Brug SEO i din markedsføring, eller tab dine kunder

Brug SEO i din markedsføring, eller tab dine kunder

Denne gang er det blevet Dennis Stammerjohan’s tur til at udgive et gæsteindlæg på min blog. Kender du ikke allerede til Dennis kan jeg fortælle dig, at han til dagligt arbejder som Junior SEO konsulent i Waimea, og jævnligt selv blogger på sin blog på stammer.dk om SEO, link building, reputation management etc. Take it away Dennis! 

Dennis StammerjohanI en tid, hvor Nettet bliver større, og e-handlen følger hidsigt med, bliver man nødt til, at overveje hvilke aktiviteter man bør anvende i sin markedsføring. Nogle vælger stadig TV reklamer, og det er da også helt fint, da det giver en høj reach rate og frekvens. Summa summarum er dog, at TV reklamer ikke giver ligeså meget direkte salg, som online markedsføring vil kunne gøre.

Derudover vil det ikke kunne måles ligeså effektivt. SEO står for – som du nok ved, Search Engine Optimization, altså søgemaskineoptimering, og handler om at optimere sin hjemmeside, så man kan komme højere op i de organiske søgeresultater på udvalgte søgeord. ”Og hvorfor skal jeg så gøre det”, tænker mange måske – det korte svar er, at der er penge i skidtet. Der ligger også andet end bare salg i det, der ligger også en brandingværdi i det, og for politikere kan der ligge vælgere i det.

Helt generelt, så er der så meget værdi i SEO, at det vil være dumt hvis man lader være, dine konkurrenter er i gang, og du dør hvis du ikke følger trop.

Øg dit salg med SEO

Hvis vi nu tager et simpelt søgeord som sko, så er der i skrivende stund 27.100 søgninger HVER måned på dette søgeord – det er rigtig mange. De fleste ved nok, at når man søger i Google, så går man meget sjældent på side 2, faktisk har undersøgelser bevist at ca. 37% klikker på søgeresultat 1 af de organiske søgeresultater.

Herudover har undersøgelser også bevist at 2/3 af brugerne klikker på de organiske resultater frem for AdWords annoncerne, eftersom at vi internetbrugere er blevet bedre til at sortere annoncer fra. Hvis vi skal regne dette eksempel ud, vil en virksomhed der ligger øverst på sko have 11.268 potentielle kunder hver måned.

Så simpelt kan man dog ikke gøre det, for udover at ligge øverst, og få brugerne ind på siden, så vil største delen ikke konvertere. Et søgeord som sko er meget bredt, og ofte også med en meget lille konverteringsgrad. Hvis man nu valgte et søgeord som ”røde sko”, ville man kunne fange søgeren et senere sted i købsprocessen, i og med at brugeren har gjort sig tanker om farven. Der vil dog ikke være ligeså mange søgninger på søgeordet, ligeså snart der indgår flere ord end blot et, men man vil i de fleste tilfælde kunne få en højere konverteringsgrad.

Helt generelt ligger der rigtig mange overvejelser om noget, så simpelt som valget af søgeord, og det er derfor også en essentiel del af processen, hvilket i mange tilfælde også afgør successen af det. For selvom du måske gerne vil op i det organiske på lige præcis det søgeord, hvorfor skal du så vinde den? Der er også andre derude, og i sidste ende, så vil den der banker hårdest i bordet vinde kampen om den eftertragtede plads nr.1.

Om der er ligeså mange søgninger om måneden på dine søgeord, er ikke til at skulle sige, i de fleste tilfælde vil det være et nej. Dog, så får de fleste virksomheder de største ROI’er i online markedsføring – herunder SEO, og det er alene en rigtig god grund til at markedsfører sig på begge dele. Potentialet på SEO er dog noget højere end AdWords – problemet er bare, at det er en proces, der tager lang tid, hvorimod at AdWords er i gang så snart du har sat din kampagne op, og starter din betaling.

SEO heatmap

Ovenstående billede viser et heat map, altså et billede af hvor folk klikker mest – og som du kan se, så er dette lavet ud fra Google som eksempel. De helt røde felter, er der hvor brugerne af heat mappet klikker mest – og dette er sjovt nok også på øverste resultater i det organiske.

Skønt Google er en søgemaskine, så er alle søgninger jo ikke kommercielle, de fleste søgninger er faktisk informationssøgninger, altså en bruger der leder efter svar på et spørgsmål, eller et problem. Informationssøgninger udgør ca. 80% af alle søgninger globalt, heraf er 10% transaktionssøgninger – brugere der direkte kan skabe salg, da de ønsker at købe noget. Dog, vil der alligevel være en værdi i, at kunne besvarer et spørgsmål i en informationssøgning, især hvis man har et meget komplekst produkt. Selvom 10% transaktionssøgninger ikke lyder af meget, så skal man huske på, at Google har over 1 trillion søgninger hvert år.

Udnyt SEO i din branding

Selvom størstedelen af alle der vil udnytte, salgspotentialet i SEO, så skal man ikke undervurdere brandingværdien i at optimere sin hjemmeside. For helt konkret, så bør alle virksomheder være til at finde på sit firmanavn, eller domænenavn – det der kaldes for navigationssøgninger.

En søgning som brugeren laver, når de kender virksomheden eller hjemmesiden, og vil lande på den side via. Google – sådanne søgninger udgør ca. 10% af de samlede globale søgninger. Og hvad sker der, hvis du ikke bliver fundet på en navigationssøgning? Ja, så vil du ikke få noget trafik, og dit brand vil blive glemt. Herunder vil du ikke få salg, og du vil dø langsomt.

Udbyg din SEO forretningsplan

”Hvordan bør jeg så komme i gang med SEO, nu hvor jeg ikke er i gang”, tænker du nok. Svaret er simpelt, ligesom alt andet markedsføring bør du lave en strategi, her skal du komme ind på hvad du har af ressourcer, og hvad i selv kan gøre for at få en bedre optimeret hjemmeside. Lav den klassiske SWOT. Nedenunder kan du se et eksempel på hvordan sådan en kan se ud, når det kommer til SEO regi.

Stærke sider Svage sider
  • Har nogle gode udviklere
  • Har en hurtig hjemmeside
  • Vi har ikke kendskab til hvad vores brugere søger efter
Muligheder Trusler
  • Kender en god SEO konsulent, der kan hjælpe os med at komme i gang med processen.
  • Største konkurrenter ligger allerede godt placeret i søgeresultaterne

Find en måde, at få identificeret dine stærke, og svage sider, samt. Dine muligheder og trusler, og få dem skrevet ned. Herefter bør du finde ud af hvordan du udnytter dit potentiale, dine ressourcer, og får vendt dine svage sider, og minimere dine trusler med tiden.

Få lavet opsat nogle mål via. SMART ud fra hvad du mener der skal til.  SEO kræver fokus, samt investering af både tid og penge. Der ligger mange ting i det. Derfor kan søgemaskineoptimering være en utrolig svær markedsføringsaktivitet at forholde sig til, men hvis man gør, så er brugerne der, indtjeningen og brandingværdien. Hvis du ikke vil dø inden for de næste år, så gør som os andre, kom i gang med SEO, dine konkurrenter er i gang, men hvor langt skal de frem før du skal prøve at fange dem?

Tak til Dennis for det indlæg! Husk hvis du er i markedet efter gode danske links og linkbuilding at jeg sælger pakker med links her.

Læs mere om emnet:

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner - 3 stemme(r), gennemsnit: 5,00 ud af 5


Loading...
Kunne du lide hvad du læste, så del det endelig med andre 🙂
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
1 svar
  1. Andreas Petersen
    Andreas Petersen says:

    På nuværende tidspunkt kender du til de vigtigste fordele og ulemper ved SEO og SEM. Du ved desuden, at du ikke nødvendigvis behøves at vælge mellem de to markedsføringsformer. Vores anbefaling er, at du bruger både SEO og SEM i din markedsføring.

    Selvom du vil skabe resultater her og nu og derfor vælger at benytte dig af SEM og Adwords, så bør du stadig bruge tid på SEO. Det er nemlig den langsigtede strategi, som vil kunne løfte din organiske trafik på længere sigt. Generelt er det en rigtig god idé at tænke langsigtet, når man driver en virksomhed, og det gælder selvfølgelig også, når det handler om markedsføring.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *