personligt har investeret mange timers tanker og overvejelser i, for at finde frem til “det perfekte navn” til min virksomhed. Her får du mine bedste råd til når du skal vælge virksomhedsnavn, så du undgår fejltagelser, og vælger rigtigt første gang. 

Stil dig selv de relevante spørgsmål

Inden du begynder processen med at brainstorme ord og sammmensætninger af halve og hele ord, er det vigtigt du når at stille dig selv nogle yderst relevante spørgsmål. Disse vil nemlig have stor indflydelse på hvor du skal starte processen.

Har du internationale/globale planer?

Ét af de vigtigste spørgsmål er omkring hvor vidt dine ambitioner strækker sig. Har du planer om at starte en virksomhed der skal være global med kontorer over hele verden, skal du dominere det europæiske marked, eller er du blot interesseret i dit lokalområde?

Skal det være et kreativt eller beskrivende navn?

En anden stor overvejelse er om hvorvidt du vil have noget beskrivende i dit navn, eller om du vil bruge et navn som skal brandes. Forskellen mellem “Malermester Jakob ApS” og “Google” er ret stor – det ene har man en ret god idé om hvad omhandler – og det andet navn kunne i princippet være hvad som helst.

Pas på med at vælge et der er for generisk

Mange vælger et firmanavn som er utroligt generisk, og minder om en håndfuld af deres konkurrenter. Der er fordele ved at sørge for man har sit vigtigste søgeord med i sit navn og domænenavn – men hvis man går i ét med alle sine konkurrenter som har tænkt det samme, kan fordelen ved at vælge et helt andet slags navn være langt større.

Ledigt domæne

Det nytter simpelthen ikke at beslutte sig for et virksomhedsnavn, uden at have tjekket om domænenavnet er ledigt. Er det allerede taget i forvejen, vil man ende med at skulle finde på noget at tilføje til navnet – og en anden virksomhed som hedder det samme som dig, og vil skabe forvirring for dine potentielle kunder.

Skal være nemt at udtale og huske

Jo nemmere det er at udtale og huske, desto nemmere bliver det for dig at fortælle dit netværk, og endnu vigtigere for dit netværk at fortælle videre til deres netværk. Word-of-month bør ikke undervurderes, og her skal det helst være nogenlunde nemt for dine kunder og interessenter at markedsføre din virksomhed og dine produkter for dig.

Kort og præcist

Jo kortere et navn du kan komme på, desto nemmere bliver de to råd dette at overholde. Det er langt nemmere at huske domænenavne og ikke mindst taste dem rigtigt fra når man hører dem, til når man selv sidder foran computeren.

Undgå varemærkebeskyttede termer

Det siger selvfølgelig sig selv. Pas nu på og lad være med at vælge et navn som indeholder hele eller dele af varemærkebeskyttede brands. Du risikerer at få nogle væmmelige breve ind ad døren hvis du vælger at kalde dig “Google specialisten”, “Apple reparatøren” eller lignende.

Fremtidssikret

Grunden til jeg tilføjede dette navn er, at jeg tit ser situationer hvor der er nogle der har været et navn til deres virksomhed, uden at de får tænkt et par år frem i tiden. Starter du med at sælge tæpper, og kalder dig “Tæppe mesteren”, men senere også vil begynde at sælge gardiner – så er det altså ret svært at få det til at give mening i den samme butik.

Skal gerne have en relevant betydning

Leder du efter et navn der ikke nødvendigvis er sigende omkring hvad du foretager dig for dine kunder, så prøv evt. at få det til at være at være sigende alligevel. Overvej at brug et navn der betyder noget på latin, spansk eller lignende.

At vælge virksomhedsnavn er bestemt ikke nemt

Du er bestemt ikke den eneste der står overfor denne udfordring, og det har været noget mange har spurgt om hjælp til over de seneste år. Specielt Martin Thorborg har også været inde over dette emne flere gange, og er et godt sted at lede efter flere råd og mere information hvis det skulle være nødvendigt. Tag evt. et kig på følgende videoer:

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+
Google+
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *