Mine 10 bedste råd til at tjene mere på Adsense & Affiliate

Mine 10 bedste råd til at tjene mere på Adsense & Affiliate

Arbejdet med Adsense og affiliate websites har i den grad ændret sig markant de seneste år, og Google har haft en enorm indflydelse på hvor stor succes mange har haft med udarbejdelsen af disse typer af hjemmesider. Det er slet ikke så nemt mere som det var engang, da kravet for kvalitet kun er øget gevaldigt, hvilket har gjort det sværere at lave en profitabel forretning i samme omfang som før. 

Omvendt har markedet åbnet helt andre muligheder for de som tager deres affiliate og Adsense websites seriøst, eftersom det nu kræver mere at få de samme organiske placeringer. Dette ekstra arbejde har fjernet mange af de useriøse websites som har haft det lidt for nemt – så er du villig til at lave et godt stykke arbejde, samtidig med at du har tålmodighed til at vente på resultaterne, så er det et helt perfekt marked for dig.

Jeg har herunder samlet mine 10 bedste råd til at tjene mere på Adsense og affiliate. Overholder du disse og er det noget du har i tankerne i din strategi, er dine chancer for succes langt større, og du vil med garanti være flere kilometre foran dine useriøse konkurrenter. Alt afhængigt af branchen kan det kræve meget at slå det helt store og seriøse konkurrenter, men udøver du disse 10 punkter til topkarakter er dine chancer store.

Vælg et ordentligt tema

Selv om mange vælger at spare penge og gå efter et gratis tema, vil jeg til hver en tid altid hellere gå ud og betalte for et ordentligt tema. For det første så ligner mange af de gratis versioner hinanden, og der vil være mange andre der bruger dem. Det er svært at få et unikt udseende med et gratis tema, og jeg mener at dette mindsker den troværdighed du bør stræbe efter at opnå (mere herom senere i artiklen).

For det andet er mange af de gratis temaer så begrænsede, fyldt med dårlig kode og elendig hastighed. Du skal derfor ofte installere en masse plugins for at få flere funktioner, hvilket igen påvirker loadhastigheden negativt, og rette det til for at designet passer dig, og samtidig ikke ligner alle de mange andre websites med samme tema.

Jeg køber alle mine temaer hos Themeforest, og har kun positive ting at sige om de oplevelser jeg har haft. God support, lækre temaer med massevis af fede funktioner, og langt større brugervenlighed når du skal til at rette dem til efter dine egne behov. Jeg har desuden skrevet en guide til hvordan du finder et tema til WordPress med Themeforest så du kan læse mere om hvad det er du skal kigge på.

Content, content og endnu mere content

Jeg ved godt at dette konstant bliver nævnt, og at frasen “Content is King” efterhånden er brugt så meget at den er ved at være ubetydelig – men uanset hvad skulle punktet være med i denne artikel. Det bliver nemlig kun mere og mere vigtigt at have stort fokus på godt indhold som tiden går, ikke kun for Google, men i den grad også for dine besøgende.

Der har tidligere i relation til Adsense og affiliate websites været en teori om, at hvis man skriver ligegyldigt og ubrugbart indhold, men som i Googles øjne virker relevant ift. keywords, titles etc., så var der større chance for at de besøgende klikkede på annoncerne. Og det giver faktisk noget mening – i teorien.

Lad os sige at du har en blog om vinduespudsning, hvor du gerne vil reklamere for vinduespudsere, udstyr, rengøringsmidler etc. Du skriver en guide med “Sådan pudser du dine vinduer på rekordtid – gratis og nemt” med en masse gode underoverskrifter, billeder og flere tusind ord.

Men de der rent faktisk læser artiklen får faktisk aldrig svaret på hvordan det var de pudsede deres vinduer på rekordtid, kun fyldtekst som i princippet er ligegyldig, og kun forklarer om at det kræver den rette teknik, redskaber og rengøringsmidler – uden at fortælle hvilke eller hvor du køber dem.

Teorien om denne slags indhold er således, at de besøgende til sidst bliver desperate efter at finde svaret på deres problemstilling, som de besøgte websitet for at få, at de leder efter svaret, ser en Adsense eller affiliate reklame der er relevant, og derefter klikker på den.

I dag har fokus ændret sig en hel del til at handle om faktisk at levere et godt stykke indhold for at få de gode placeringer på Google, og at den store mængde trafik kunne lede til salg. Jeg skal ikke kunne sige om teorien stadig holder, men den er ikke rigtig fremtidssikret efter min mening. Google gør alt for at blive klogere, og udvikle deres algoritme til at forstå indhold bedre.

Samtidig går Google også op i hvordan brugerne agerer på dit website, og forlader de det hurtigt, eller har de en adfærd der virker som om at dit website ikke svarer til deres forespørgsel, så vil det forværre dine rangeringer.

Og igen, laver du godt og fremtidssikret indhold, så er du langt foran de fleste af dine konkurrenter, og ender faktisk med at gøre noget godt for dine besøgende, i stedet for at “snyde” dem til at tjene dig penge. Havde man i stedet med websitet om vinduespudsning skrevet specifikt hvilken teknik samt hvilke rengøringsmidler og redskaber der skullet il for at få det bedste resultat, kunne man meget nemmere sælge dem med affiliate links.

Fokuser på SEO

For at skabe profit med en affiliate og Adsense hjemmeside er det vigtigt at en stor del af trafikken kommer fra organisk, hvis ikke hele strategien bør dreje sig om denne kanal. Derfor er det vigtigt at man up-to-date med det seneste nye inden for SEO, og der er virkelig sket noget på den front som i den grad har ændret hverdagen og strategien for hjemmesideejere der vil tjene penge på affiliate og Adsense.

For blot et par år siden var det meget nemmere at få høje rangeringer på Google med et tyndt website stort siden uden indhold, men derimod massevis af reklamer, hvor man i dag bliver nødt til at lave noget ordentligt indhold.

Uden reelt indhold kan det være meget svært at få favorable placeringer, og dermed trafik. Strategien er derfor skiftet ret markant fra at være “hvordan man lettest skaber et website med rankings og trafik” til “hvordan man rent faktisk laver et website mennesker kan bruge, og vil dele med andre”.

Det er specielt når det kommer til link building at det er blevet rigtig svært, fordi man i “gamle” dage kunne slippe af sted med nogle spammy links i forum profiler, linkkataloger, artikeldatabaser etc. I dag kan du direkte blive straffet for at bruge denne taktik, og har du brugt den før, kan du blive straffet i dag for stadig at have disse indgående links.

Link building i dag skal være fokuseret på links fra relevante og troværdige sider, og man skal derfor kigge mere på kvaliteten af links frem for kvantiteten. Og det er her det bliver svært, for det kræver nemlig godt indhold og en masse tålmodig for at skaffe disse. Jeg sælger også linkpakker med links fra danske websites – tag et kig her hvis det skulle have din interesse.

De fleste laver websites som disse med WordPress, hvilket jeg til hver en tid også vil råde folk til. WordPress er genialt på så mange forskellige områder, og kombinerer man det med Yoasts SEO plugin, så er man godt på vej til at have sin hjemmeside optimeret til at få mere organisk trafik. Du kan evt. gennemgå min komplette SEO guide, hvor jeg gennemgår de vigtigste områder inden for denne disciplin. Evt. kan du tage et kig på denne side hvor jeg prøver at ranke på Uber rabatkode.

Dit On-Page SEO fokus bør dog ikke blot være på godt indhold, men din hjemmeside skal også optimeres til at have god brugervenlighed på alle enheder (desktop, tablet og mobil), samt være hastighedsoptimeret. Læs evt. mit blogindlæg om at få et hurtigere WordPress website, hvor jeg gennemgår hvordan jeg optimerede denne blog, samt hvor meget hurtigere mit website blev efter hvert tiltag.

Skab troværdighed

Troværdighed er en af de ting der bør stå højt på din liste når du laver et Adsense og/eller affiliate website. I stedet for blot at lave et website med en masse artikler og reklamer, skal du også prøve at vise dine besøgende, at der er en reel virksomhed eller person bag.

Derfor bør du overveje kraftigt at lave en kontakt-side samt en “Om os” side hvor du giver informationer omkring dig og hvordan man kommer i kontakt med ejerne af hjemmesiden. Google værdsætter også informationer som disse, og når man giver et telefonnummer, adresse og lignende bliver dette også indregnet i din SEO indsats, som i sidste ende kan være med til at give bedre organiske placeringer.

Overhold reglementet for Adsense

Du bør læste Googles reglement hvis du har tænkt dig at bruge Adsense, eftersom du ved overtrædelse af disse i værste fald kan risikere at blive banned fra deres produkt. Bliver du det, vil alt det du har indtjent som ikke er blevet udbetalt endnu være tabt – og det er der vist ingen der er interesseret i.

De regler du skal være mest opmærksom på er følgende

1. Du må have maksimalt tre AdSense annoncer på hver side.
2. Der skal være en synlig side med privatlivspolitik (privacy policy). Gider du ikke skrive den selv, så kan du overveje at installere dette gratis plugin til WordPress. Det er et gammelt plugin, og jeg har ikke selv brugt det, men flere andre anbefaler det.
3. Lad nu være med at klikke på dine egne annoncer. Jeg ved godt det er fristende, men lad være. Og hvis du fortæller nogen om dit website, så er det måske smart at du fortæller dem, at de ikke skal klikke på dine annoncer for at være flinke.

Undgå spam-udseende med annoncer over folden

Endnu engang kommer vi tilbage til snakken om godt indhold og fokus på SEO. For selv om Google tjener penge på disse annoncer på dit website, så har de også meldt ud, at man kan risikere at få lavere rangeringer, hvis der er for mange reklamer på et website, reklamer over folden, og hvis ratioen af indhold kontra reklamer er for lille.

Du kender det med garanti fra dig selv. Lander du på et website hvor du ser flere bannere og tekstannoncer som noget af det første, og det er mast ind mellem en lav mængde ligegyldigt indhold, så bliver du ikke ret længe på sitet. Det bør du i den grad have med i din overvejelse.

Placering af annoncer

Der findes flere casestudies på hvor man skal placere sine annoncer, og jeg selv prøvet mig frem med flere af de kombinationer der er blevet foreslået. Den jeg har haft mest succes med tidligere, og som de fleste andre også anbefaler, har været følgende kombination:

1. Banner i starten af indholdet – evt. lige under folden hvis du være sikker på at undgå en mulig degradering af Google
2. Banner i sidebaren – igen, evt. så lavt i sidebaren at man skal scrolle for at se det
3. Banner i slutningen af indholdet

Kommer det til spørgsmålet om valg af Adsense kontra affiliate links og bannere, så synes jeg det kommer meget an på det website man laver, samt hvilket indhold det drejer sig om. Er der gode affiliate kampagner vil jeg i stort set alle tilfælde foretrække det frem for Adsense, men der er nicher hvor det ikke er muligt, og hvor det derfor kun er muligt at bruge Adsense for at finde relevante annoncer.

Dernæst spørgsmålet om det skal være billed- eller tekstannoncer fra Adsense – og her bliver du nødt til selv at teste hvad der virker for dit website. Start evt. med en kombination af begge, og vælg senere hvilken en der virker bedst for dig ift. overordnet indtjening. Jeg har selv haft mest succes med tekstannoncerne, og det virker også som om de giver en højere indtjening pr. klik.

Valg af annoncernedimensioner

Annoncedimensionerne skal selvfølgelig passe til temaet og der hvor du vælger at placere dem – det er klart. Så langt så godt. Går du med den løsning jeg foreslog før ift. placering af annoncerne så skal du have fat i nogle af disse typer annoncestørrelser.

1. Banneret i starten af indholdet kan enten være et rektangel placeret i i højre eller venstre side af dit indhold, fx størrelserne 300×250, 336×80, eller et aflangt banner centreret i indholdet fx 728×90 eller den gode gamle 468×60.
2. Et banner i sidebaren skal være højt, og i en bredde der passer til designet, fx 300×600, 120×600 eller 160×600.
3. Det sidste banner i slutningen af indholdet kan svare lidt til det første i starten af indholdet. Jeg vil dog foreslå en aflang version, som tidligere forslået 728×90 eller 468×60.

Farvevalg

Valg af farver i tekstannoncerne fra Adsense kan have stor indflydelse på din CTR, som er en vigtig del af at skabe en indtjening gennem disse typer websites. Hovedreglen siger at man skal prøve at matche sit design på hjemmesiden, så det hænger sammen på den måde, men nogle argumenterer netop på for det helt modsatte.

For i og med du gerne vil have at folk klikker på annoncerne, så er det vigtigt at man som besøgende lægger mærke til dem – og det gør man nemmere hvis det skiller sig ud fra resten af indholdet. Derfor er det vigtigt at du tester det af selv, så du finder ud af hvad der virker bedst for dig. Og her kommer vi til indledningen af næste punkt – splittest.

Opsæt splittests

Tænk hvis du kunne tjene 500 kr. mere om måneden ved at ændre en farve på en knap, eller skifte dine annoncestørrelser, ændre farvevalget i tekstannoncer fra Adsense. Det er virkelig tiden og arbejdet værd, men der er så få der rent faktisk gør det.

Og for at gøre det nemmere for dig selv, bør du overveje at betale for et tool som enten Optimizely eller Visual Website Optimizer, også kendt som VWO. Her ville jeg dog vente til du begynder at få noget trafik, for ellers vil det tage dig lang tid at få resultater ud af dine tests. Dog kan du også vælge at begynde med det samme, så du kan få dine resultater i et så tidligt stadie som muligt.


Hvilke ting gør du for at optimere din indtjening med affiliate og Adsense websites? Jeg vil meget gerne høre dine forslag og kommentarer herunder.

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Shares 0
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
2 replies
  1. Cecilie Madsen
    Cecilie Madsen says:

    I relation til flere af de gode råd, vil jeg også anbefale at få en tekstforfatter til at skrive artiklerne – eller som minimum få dem korrekturlæst. Har du styr på SEO-delen, vil det være rigtig ærgerligt, at læserne smutter igen, fordi teksterne er sjusket skrevet eller fyldt med fejl.

    Med venlig hilsen
    Cecilie Madsen
    http://formuleringen.dk/

    Svar
    • Anton Hoelstad
      Anton Hoelstad says:

      Hej Cecilie,

      At teksterne er skrevet godt, og ikke mindst grammatisk korrekt uden stave- og tastefejl er ekstremt vigtigt. Ikke kun fordi at søgemaskiner også kigger på denne del, og bliver bedre og bedre til at forstå teksters mening og indholds kvalitet generelt – men vigtigst af alt for de besøgenes skyld! Det kan være helt ekstremt anstrengende at læse dårlige tekster fyldt med fejl 🙂

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *