Case: Splittest på dit affiliate website og hæv din CTR med over 300%

Case: Splittest på dit affiliate website og hæv din CTR med over 300%

Så er det endelig blevet tid til at udgive den første case study, og til denne debut har jeg fået hjælp af min ven i online industrien Niclas, som er en succesfuld affiliate marketer. Det som denne case study går ud på er at vise jer, hvor vigtigt det er at splitteste, og ikke mindst på sit affiliate website. Niclas fik nemlig på kort tid hævet sin klikrate, altså procentandelen af besøgende der klikker sig videre fra hans website til en af hans affiliate partnere, med helt imponerende mængder. Alt det og meget mere kommer vi meget mere ind på og helt ned i detaljen om lidt, men først skal vi lige have baggrundsstoffet og teorien på plads. 

Hvad vil det sige at splitteste, og hvordan foregår det i praksis?

At splitteste går i alt sin enkelthed ud på at man viser sine besøgende to eller flere forskellige alternativer af sit website, eller hvad det nu end er man tester, og finder frem til hvilken en af versionerne der performer bedst. Den helt praktiske opsætning er lidt forskellig altafhængig af hvilket værktøj du gerne vil bruge, og det kommer jeg ind på senere i casen.

For at man kan være sikker på at træffe den korrekte beslutning om hvilket et af alternativerne der klarer sig bedst, er det vigtigt man opfylder nogle helt bestemte retningslinjer. Gør man ikke dette er den statistiske test ikke valid, og du kan derfor ikke være sikker på du træffer den rigtige beslutning – og det ville være ærgerligt, ikke?

Hver version skal have lige mange besøgende

For at en statistisk undersøgelse som denne skal være valid, at man kan træffe en korrekt beslutning, er det vigtigt at de forskellige versioner får lige mange besøgende – også kendt som respondenter for at gøre det helt formelt. Er der fx tale om en A/B splittest med to alternativer, så er det vigtigt at hver version får 50% af de besøgende.

Testen skal køre længe nok og indsamle data

Man kan meget nemt blive fristet til at træffe en hurtig beslutning, hvis man i de indledende faser af sin splittest ser at den ene version performer bedre end den anden. Men her er det vigtigt at have tålmodighed, for du kan ikke træffe en korrekt beslutning uden at have – og hold nu fast, for det her kan lyde tørt – et højt nok konfidensinterval. Ja, jeg bliver jo nødt til at vise at noget stadig sidder fast efter de 5 år på universitetet, ikke. Konfidensintervallet kan udregnet ved at bruge en formel jeg ikke vil kede dig med. Er du interesseret i at få det uddybet kan du prøve at tykke dig igennem artiklen fra Wikipedia her.

Men er det ikke altsammen meget kedeligt, svært og til for meget besvær?

Bare rolig, de tools jeg gennemgår senere i casen gør alt det her meget nemt for dig, og du skal ikke selv regne noget som helst. Så bare pak lommeregneren væk igen, og lad os komme videre i teksten til hvorfor det er så ubeskriveligt vigtigt at man splittester på sine besøgende på sin hjemmeside.

Hvorfor er det så vigtigt at splitteste?

Alt afhængigt af hvor mange besøgende du har på din hjemmeside, og hvor forskellige variationerne og dine besøgenes reaktion i dine tests er, er det meget forskelligt hvor mange og hvor ofte man kan køre nye splittests. Men lad os i teorien sige, at du i gennemsnit laver en ny splittest hver måned, og at disse, igen i gennemsnit, hæver din konverteringsrate med 5%. Nogle af dine tests vil give et dårligere resultat end den oprindelige side, andre vil give 1% forskel, og nogle 25% – det er umuligt at sige på forhånd.

Efter et år vil du, ift. dette eksempel, hæve din overordnede konverteringsrate med mere end 79%. Ja, det lyder af meget, men den er god nok. Lad os sige du startede med en konverteringsrate på 2%, og den hævede du i gennemsnit med 5% om måneden i 12 måneder.

2% x (1,05^12) = 3,59%

(3,59% / 2%) – 100% = 79,59%

Måske er 5% også lidt et overdrevet eksempel (men stadig muligt). Var det en 2,5%-stigning i stedet, så ville det gøre en forskel på 34,39% på et år. Og er det ikke lidt for dumt at gå glip af?

Selvom jeg her taler om konverteringsrate (fordi det er det de fleste nævner og referere til), så gælder dette også for affiliate marketers, som godt kunne tænke sig at sende flere af deres besøgende hen til deres affiliate partnere. For en affiliate marketer handler det om at sende så meget relevant trafik som muligt hen til sine partnere, og håbe på at de og deres websites griber de besøgende, og får solgt en hel masse varer til så mange af dem som muligt. Og hvis du kan øge din klikrate, altså den mængde af besøgende du sender videre i procent – er det så ikke også meget interessant?

Introduktion af manden bag disse splittests

Så er det blevet tid til meget kort at introducere manden bag disse splittests som jeg vil gennemgå bagefter. Niclas Grünberger står bag websitet madmaskiner.dk, og har i en længere periode gjort brug af splittests på sit website – og med god grund. Han har på under 3 måneder forøget sin klikrate med 317,5% kun ved brug af to splittest – og med nogle rigtig interessante resultater som i den grad overraskede mig. Meget mere om det om lidt.

Hvordan bærer man sig ad med at hæve sin CTR med 317,5% med kun to splittests?

Ja, det tænkte jeg faktisk også. Men lykkedes det gjorde det – og jeg tror også selv vi er ude i et lettere ekstremt tilfælde. Men princippet i det er jo, at man skal lave splittests, for ellers kan man virkelig gå glip af en seriøs vækst. Og det må man sige at Niclas har vist os alle her. Om det er muligt at duplikere resultaterne må du hellere selv være herrer over. Og hvilke test du skal forsøge dig med bestemmer du også selv. Men her får du opskriften på de to Niclas bestemte sig for at teste, og som han i den grad fik noget positivt ud af.

Skift skrifttypen i knapperne og få 59% flere kliks

Splittest fed vs. ikke fed skrifttype

Hele årsagen til at denne case study er kommet til verden er, at Niclas en dag fortæller mig, at han ved en splittest fik næsten 60% flere kliks på sine knapper, ved at teste to forskellige skrifttyper. Det troede jeg simpelthen ikke på kunne have gjort så stor en forskel, og skulle selvfølgelig se resultaterne. Og den er god nok – ved at bruge en smallere font, i stedet for den fede skrifttype med teksten “Til Butik” endte han med at få 59,2% flere kliks.

Split test font

Det er klart at der ville være en forskel, men så mange procent havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig. Og resultatet er generelt overraskende for mig, eftersom det er den smalle font der er vinderen, og at man i teorien kunne forestille sig, at den mest tydelige skrifttype, som man må sige er den fede font, skulle få flest kliks.

Fjern prisen og få 99% flere kliks

Sidder du selv med et affiliate website har tanken med stor sandsynlighed også strejfet dig: “Skal jeg vise priser, eller skal jeg lade være?”. I hvert fald er det en diskussion jeg har hørt flere gange i affiliate miljøet, eftersom der kan være argumenter for begge alternativer – med og uden pris. Men der vil være koncepter med affiliate sites hvor prisen ikke kan udelukkes, fx ved sammenligningssider, hvor prisen ved næsten alle produkter har en stor, hvis ikke den største individuelle indflydelse på valget.

Men lad os sige at du har en hjemmeside hvor prisen ikke er en decideret nødvendighed at vise dine besøgende – så er vi altså ude i en meget spændende test. Det ville være logisk (i mange tilfælde i hvert fald) hvis versionen uden pris kunne få flere til at klikke på knapperne, eftersom pris kan være den faktor hvor man som mulig køber fravælger et produkt. Derfor vil der være mange som er mere fristet til at klikke sig videre for at se produkterne, hvis ikke prisen allerede på forhånd er oplyst. Er den vist, og synes man den er for høj, vil man nok blot gå tilbage til den kilde man kom fra, fx Google, og tage det næste søgeresultat.

Splittest priv vs. uden pris

Det skulle Niclas selvfølgelig også teste, og ikke blot fandt han en forskel, men en meget overbevisende en af slagsen. Ved at fjerne prisen på hans produkter, kom han frem til at 99,4% flere personer klikkede sig videre fra hans website – altså dobbelt så mange som hvis han viste en pris. Og hvis du tænker “Jamen, sælger han hårtrimmere på madmaskiner.dk?”, så er svaret nej. Det er fra et andet affiliate website, men samme type test – og det her var billedet havde han på lager.

Split test pris

Nu sidder du måske med tanken om det så er bedre når alt kommer til alt. Er det rent faktisk bedre at få mange klik fra sit affiliate site, hvis nu der så er tilsvarende færre der rent faktisk køber noget i sidste ende? Det er det man skal overveje når man tester dette på et affiliate website. For det er selvfølgelig vigtigst at kommisionen stiger i sidste ende. Det som man også skal huske er, at de mennesker man får sendt videre har en cookietid på 30 dage normalt – og køber de noget inden for 30 dage, selv om de kommer derind igen fra en anden kilde næste gang, så ender du stadig med kommisionen.

Lad os tage et eksempel:

Alternativ 1Alternativ 2
Besøg5.0005.000
Kliks1.000500
CTR%20%10%
Salg2020
Konverteringsrate%2%4%

Her vil jeg klart mene, at alternativ 1 er et langt bedre udgangspunkt end alternativ 2, selvom de personer man viderestiller i det andet alternativ er mere tilbøjelige til at købe med en 4% konverteringsrate, og derfor er mere relevante for den man annoncerer for. Der er nemlig en chance for, at de 500 ekstra der bliver sendt videre i alternativ 1 vil købe noget alligevel inden for de næste 30 dage, og så vil indtjening pludselig forøges. Det er altid værd at tage med – men er selvfølgelig ikke vigtigere, end hvis alternativ 2 endte ud med flere salg og en større indtægt, selvom man i den første version fik flere mulige købere.

Hvilke tools kan man bruge?

Nu sidder du måske og tænker, at det her virker for svært og kompliceret at komme igang med selv på dit eget affiliate website. Men heldigvis findes der nogle virksomheder som har udviklet værktøjer der gør det langt nemmere for os at lave splittests. Jeg vil her gennemgå 3 af de mest kendte og brugte, give min anbefaling, og så må du selv finde frem til hvilken én du vil ende ud med at benytte.

Optimizely

Min klare favorit, som også er det værktøj Niclas har benyttet sig af i splittestene ovenfor er Optimizely. De har et overskueligt interface, og det er efter min mening det nemmeste tool at arbejde med når selve splittestene skal sættes op og implementeres. Og for at gøre det endnu bedre er det nu også muligt at blive gratis bruger (som ikke før har været muligt).

Opret en bruger hos Optimizely i dag

Visual Website Optimizer (VWO)

Den største konkurrent til Optimizely må være Visual Website Optimizer, forkortet VWO, som i den grad er en værdig modstander. De går også op i brugervenligheden af at benytte deres system, og giver nye kunder muligheden for at blive gratis brugere

Opret en gratis bruger i 30 dage hos VWO

Google Analytics

Ja, det er faktisk muligt at lave A/B-splittest med Google Analytics – men det er nok de færreste der vil vælge denne mulighed. Sætter man prisen for de andre tools op mod det besvær det kan være at bruge Google Analytics – som ikke er et tool lavet til splittest som de to andre alternativer – så vil det sjældent kunne svare sig. Jeg ville i hvert fald personligt til hver en tid vælge en af de to andre – og kan man leve med Optimizely’s gratis version, så er det ikke så svært at vælge – vel?

Læs mere om hvordan du bruger Google Analytics til splittests her

Konklusion

Det som man bør kunne konkludere ud fra denne case study er, at det er ekstremt vigtigt at investere den tid det kræver i at splitteste på sit website. Og det gælder bestemt ikke kun for affiliates, men for alle der tjener penge via deres online forretning. Men det er vigtigt for mig at understrege endnu engang, at du ikke bør gå ud fra at det som Niclas er kommet frem til, også vil være gældende for dig på din hjemmeside. Det er vigtigt at du tester det, og drager dine egne konklusioner.

Men brug endelig disse tests til at få inspiration hvad du kan prøve at splitteste på din egen side. Det er helt klart spændende at prøve versionen med pris vs. uden pris, og hvis en udskiftning af skrifttype i knapper kan hæve din CTR med næsten 60% er der næsten ingen grænser for hvad du kan prøve af, og hvilke resultater du kan opnå.

Lad mig endelig høre hvilke tests og observationer du har gjort dig i kommentarerne. Del meget gerne dine historier og resultater – det er helt sikkert noget vi andre kan bruge til egen inspiration.

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 1 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
2 replies
    • Anton Hoelstad
      Anton Hoelstad says:

      Det er nogle helt vilde resultater!

      Du rammer mig på et ømt punkt med det nyhedsbrev. Det er under vejs, og jeg arbejder på at det første skal være noget helt særligt. Men det kan godt være det hælder mere over mod PPC-siden end SEO-siden ift. indhold 🙂

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *