Betalingsmodel til AdWords: Hvorfor %-del af spend er bedst

Betalingsmodel til AdWords: Hvorfor %-del af spend er bedst

Jeg har før sagt noget andet, men efter nogle lange aftener og diskussioner med min forretningspartner i Upjective Digital, er vi kommet frem til, at et fee er den ultimative betalingsmodel til AdWords køb og salg som konsulentydelse. Og lad mig vise dig hvorfor.

I flere af de større Europæiske lande bruger man en betalingsmodel til salg af Google AdWords ud fra en procentdel af forbrug (spend) eller i nogle få tilfælde af omsætningen – herefter refereret til som et “fee”. Og det er der flere rigtig gode grunde til, som jeg vil forklare dig herunder. 

Hvordan fungerer det med en %-del af spend som betalingsmodel i praksis?

Lad os sige at du eller din virksomhed har et forbrug på AdWords på 100.000 kr. om måneden. Aftalen med dit bureau er, at du betaler 15% af dit spend som fee til dine konsulenter, med en minimumsbetaling på 10.000 kr. om måneden.

Hvad hvis det går godt for forretningen og forbruget stiger?

Går det godt for forretningen, både generelt og for annonceringen med Google AdWords, så vil man ofte som virksomhed øge mængden af eksponering i søgemaskiner, så man kan få flere besøgende og flere kunder i butikken.

Opgaven for konsulenten for at dette rent faktisk skal kunne lade sig gøre, vil kræve en stor mængde ekstra arbejdstimer i næsten alle tilfælde – hvilket man naturligvis bør betale for. Men i rigtig mange andre betalingsmodeller, som fx et fast aftalt antal timer om måneden, vil dette resultere i ét af følgende 3 scenarier:

Konsulenten må bide i det sure æble, og arbejde ekstra uden at modtage betaling for sin ekstra indsats
Man indleder en forhandling om en ny aftale, eller om et ekstra beløb for de ekstra timers arbejde
Konsulenten varetager opgaven, men deler den op over flere måneders arbejde for at holde sig inden for rammen af betalte timer
Her tænker du sikkert “jamen, så laver man vel bare en ny aftale som i punkt 2” – men her kan jeg fortælle dig, at det er det som sker mest sjældent. Som oftest vil det enten resultere i version 1 eller 3, som ikke er sjovt for minimum den ene af parterne.

Hvis det så går skidt – hvad sker der så?

Går det dårligt i forretningen, så vil man som udgangspunkt skrue ned for de marketingaktiviteter man ikke tjener penge på. Og her vil aftalen stadig følge det aftalte fee som procentdel af spend – dog indtil et vist minimumsbeløb.

Grunden til at man er nødt til at have et minimumsbeløb er, at man som bureau lægger en aftale ud med at investere mange timer, også udover det aftalte, for at få en god konto stablet på benene, som man kan drage nytte af de gode resultater senere hen.

Ender man i en situation som konsulent, hvor man har investeret mange timer (og hermed penge) i en ny aftale med en kunde, som måneden efter skruer helt ned, eller direkte slukker for sine marketingaktiviteter med AdWords – så skal man være sikker på en indtægt alligevel.

Det kan måske lyde uretfærdigt som køber af AdWords konsulentydelser – men her skal du huske på, at man som konsulent sælger sin tid – sit mest dyrebare aktiv. Og har man investeret en uges arbejde eller mere på en ny kunde, som måneden efter helt stopper sin annoncering – så har man mistet rigtigt mange penge som konsulent – og det ikke fair, vel?

Og hvad så hvis forbruget ikke ændrer sig?

Ændrer forbruget sig ikke, så vil betalingen til bureauet være de 15.000 kr. om måneden som aftalt fra starten. Er forbruget uændret over en længere periode, vil mængde af arbejde for konsulenten som ofte også være uændret.

Her vil man som konsulent sørge for at vedligeholde kontoen, og forsøge at forbedre resultaterne, måned for måned.

Det lyder alt sammen rigtig fint – men det kan blive meget dyrt hvis forretningen vokser meget

Helt rigtigt – hvis man øger sit forbrug fra fx 100.000 kr. om måneden, til senere hen at investere en million hver eneste måned – så vil det være meget at bruge 150.000 kr. til fee til sit bureau.

Men prøv at vend den om. Hvis dit bureau hjalp dig til at få så meget succes, at du kunne tidoble din investering i online annoncering, og stadig tjene masser af penge – ville du så ikke betale det som det kostede?

Husk på, at selvom en tidobling i spend måske ikke tidobler mængden af arbejde for bureauet, så ville der stadig skulle bruges rigtig mange flere timer på at hæve volumen, og stadig gøre det til en positiv forretning.

Men er der ikke et alternativ hvis man ikke vil betale så meget?

Alternativt, hvis du ikke mener det kan lade sig gøre – så kan man arbejde med en trappetrinsmodel. Her vil der altså være stadier hvor fee’et vil mindskes, hvis forbruget overstiger en specifik grænse.

Lad os få nogle tal og eksempler på bordet. Jeg har brugt helt fiktive og nemme runde tal, for blot at give dig en komplet forståelse for modellen:

Trin 1: Forbrug på op til 50.000 kr. om måneden – 25% fee – dog minimumsbetaling på 5.000 kr.

Bruger man mindre end 20.000 kr. om måneden, skal man betale minimumsbeløbet på 5.000 kr., og herover er det et fee på 25% af forbruget. Overstiger man forbrugsgrænsen på 50.000 kr., ryger man op på næste trin.

Trin 2: Forbrug på mere end 50.000 kr., men mindre end 100.000 kr. om måneden – 20% fee – dog minimum 12.500 kr.

Minimumsbeløbet her er bestemt ud fra det man maksimalt kan betale i trinnet før – og grunden til det er, at det ikke skal være muligt at “game” systemet, og komme et trin højere fordi man brugte en kr. mere, og dermed kom ned på en lavere procentsats.

Trin 3: Forbrug på mere end 100.000 kr., men mindre end 250.000 kr. om måneden – 15% fee – dog minimum 20.000 kr.

Samme princip som før, og her kan man altså ende med at betale mellem 20.000 kr. og 37.500 kr.

Trin 4: Forbrug på mere end 250.000 kr., men mindre end 1.000.000 kr. – 10% fee – dog minimum 37.500 kr.

Her kan du ende med at betale mellem 37.500 kr. og 100.000 kr. – alt afhængigt af hvor meget du bruger på AdWords.

I har nok forstået billedet nu – men der findes faktisk en alternativ trappetrinsmodel, som jeg også gerne vil illustrere.

Den mere simple trappetrinsmodel

En anden version er ved at man som kunde betaler de pågældende fees for alle intervallerne man når ift. spend. Her vil man typisk arbejde med lidt lavere procentsatser – men jeg har for eksemplets skyld brugt de samme som før. Den bedste måde at forklare denne er nok ved følgende illustration:

Minimumsbeløb – 5.000 kr.

Forbruget på op til 50.000 kr. betaler man 25% af.

Forbruget fra mellem 50.000 kr. og 100.000 kr. betaler man 20% af.

Forbruget fra mellem 100.000 kr. og 250.000 kr. betaler man 15% af.

Forbruget fra mellem 250.000 kr. og 1.000.000 kr. betaler man 10% af.

Altså, hvis man har et forbrug på en måned på 400.000 kr. skal man betale følgende:

  1. interval – 25% af 50.000 kr. = 12.500 kr.
  2. interval – 20% af 50.000 kr. = 10.000 kr.
  3. interval – 15% af 150.000 kr. = 22.500 kr.
  4. interval – 10% af 150.000 kr. = 15.000 kr.

Men hvorfor er dette så meget bedre end en “normal” betalingsmodel?

Det skal jeg sige dig – for det er meget simpelt. Fordelen over dem alle er, at du som virksomhed og din konsulent ender ud med en løsning der virkeligt sikrer, at I er på samme side og har samme mål.

Kan konsulenten gøre et super stykke arbejde, der resulterer i, at det går strålende for virksomheden, investerer virksomheden flere penge i AdWords. Det giver konsulenten mere arbejde, og dermed en større indtægt.

Konsulenten er dermed villig til at investere ekstra meget tid i, at gøre et ekstra godt stykke arbejde – og bliver resultatet ikke bedre, skal du som kunde ikke betale for det ekstra arbejde.

Altså sikrer du, at både du og konsulenten har noget på spil. Går det dårligere for forretningen, og dårligere for resultaterne med AdWords, vil man som virksomhed nedjustere sit forbrug – og dermed får konsulenten mindre i betaling.

Det er en win-win situation – og begge parter vinder noget med denne aftale. Den kan umiddelbart se dyrere ud – men du som kunde vinder mindst lige så meget som dit bureau.

Samtidig sikrer du dig, at der bliver gjort mest muligt for at forbedre din forretning – hvilket nok skal ende med at være den bedste investering du har gjort dig længe. Hvad mere kan du ønske dig?

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Shares 0
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *