Avanceret AdWords budgivning med Ad Schedule + Excel Cheat Sheet
I denne komplette guide til AdWords Ad Schedule vil jeg vise dig hvordan du nemt og effektivt kan implementere denne avancerede budgivning, ved brug af lidt forarbejde og det fantastiske stykke software – Excel.
Men først og fremmest er der lige et vigtigt spørgsmål at få svaret på.
Hvad kan AdWords Ad Schedule, og hvorfor skal man bruge det?
Hvis du nogensinde før har kigget grundigt på dine data i Analytics, og prøvet at lære lidt om hvordan dine besøgende befærder sig på dit website, så har du måske opdaget, at de ofte opfører sig anderledes i weekender sammenlignet med hverdage, og om morgenen sammenlignet med aften.
Det er helt naturligt at der kan være store udsving i hvor god din konverteringsrate er på de forskellige ugedage, og ikke mindst timer på dagen. Men alt for få for udnyttet denne data og viden til deres fordel, når de skal lave budgivning med Google AdWords.
Google har fået et godt stykke tid siden efterhånden introduceret os for muligheden kaldet Ad Schedule – hvor du har muligheden for at lave budjusteringer som du lyster, i forskellige tidsintervaller.
Her snakker vi altså om en optimering der virkelig kan gøre en forskel på din mulighed for at tjene flere penge på AdWords, og bruge dine penge på de helt rigtige tidspunkter, når din målgruppe sidder klar til at købe.
Men hvordan udregner du hvordan dine budjusteringer skal være? Hvor sætter du det hele op, og hvordan skal det sættes op? Alt dette og meget mere skal jeg nok vise dig i denne guide.
Udregning af budjusteringer baseret på tid på dagen og dag på ugen
Det kan blive ganske kompliceret at skulle lave disse udregninger, og gøre det for alle sine kampagner – men det behøver det ikke at være. Med en kombination af Excel og Googles AdWords editor kan denne opgave blive lavet på kun nogle få minutter.
Måden man kan lave en udregning som denne er ved at kigge på konverteringsraten, og se hvordan den arter sig på de forskellige tidspunkter på dagen, og dage på ugen – og sammenligne disse tal med den gennemsnitlige konverteringsrate.
Det lyder kompliceret ikke? Det er det ikke, og lad mig vise dig med et eksempel hvorfor, og hvad det er jeg mener:
Din gennemsnitlige konverteringsrate er 5%. Fredag er ultimativt den bedste dag, og på denne dag på ugen er din konverteringsrate 5,5%. Det bedste tidspunkt på dagen er mellem 20-21, hvor du har en fantastisk konverteringsrate på hele 6%.
Dag på ugen: 5,5/5 = 1,1 = 10% forøgelse
Tid på dagen: 6/5 = 1,2 = 20% forøgelse
Budjusteringen du bør bruge i dette tilfælde, om fredagen mellem 20-21 vil derfor være: 1,1 x 1,2 = 1,32 = en total forøgelse på 32%.
Der vil nemlig i dette tidsrum være 32% større chance for, at besøgende ender med at købe noget – og det er du selvfølgelig også villig til at betale mere for, ikke?
Nu ser det hele jo alt sammen meget nemt ud, men med 24 timer på et døgn, og 7 dage på en uge kan dette tager evigheder at udregne for alle de forskellige dage og tidsintervaller. Men bare rolig – jeg har gjort det meget nemt for dig, hvis du blot downloader mit Excel Cheat Sheet.
Det eneste vi skal bruge er, at du indsætter dine egne data fra Analytics med sessions og conversions i de forskellige timer på dagen, og dage på ugen. Så snart du har gjort dette, vil mit Excel Cheat Sheet konvertere disse data til et import ark, hvor du blot skal copy-paste dette ind i AdWords editoren.
Men lad mig tage dig i hånden og gøre det skridt-for-skridt her første gang, så vi kan være sikre på du gør det rigtigt. Start med at downloade excel-arket herunder:
Så snart du har downloadet det ved at trykke på knappen herover, åbner du filen, og fortsætter med guiden herunder – så skal du se hvor nemt det kan være, og hvor hurtigt det kan gå.
Trin 1: Vælg et brugbart tidsinterval i Analytics
For det første skal vi have os noget data at lave udregningerne ud fra, og dem finder vi i Analytics. Her vil det kræve at du har AdWords og Analytics linket sammen, så deres data kan ses i begge tools. Har du ikke allerede gjort det, er det vidst ved at være på tide. Er du i tvivl om hvordan du linker dem sammen, så læs min guide her. Hvis du allerede har sat denne del op, så skal vi have fundet det rigtige tidsinterval at kigge på – og det kommer rigtig meget an på hvor mange besøgende du har. Jo flere desto kortere et tidsinterval skal du kigge på, så det er så relevant som muligt. Normalt ville jeg foreslå, at man kiggede på kvartaler, og altså de seneste 90 dage – men det kan gøre en stor forskel hvis du har få eller mange besøgende. Bestem selv om du vil kigge på de seneste 30 dage eller 365 dage.
Trin 2: Find det data du skal bruge – start med tid på dagen
For at få en brugbar Ad Schedule er det første data vi skal bruge mængden af sessions og conversions fordelt ud på de forskellige timer på døgnet. Har du aldrig set denne data før i din Analytics kan det være der bliver åbnet en helt ny verden for dig her, hvor du kan se hvordan dine kunder arter sig i de forskellige timeintervaller. Rapporten vi skal bruge her finder vi som sagt i Analytics. Gå til Acquisition -> AdWords -> Hour of Day.
Trin 3: Download/Eksporter som Excel-fil
For at gøre det nemmere for os selv, i stedet for at sidde taste alle disse tal ind i mit Excel Cheat Sheet, så downloader vi filen, og kopiere tallene ind i arket i stedet for. Her skal du trykke på knappen øverst kaldet ”Export”, vælge ”Excel XLSX”, og åbne filen så snart den er downloadet.
Trin 4: Find de rigtige data i den rigtige fane
Af en eller anden årsag, uforklarlig som med så meget andet fra Google, har de ikke bare valgt at vise dataen med det samme, men gjort det således, at du skal trykke videre til den næste fane for at se dine data. Du skal derfor vælge fanen kaldet ”Dataset 1”, og her får du så de tal du har downloadet, nemlig din rapport fra Analytics med data fordelt på døgnets 24 timer.
Trin 5: Kopier sessions og conversions ind i dit Excel Cheat Sheet
I denne fane hvor du blandt andet ser sessions og conversions i de forskellige tidsintervaller på dagen, skal du nu kopiere disse tal ind i vores Excel Cheat Sheet. Markér felterne, kopier, og sæt dem ind i fanen kaldet ”Insert Hour of Day CR”.
Trin 6: Vælg dag på ugen som primær dimension
Nu har vi fået data ind fra tid på dagen, og næste skridt er derfor det samme, blot fordelt på dage på ugen i stedet. Her skal du tilbage i Analytics, og trykke på linket kaldet ”Day of Week” der hvor du vælger den primære dimension.
Trin 7: Download/Eksporter som Excel-fil igen
Præcis ligesom før med rapporten for tid på dagen, skal vi nu gøre det samme for dag på ugen. Tryk på ”Export” og dernæst ”Excel XLSX” muligheden.
Trin 8: Vælg den rigtige fane igen
Og endnu engang har Google gjort det besværligt for os, så vi skal vælge ”Dataset 1” for se den data vi downloadede fra Analytics.
Trin 9: Kopier sessions og conversions ind i dit Excel Cheat Sheet
Disse data er også noget vi skal have kopieret og indsæt i vores Excel Cheat Sheet, men denne gang under fanen ”Insert – Day of Week CR” i stedet. Nu er det faktisk muligt at se hvordan din kommende Ad Schedule vil se ud. Hvis du trykker på fanen i Cheat Sheet’et kaldet ”Ad Schedule” kan du se en tabel der viser dig præcis hvordan din vil komme til at fungere. For din egen skyld, så tjek om det er noget du synes giver mening, så vi undgår at fejl opstår hvis det forkerte data er blevet indsat i arket.
Trin 10: Gå til Import-fanen
Næste skridt er noget helt nyt, for nu er det tid til at forberede os på at få disse avancerede budjusteringer ind i din AdWords konto. Når du går til fanen ”Import” vil du kunne se magien ved brug af Excel – for her er den Ad Schedule du lige har kigget på blevet konverteret til noget vi blot kan indsætte i AdWords Editoren.
Trin 11: Tilføj de kampagner du vil have lavet budjusteringer på
Næste skridt er at få tilføjet navnene på de kampagner hvor du gerne vil have tilføjet din nye Ad Schedule. Hvis du synes det er nemmere at tilføje det til en enkelt kampagne, og derefter kopiere dem over på resten i editoren er det også en mulighed – det er helt op til dig. Hvis du vil bruge mit Cheat Sheet til denne opgave også, så skal du blot tilføje kampagnenavnene i kolonne A under overskriften ”Campaign”. Ét kampagnenavn pr. række.
Trin 12: Kopier tabellen fra Import-fanen
Vi er nu klar til at importere din nye Ad Schedule ved brug af AdWords Editoren, så nu skal du kopiere tabellen, inklusiv overskrifterne, i kolonne A og B.
Trin 13: Åben din AdWords Editor
For at implementeret disse budjusteringer skal vi bruge AdWords Editoren som kan spare os for en hel masse tid. Hvis du ikke allerede har downloadet og gjort brugt af dette stykke software (som fungerer fantastisk sammen med brugen af Excel), så er det på tide at du får gjort det. Du kan downloade AdWords Editoren til både PC og MAC lige her Er det din første gang du skal bruge Googles offile editor er du nødt til at downloade hele din konto først. Er det ikke din første gang vil jeg stadig anbefale dig at du får downloadet de seneste ændringer, inden du laver nogen form for optimering.
Trin 14: Åben vinduet hvor du kan indsætte tabellen
Om meget kort tid vil det gå op for dig, hvor effektiv en kombination AdWords editoren og Excel kan være, når det handler om at lave avancerede optimeringer. Specielt hvis du har en konto med mange kampagner og masser af data at arbejde med. Det er tid til at finde vinduet hvor du rent faktisk importerer din Ad Schedule. Gå til File -> Import CSV -> Paste text … Sidder du i den nyere editor er det stort set den samme fremgangsmåde – nogle af punkterne har blot fået nye navne. Her hedder det i stedet: Account -> Import -> Paste text …
Trin 15: Sæt tabellen ind
Det er i dette vindue du skal sætte tabellen ind som du har kopieret fra Cheat Sheet’et. Når du har gjort det trykker du ”Next” nederst til højre, og her ser du hvordan tabellen er blevet konverteret til felter som svarer til overskrifterne og værdierne fra excel-arket. Bruger du den nye editor, så vil knappen hedde ”Process” i stedet, og den vil automatisk validerer den tabel du indsætter.
Trin 16: Importer dataen
Får du en fejl når du prøver at importere, så prøv at gå tilbage og giv den et nyt forsøg. Af en eller anden årsag sker det en gang i mellem, at det ikke virker i første forsøg. Når alt ser ud som det skal, skal du trykke på ”Import >>”-knappen, og lade editoren lave sin magi.
Trin 17: Upload ændringerne
Nu har du fået importeret din Ad Schedule til editoren. Men eftersom at alle ændringer i editoren sker offline indtil du uploader dem til AdWords, så skal vi have uploadet ændringerne. Tryk på knappen ”Post selected campaigns” og derefter ”Post”-knappen i vinduet som kommer frem. Er du i den nye editor, hedder knapperne i stedet ”Post” og dernest ”Post changes”. Når den er færdig med uploade ændringerne burde du kunne se ændringerne i AdWords interfacet inden for få sekunder. Ved du ikke hvor du ser det henne så gør følgende: Gå til en kampagne hvor du har lavet ændringerne, tryk på ”Settings” og dernæst ”Ad Schedule”.
For en god ordens skyld vil jeg gerne lige understrege, at jeg ikke tager ansvar for hvordan denne guide bliver brugt, og de effekter det måtte have. Hvis du bruger guiden eller excel-arket forkert, eller laver ændringerne på baggrund af for lidt data, vil du nok ende med et resultat der ikke var hensigten. Jeg har selv brugt denne fremgangsmetode mange gange i mit arbejde som Google AdWords konsulent, og skabt store forbedringer baseret på optimeringer som disse. Har du nogle spørgsmål til guiden, Excel Cheat Sheet’et, eller fremgangsmåden generelt, så skriv det i kommentarerne herunder. Jeg vil med glæde svare på spørgsmål og hjælpe hvor jeg kan.
Hvis du gerne vil have det bliver endnu smartere vil jeg anbefale dig at tage et kig på mit yndlingsværktøj – Supermetrics. Her kan du nemlig automatisk hente data direkte ind i Google sheets, fra alverdens andre værktøjer, herunder Google Ads, Bing Ads, Analytics, LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube og meget mere.
Det gør det dejligt tidsbesparende, så du ikke skal bruge tid på at eksportere data, copy-paste det ind i de rigtige faner osv. Desværre koster det også nogle penge, men hvis du skriver til mig lige nu kan du få en Supermetrics promo code.
[rating_form id=”1″]
SKAL JEG HJÆLPE DIG?
Anton Hoelstad
Specialist i Google Ads
Telefon:
+45 40 78 13 58
E-mail:
mail@antonhoelstad.dk