Instagram åbner op for betalt annoncering i Danmark

Instagram åbner op for betalt annoncering i Danmark

Det er er tid til at udgive det første gæsteindlæg på bloggen. Denne gang er det af Michael Rude Cortzen fra ekspertvalg.dk, som vil fortælle os om annoncering på Instagram. Men før vi ser nærmere på Instagram-annoncering 2015, ses der hurtigt nærmere på, hvad Instagram er for et medie. 

Instagram, som er et socialt medie, der blev lanceret i 2010, er med tiden blevet et særdeles stærkt marketing-værktøj. I 2015 har Instagram en særdeles stor brugertilslutning, hvilken ligger på cirka 400 millioner aktive brugere om måneden. På det sociale netværk, handler det primært om at dele billeder med andre, og socialisere omkring disse og de andres billeder.

Instagrams kønsfordeling, er i 2015 meget ligelig, da den består af ca. 50% kvinder og 50% mænd. Eftersom begge køn, er godt repræsenteret, er det derfor relevant at se nærmere på aldersrepræsentationen på Instagram.

Aldersfordelingen på Instagram, kan i 2015 beskrives som relativt ung, da cirka 90% af brugertilslutningen er under 35 år. Cirka 41% under 35 år, er mellem 16-24 år. Instagram, er derfor i høj grad populært blandt de unge brugere. Med tiden, vil brugerne formentlig blive ældre, hvis mediet stadig forbliver populært.

Kort sagt, er Instagram altså et medie for unge og relativt unge mænd og kvinder. I det følgende, ses der nærmere på det nye annonceringssystem i Instagram.

Instagram-annoncering i Danmark

Før i tiden, krævede det i langt højere grad meget tid og hårdt arbejde for at føre en effektiv kampagne på Instagram. Det er nu, blevet meget lettere, med det ny-implementerede Instagram-annonceringssystem at føre en effektiv kampagne på en langt mere tidsbesparende og effektiv måde. Dette gælder både for de store, men især for de mindre virksomheder.

I starten af september 2015, annoncerede Instagram, at de snart åbner op for annoncering på det sociale medie i Danmark, hvor det ikke har været tilgængeligt på samme måde hidtil. Annoncering på Instagram, omfatter billedannoncer og videoannoncer på en længde op til 30 sekunder. Annoncørerne får derfor i langt højere grad mulighed for at få deres produkter, samt budskaber ud til deres målgruppe.

Udover, at det bliver muligt at lave billedreklamer og reklamespots på det nye Instagram, bliver integrationen mellem Facebook og Instagram også større. Denne integration omfatter en lettere styring af kampagnerne på både Facebook og Instagram.

Hvad der gør annoncerne på Instagram særdeles effektive, er at de til forveksling ligner almindelige opslag. Den eneste forskel, er at der står ’’sponsered’’ oppe i toppen af indlægget. Det giver i høj grad Instagram-annoncer en stor favør i forhold til de traditionelle banner-annoncer på nettet.

Herunder ses et billede af en annonce på Instagram:

Annonce på Instagram

Hvordan oprettes en annonce på Instagram?

For at oprette en annonce på Instagram, skal du her i det tidlige stadie have en Facebook-annoncekonto, hvorvidt dette ændrer sig, vides ikke på nuværende tidspunkt. Det er muligt for alle med en Facebook-annoncekonto at drive annoncer på Instagram. I det følgende gennemgås, hvordan du starter med at annoncere på Instagram.

1. Først skal du have en bruger i Facebook – Business Manager, hvor du kan styre dine Facebook-sider, -apps, og –annoncer. Udfyld informationerne, hvis du ikke har en bruger.

Facebook for Business

2. Tilknyt din Instagram-konto, som du ønsker at annoncere fra. Virksomhedsindstillinger -> Instagram-konti.

Indstillinger for virksomheder på Instagram

3. Benyt Facebook – Power Editor til at opsætte annoncer på Instagram. Start med at klikke på ’’Download til Power Editor’’ øverst på siden. Vælg derefter ’’Opret Kampagne’’ og eksempelvis ’’Klik til Website’’.

Facebook Power Editor4. Herefter skal du opsætte dit annoncesæt. Gå ind i oversigten ude til venstre og vælg ’’Annoncesæt’’ og opret et nyt annoncesæt. Her skal du specificere følgende:

  • Budget
  • Tidsplan
  • Målgruppe
  • Placering (Vælg her Instagram, såfremt du er blevet godkendt)
  • Prisfastsættelse

5. Opsætning af annoncen – I dette punkt, ordnes den visuelle del af annoncen. Først vælger du den Instagram-konto, som annoncen vises på. Du kan ikke sponsere nuværende indlæg, men kun det nye indlæg du opretter.

Når du opretter annoncen, har du mulighed for at skrive 300 tegn. Det anbefales, at du anvender et billede, som er 1080×1080 i opløsning for at få den bedste kvalitet på Instagram.

6. Se eksempel på annoncen. – Inden annoncen udgives helt, er det naturligvis klogt, at sikre sig, at alt er som det skal være. Så inden du trykker udgiv, kan du få et ’’preview’’ af din annonce.

Selvom det ikke er påkrævet at have en Instagram-konto i forbindelse med annoncering på Instagram, anbefales dette i høj grad. Med en Instagram-konto, kan du blandt andet se hvad brugerne skriver på dine annoncer. Ud fra dette, kan du se om din målgruppe synes om dit opslag. Du kan også selv kommentere på annoncen, hvilket kan være med til at komme tættere på målgruppen og styrke relationerne til denne.

Artiklen er leveret af Michael Rude Cortzen fra www.ekspertvalg.dk

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 2 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Shares 0
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *