SEO guide – Komplet guide om søgemaskineoptimering

Hjem » SEO guide – Komplet guide om søgemaskineoptimering

Amazon annoncering

Få de seneste nyheder vedrørende SEO og få overblikket over hvad der rører sig i branchen. Hvordan man laver søgemaskineoptimering korrekt og mest optimalt skifter løbende med Googles mange kontinuerlige opdateringer og optimeringer af deres algoritme. Dette gør det derfor kun endnu mere afgørende at holde sig opdateret på de nyeste metoder og opdagelser, hvis du gerne vil til tops i søgemaskinerne – og forblive der.

Google bliver klogere hver eneste dag, og lærer hele tiden hvordan de kan blive bedre til at rangere hjemmesider i deres søgemaskiner ud fra relevans, brugervenlighed, sociale aktiviteter. De gør deres bedste for, at skabe det bedste produkt for deres brugere, for uden disse kan de ikke tjene penge på annoncering med Google AdWords.

Derfor bliver vi som website-ejere nødt til at forbedre vores søgemaskineoptimering, både ud fra en teknisk perspektiv, men også ud fra bedre indhold som de besøgende deler på de sociale medier, og en marketingstrategi der tiltrækker links fra relevante og troværdige kilder.

Se en opdateret og ekstremt gennemført & ultimativ SEO guide skrevet af Dennis Stammerjohan

Kom i toppen på Google med denne komplette SEO guide

Guiden gennemgår følgende områder inden for søgemaskineoptimering med alle de punkter der omhandler dit eget site, men også den del der sker uden for dit eget website, med henblik på link building og outreach.

 

 

 

Hvad er SEO?

SEO, som står for Search Engine Optimization og på dansk er kendt som søgemaskineoptimering, har udviklet sig helt ekstremt siden betegnelse først dukkede op, og specielt i de seneste år. Og selvom disciplinen har udvidet sig gevaldigt med tiden, og blevet til langt mere end blot keywords og links. Dog kan man stadig dele SEO op i to variationer, On Page og Off Page.

SEO var engang et meget enkeltstående arbejde, men i dag skal man se det i sammenhæng med mange andre strategiske perspektiver, herunder brugervenlighed, brugeroplevelse, tekniske aspekter, indholdsstrategi, social synlighed, troværdighed, autoritet og meget mere.

On Page SEO

Kært barn har mange navne, og du vil derfor også falde over betegnelserne Intern SEO og Onsite SEO, alt afhængig af hvem du spørger. Heldigvis handler det om det samme, nemlig det der foregår på dit eget website, altså det indhold du selv styrer på dit eget domæne, fx ”http://ditdomæne.dk”.

Der er ufatteligt mange faktorer at tage højde for når det kommer til denne SEO disciplin, og de fleste er enige om, at det er den man skal tage fat på først. Det er altid smartest at have styr på sit eget produkt eller service, før man markedsfører sig og skaber opmærksomhed udefra. Hvis ikke denne del er optimeret korrekt ift. søgemaskiner som Google kan det forhindre dig i at opnå topplaceringerne på dine søgeord.

Teknisk SEO

Det tekniske aspekt af SEO er efterhånden et af de mest omtalte emner inden for On Page SEO, og er et af områderne man skal fokusere meget på i sin Google optimering af et website. Der findes mange forskellige typiske problemstillinger man kan komme ud for med det system et website er opbygget i, og det kræver en vis viden og forståelse at kunne sætte det op på en helt korrekt måde.

Teknisk SEO drejer sig både om hvordan et website bliver set af søgemaskinernes robotter når sidernes crawles, men er også fokuseret meget på brugervenligheden overfor de besøgende. De to meget omtalte, og ikke mindst vigtige områder at kigge på samt optimere, er hastigheden af websitet, samt at undgå duplicate content.

Duplicate content

Duplicate content er noget af et buzzword når det kommer til SEO, og er et af de helt store samtaleemner i øjeblikket – og med god grund! Internettet er nemlig godt og grundigt præget af teknisk ringe opsatte websites, som forsager flere former for duplikeret indhold, og som giver store udfordringer for at opnå topplaceringer i søgemaskiner.

Definitionen af duplicate content er når indhold findes på flere forskellige URLs. Dette kan både være fordi det system der bliver brugt på websitet er opsat uden at tage højde for disse risikable teknikker, eller fordi nogle kopiere indhold og publicere det i eget navn på et andet domæne.

Der findes flere klassiske problemstillinger på CMS som forsager duplicate content i store mængder, og det er ikke altid ligetil at ændre. Medmindre man har den rigtige forståelse for hvordan søgemaskiner tænker og indekserer indhold kan nemlig komme galt af sted.

Grunden til at søgemaskiner ikke er glade for duplicate content er (simpelt nok), at de går meget op i kvaliteten af deres produkt og de søgeresultater de giver brugerne. Er der tale om en søgefrase hvor man som bruger af Google kan finde det samme indhold på både resultat 1 og 2, så vil man ikke få en ret god oplevelse af det produkt som Google leverer.

Derfor risikerer man en straf fra Googles side hvis ens website er præget af duplicate content, og det kan være med til at gøre det mere besværligt at få topplaceringer. I værste tilfælde kan man blive straffet med dårligere placeringer, og det er derfor noget man bør lægge energi i at få ordnet med det samme.

Der er flere måder at rette fejl med duplicate content, men det er noget man skal træde varsomt med, da det med en forkert opsætning kan få store konsekvenser. Jeg vil derfor anbefale at man får en specialist til at hjælpe en med problemer som disse. Stoler man på sine egne evner kan du læse de kommende klassiske eksempler på problemstilling og hvordan den kan løses.

Sider findes på mere end én URL

Jeg har efterhånden set ufatteligt mange eksempler på systemer og websites som gør det muligt at finde sider på mere end én URL, herunder både forsider og undersider.

Jeg har flere gange set websites med mere end én forside, altså at man kan finde det samme indhold mere end et sted. Fx når man lander på websitet er URL’en ”http://ditdomæne.dk”, men efter at have gået videre til underside og gerne vil tilbage til forsiden ved at trykke på fx logoet hedder URL’en ”http://ditdomæne.dk/forside”.

Derudover støder jeg stadig ofte på gamle CMS som sætter alle sider op til at svare på mere en URL, med tilføjelse af fx ”.html”, ”.php”, ”.asp” eller lignende. Altså kan nogle websites have den samme underside på ”http://ditdomæne.dk/underside” og ”http://ditdomæne.dk/underside.html”.

Problemer som dette kan løses med en 301-redirect, og kan du ikke selv sætte dette op skal du have fat i en specialist – ellers kan din webprogrammør måske hjælpe dig. Med denne løsning fortæller man Google og andre søgemaskiner at indholdet er permanent flyttet til en anden adresse, og gamle links der peger til den gamle adresse (fx ”http://ditdomæne.dk/underside.html”), vil automatisk blive sendt (redirected) over til den nye adresse – i dette tilfælde ”http://ditdomæne.dk/underside”.

Filtrering og sortering

Mange webshops har muligheden for at sortere i produkterne ift. pris, popularitet og lignende – hvilket kan være en rigtig brugbar feature. Men er det ikke sat rigtigt teknisk op, så kan man opnå store mængder duplicate content.

Lad os sige der er tale om en webshop der sælger mode, i eksemplet her drejer det sig om deres mange sko. Webshoppen har et varelager på mere end 100 forskellige slags sko i et bestemt mærke, og det kan derfor være uoverskueligt for brugeren at kigge dem alle igennem.

I eksemplet her er der tale om to forskellige typer besøgende, som begge leder efter sko, og derfor lander på siden ”http://ditdomæne.dk/sko”.

Den første besøgende kommer for at finde de billigste sko, og bruger sorteringsfunktionen hvor der vælges ”Sortér efter: Laveste pris først”. URL’en ændres for denne besøgende til ”http://ditdomæne.dk/sko?sort_by_price=lowest_first”.

Den anden besøgende er ligeglad med prisen, men var for nylig inde og kigge på webshoppen, og er derfor kun interesseret i de nyeste produkter. Derfor vælger personen ”Sortér efter: Nyeste først”, og lander på følgende URL ”http://ditdomæne.dk/sko?sort_by_created=new_first”.

Selvom der er tale om 3 forskellige URL’er, indeholder de alle 3 det samme indhold, i forskellig rækkefølge. Der er derfor ikke tale om unikt indhold (som er det man altid bør stræbe efter),  men det samme indhold præsenteret på 3 forskellige måder. Dette er på ingen måde et optimalt scenarie, og det er der selvfølgelig en løsning på.

Her skal man gøre brug af et canonical-tag, som fortæller søgemaskinerne, at de skal referere indhold til en anden side. Altså ville man sætte et canonical-tag fra ”http://ditdomæne.dk/sko?sort_by_price=lowest_first” og ”http://ditdomæne.dk/sko?sort_by_created=new_first” som refererer tilbage til ”http://ditdomæne.dk/sko”.

På den måde er Google og andre søgemaskiner klar over, at der er tage om et stykke indhold der bliver udgivet på flere forskellige URL’er, men at det er ”http://ditdomæne.dk/sko” der er den originale.

Hastighedsoptimering

Det er ikke en særlig god oplevelse for en bruger at være på et website hvor hastigheden er langsom, og hvor det tager en evighed (også kendt som flere sekunder) at komme ind på en side. Brugere på internettet bliver kun mere utålmodige med tiden, og det er derfor essentielt at hastighedsoptimering er på dagsordenen når der tales om teknisk SEO. Læs evt. min guide til hvordan du kan gøre dit WordPress website hurtigere for at blive klogere på netop dette område.

Hastigheden af websitet, altså hvor hurtigt det loader er noget der kan optimeres på mange forskellige måder. Uanset hvad er det noget man skal have med i sin tankegang når der optimeres på et website, da det kun forøger brugeroplevelsen – og det er noget Google og de konkurrerende søgemaskiner kigger mere på end nogensinde før.

Titletag / Sidetitler

Din sidetitler, eller i fagsprog også kendt som et titletag, er stadig en af de vigtigste faktorer når det kommer til den interne del af SEO. Titletag’et er det man ser som overskriften i søgeresultaterne, og er altså det man kan sammenligne med overskrifterne i annonceringen med Google AdWords.

Der er mange ting man skal have i sine overvejelser når man skriver sidetitler for sit website, da Google lægger stor vægt på disse – men at  de samtidig ikke må optimeres for meget. Generelt skal man i SEO huske på, at det hele skal være optimeret i en naturlig grad, så man ikke i en overdrevet og tydelig forsøger at manipulere sig til topplaceringerne.

Målet med en god sidetitel er at hjælpe med at få topplaceringer i søgemaskinerne, være spændende og opfordre til klik med en god CTA, også kendt som ”Call to Action”. Men samtidig skal man ikke forsøge at love de besøgende noget som man ikke kan holde, for så ender du blot med en utilfreds bruger, som forlader dit website igen med en dårlig indstilling til dit brand. Fx hvis man kan tilbyde en rabatkode til VOI løbehjul – eller til en gratis tur med Tiers el-løbehjul. Eller hvis du mere er til elbilerne, så kig efter en Green Mobility voucher, eller rabatkode til DriveNow her.

Lad os sige du vil gerne vil have en god placering på Google på søgeordet ”billige sko”. En vigtig ting er at have søgeordet med i sit titletag, og jo tidligere i sætningen desto bedre. Der er begrænset plads som Google regler ud i pixels, og ikke anslag som tidligere, eftersom nogle bogstaver fylder mere i bredden end andre.

Her kunne man fristes til at begå det der i fagsprog kaldes keyword stuffing, hvor man forsøger at få sit søgeord så mange gange med som muligt. Fx med sidetitlen ”Billige sko | Køb billige sko | Billige sko online”. For det første ser det ikke pænt ud, og det ligner i den grad spam. Og for det andet vil det højst sandsynligt kun straffe dig mere end vil gøre gavn.

Jeg vil foreslå at man kun bruger det keyword man gerne vil have placeringer på én gang, men at man kan tilføje en variation søgeordet i sidetitlen også. Det virker mere naturligt med en sætning i stedet for brudstykker med fokus på ét søgeord, og samtidig kan man opfylde alle de vigtige parametre.

En bedre version af et titletag kunne derfor være ”Billige sko | Køb sko billigt online”. På den måde har man sit vigtigste søgeord først, og herefter en sætning med en variation af søgeordet, samt en opfordring til at klikke på netop dette søgeresultat.

Meta descriptions

Meta descriptions er den bagvedliggende kode som giver Google og andre søgemaskiner en beskrivelse af hvad siden handler om, og kan også bruges af de sociale medier når dit indhold deles.  Det hyppigste sted du vil lægge mærke til en meta description er i søgeresultaterne under titlen.

Meta Description

Det er ikke længere noget som Google (og flere andre søgemaskiner) kigger direkte på når de skal rangere websites. Men selvom det ikke er en direkte indflydelse på din rangering, kan det stadig have en indirekte indflydelse. For hvis det brugte søgeord står i beskrivelsen bliver det markeret i fed skrift, hvilket gør resultatet tydeligere, og giver en større chance for at blive klikket på.

Google har udtalt at brugernes adfærd er med til at bestemme om hvorvidt et website er relevant for en given søgefrase. Altså hvis det er dit søgeresultat brugerne klikker på i søgeresultaterne, og dine besøgende er aktive længe på sit website, så må dit indhold være relevant for den givne søgning.

Omvendt, hvis du får besøgende der forlader din website igen umiddelbart efter at være landet på en af dine sider stiger din bouncerate, på dansk også kendt som afvisningsrate, hvilket er et dårligt tegn i søgemaskinernes øjne. Og det virker også ganske naturligt at dette har indflydelse.

Derfor, hvis du kan hæve din CTR med en velskrevet description, og dine besøgende kan lide dit indhold, så bør dine placeringer også forbedres med tiden. Derfor skal man stadig tage højde for meta descriptions, selvom det ikke er en direkte faktor i Googles algoritme.

Dog skal du være klar over, at Google ikke altid bruger præcis det du har angivet i din meta beskrivelse, men selv kan vælge at omskrive denne med indhold på selve siden, hvis de vurdere denne som mere relevant for den givne søgefrase.

Meta keywords

Der var en gang i SEO tidernes morgen (som kan oversættes til for nogle år siden), hvor meta keywords var et de mest værdifulde optimeringstips man kunne bruge i jagten på topplaceringer i søgemaskiner. Det drejer som et stykke kode man kan bruge til at fortælle hvilke søgeord der er relevante for den pågældende side. Dette er et overstået kapitel, og Google samt de fleste andre søgemaskiner kigger slet ikke på denne parameter længere.

Der er stadig flere der vælger at bruge meta keywords, i tilfælde af, at der skulle være nogle søgemaskiner på markedet som stadig vælger at rangere websites ud fra dette i deres algoritme. Mit forslag er, at man helt undgår at bruge tid på denne meget gammeldags SEO metode, og bruger sin tid på noget andet mere vigtigt – af flere årsager.

Hvis der endelig er søgemaskiner, som stadig bruger meta keywords til vurdere websites relevans har de med garanti meget lav volumen, specielt på danske søgeord. Derudover vil jeg også mene, at hvis en søgemaskine stadig er sat op med denne faktor, så er det garanteret heller ikke de bedste besøgende man ville få ud af det.

Eftersom (stort set) ingen bruger meta keywords, giver du blot dine konkurrenter muligheden for at kigge i din kode, og finde ud af hvilke søgeord du gerne vil konkurrere på. I princippet gør du dine konkurrenter en tjeneste, og dig selv en bjørnetjeneste, da du hjælper andre mere end dig selv.

Unødvendig spildplads i koden gør kun dit website langsommere. Det kan sagtens være at det ikke gør nogen forskel i loadhastighed, eller kun minimalt, men uanset hvad giver det ingen mening at modarbejde sit websites hastighed, uden at få noget ud af det.

Hierarki og struktur

Hierarkiet, strukturen eller arkitekturen af et website er vigtigt både for søgemaskinernes robotter, men så sandelig også fra de besøgendes synspunkt ift. brugervenlighed. Er din struktur forvirrende kan de besøgende ikke finde rundt på dit website, og det samme gælder søgemaskinerne som kan få svært ved at vide hvilken side der skal placeres på hvilket søgeord.

Det vigtigste at være klar over er, at søgemaskinerne anser det der er tættest på toppen i hierarkiet som værende det vigtigste – specielt når det drejer sig om SEO. For at illustrere dette fænomen, så lad os bruge samme eksempel som tidligere, med en webshop der handler med mode. Her ville en overskuelig struktur kunne se ud som følgende:

  • Forside
    • Herrer
      • Sko
      • Støvler
      • Sneakers
    • Bukser
      • Jeans
      • Shorts
    • Accessories
      • Solbriller
      • Bælter
      • Tasker
    • Damer
      • Sko
      • Støvler
      • Stilletter
      • Ballerinaer
    • Kjoler
      • Festkjoler
      • Brudekjoler
      • Gallakjoler
    • Accessories
      • Halskæder
      • Armbånd
      • Øreringe

Denne opsætning giver et overblik, og er naturligt sat op, hvilket øger brugervenligheden gevaldigt, og kan forhøje antallet af konverteringer. Dog skal man huske på, at man også kan dele et hierarki for meget op, så kategorier bliver for specifikke, og så man som bruger skal klikke uendeligt mange gange for at komme til den side man kan skabe en konvertering.

Nogle ville måske blive fristet til at dele alle kategorierne op yderligere, så kategorien for ”Herrer -> Sko -> Sneakers” kunne se således ud:

  • Forside
    • Herrer
      • Sko
        • Sneakers
          • Nike
            • Hvide
              • Størrelse 42
              • Størrelse 43
              • Størrelse 44
            • Sorte
              • Størrelse 42
              • Størrelse 43
              • Størrelse 44
          • Adidas
            • Hvide
              • Størrelse 42
              • Størrelse 43
              • Størrelse 44
            • Sorte
              • Størrelse 42
              • Størrelse 43
              • Størrelse 44

Dette ville på ingen måde være hensigtsmæssigt, af flere årsager, men mest af alt fordi det bliver en ekstremt besværlig og langsommelig proces at skulle kigge efter og ikke mindst købe sko i en webshop som denne.

Det er svært at sætte en tommelfingerregel for mange gange man maksimalt skal kunne klikke fra forsiden for at lande på de yderste sider, altså hvor mange niveauer der må være i stukturen, men man skal prøve at holde sig i nærheden af 3. Får man flere skal man tænke sig godt om og sætte det op på en måde så det ikke forværrer brugervenligheden, og bliver for besværligt for en besøgende at blive til en kunde.

Google og de konkurrerende søgemaskiner ser det som at det niveau der er tættest på forsiden, altså så tidligt i strukturen som muligt, er det vigtigste. Jo dybere vi kommer ned i hierarkiet, desto mindre vigtigt må det være for det overordnede website.

International SEO

Opererer din virksomhed på mere end ét marked er det vigtigt at man international SEO med i sine tanker og overvejelser. Her er der nemlig flere ting man skal tage højde for, men det store spørgsmål for mange er ofte, om hvorvidt man skal have separate domæner for hvert land, eller om det hele samles under samme med mulighed for at skifte sprog.

Det er nemlig ikke helt ligegyldigt hvilken af de mange muligheder man vælger, og der er fordele og ulemper man skal overveje inden beslutningen tages. Uanset hvilken løsning man vælger skal man huske, at man skal have links fra alle de pågældende lande og sprog man gerne vil ramme. Derudover findes der flere komplicerede problemstillinger som hvis man skal målrette sig flere forskellige engelsksprogede lande, fx New Zealand, USA og Storbritannien.

Det kan derfor godt være en god idé at hyre en ekspert til et stort spørgsmål som dette, og har man allerede valgt en løsning, men fundet ud af at en anden havde været bedre, kan det være kompliceret at skifte. Og gør man det forkert og uden at tage de rigtige forholdsregler kan man komme grueligt galt af sted, miste placeringer, trafik og kunder, som kan få fatale konsekvenser for forretningen.

De mest brugte løsninger til international SEO er følgende:

Løsning 1: Hvert land har sit eget domæne

Opdeler man det så det med ccTLD, så franske site hedder ”domain.fr” og det tyske ”domain.de”, har man både overfor de besøgende og Google opdelt sin målretning specifikt.

Bliver af de fleste nævnt som den bedste løsning, men er også den mest tidskrævende. Hver land bliver set på af søgemaskinerne separat, og der skal derfor opbygges en vis mængde links til hvert for at de kan få topplaceringer på deres pågældende sprog. Man har også muligheden for at placere det pågældende domæne på en server i samme land, hvilket også har en indflydelse på rangeringen på Google.

Løsning 2: Et hoveddomæne med subfolders til hvert sprog

Med et gTLD og opdelte mapper til hvert sprog så det franske site hedder ”domain.com/fr/”, og det tyske ”domain.com/de/” giver fordelen at alt er samlet på det samme hoveddomæne.

De fleste kalder dette den næstbedste løsning, fordi det ikke kræver meget at opsætte det så Google forstår hvilket sider der er til hvilke sprog, og kan gøre både ved hjælp af kode samt direkte i Google Webmaster Tools. Fordelen er også samtidig, at fordi det hele er samlet på samme domæne kan man ved linkbuilding til hoveddomænet sende værdi videre til alle sprog.  Dog er det ikke lige så simpelt at sætte op som med løsning 1, og man har samtidig kun muligheden for at have sit domæne placeret på én server, i stedet for at hvert domæne er placeret i det pågældende land.

Løsning 3: Et hoveddomæne med subdomains til hvert sprog

Et gTLD hvor man opdeler domænerne ud på subdomains så det franske site hedder ”fr.domain.com” og det tyske ”de.domain.com”, fungerer lidt som en blanding af de to første løsninger.

Det er de færreste der nævner denne som en fordelagtig løsning, og de fleste fraråder den ligefrem, fordi uanset hvilken fordel man kigger på, vil enten løsning 1 eller 2 bedre kunne svare sig. Med denne løsning kan man nemt fortælle Google med kode eller i Webmaster Tools, hvilket domæne der skal ramme hvilken målgruppe, og samtidig har man muligheden for at placere hvert subdomæne på en specifik server i målgruppens land. Ulempen er dog at man ikke kan udnytte links til hoveddomænet, da man med subdomæner ikke får videredelt værdien af links, også kendt som linkjuice.

Søgeordsanalyse

Det er vigtigt at finde frem til hvilke søgeord det er man skal fokusere sit website og sin forretning på – og der findes masser af tools og værktøjer som kan hjælpe dig frem til hvilke der er bedst, samt give inspiration til at finde nye.

De fleste starte ud med Googles eget keyword tool, som i dag hedder Keyword Planner. Her giver Google sit estimat på hvor mange der månedligt søger i exact match på et givent søgeord, ud fra land og sprog. Alternativt skal du have fat i et smart værktøj som Supermetrics, hvor du kan hente data ud fra diverse værktøjer – herunder Google Ads og Search Console. Det kan være rigtig fornuftigt at sammenlægge denne data, og lave sin fulde analyse inklusiv egen data på denne måde.

Det er på alle måder ekstremt vigtigt at man finder frem til de søgeord der kan være de mest lukrative for virksomheden, da man hverken vil skyde for bredt, eller være for snæver i sin taktik. 

Brug det samme sprog som dine kunder

Det er vigtigt at dit indhold på websitet stemmer overens med det sprog som dine kunder bruger. Et klassisk eksempel på hvordan man kan fejle på dette område er et VVS firma som stod fast på beslutningen om at kalde en del af deres produkter for ”armaturer” i stedet for ”vandhaner” – selvom det er det ord deres kunder vil bruge. Det resulterede i gode rangeringer i søgemaskinerne på søgeord indeholdende ”armatur”, men efter der ingen volumen er ift. ”vandhaner” vandt man ikke noget på den beslutning.

Så selvom man kan synes det virker uprofessionelt at bruge de almene udtryk, og skrive tekster på hjemmesiden i et sprogbrug der ikke matcher branchens fagudtryk, så hjælper det ikke meget på bundlinjen. Og selvom dine konkurrenter og samarbejdspartnere i branchen måske vil grine af dig, fordi du bruger et andet sprog end dem, så vil det være dig der griner hele vejen til banken.

Husk på at din virksomhed eksisterer for kunderne, og de vil opfatte det bedre brugervenlighed hvis de forstår dit sprog og de udtryk der bliver brugt på dit website. Vælger du den anden vej risikerer du også at dine kunder føler sig dumme, og ikke har lyst til at handle hos dig, selvom du sælger præcis det som de leder efter og står og skal bruge.

Derfor, kend dine kunder og brug det samme sprog som dem på dit website. Det giver dig bedre placeringer på søgeord med volumen, som giver dig mere trafik, flere kunder, og i sidste ende salg, omsætning og større overskud på bundlinjen.

Relevant trafik

SEO handler ikke blot om at skabe en hel masse organisk trafik til sit website – det skal også være den rigtige type trafik, nemlig besøgende som konverterer og bliver til dine kunder.

Det nytter ikke noget at være synlig på en masse søgeord med masser af volumen, hvis dit website ikke giver brugerne det som de vil have, og derfor ikke bliver til kunder. Ligesom at det heller ikke giver mening at have fantastisk indhold, men aldrig at blive fundet af sin målgruppe.

Billeder og video

I gennem tiden har billeder og videoer fået større indflydelse, og er efterhånden blevet en naturlig integration i søgeresultaterne med de såkaldte universelle resultater. Dette gør det kun endnu mere essentielt at have billeder og videoer med i sin indholdsstrategi, og at dette bruges aktivt i marketingstrategien.

Først og fremmest fordi man har muligheden for at få sin virksomhed og sit website vist flere gange i søgeresultaterne, nu både med tekstlinks, billedelinks og videolinks. Men også fordi tendensen viser, at man som bruger af Google er mere tilbøjelig til at klikke på disse ikke udelukkende tekstbaserede resultater, da de skiller sig ud fra mængden.

Billede SEO og video SEO bør derfor også tænkes ind i den overordnedes online marketing strategi, da det kan få stor indflydelse på mængden af trafik og kunder, og samtidig fordi de fleste brugere elsker denne form for indhold. Indhold udelukkende bestående af tekst kan være anstrengende at læse, og man gør kun sit arbejde mere fuldendt med gennemførte videoer og billeder i god kvalitet.

Off Page SEO

Først nu kommer vi til den anden del af SEO, nemlig Off Page, som også bliver kaldt Ekstern SEO eller Offsite SEO. Denne del drejer sig, som man kan forstå ud fra navnene, om alt det der sker uden for ens eget website og domæne.

Det er vigtigt at man har styr på sit eget website før man går i gang med sin eksterne SEO , og får en masse links og trafik. Lever dit website ikke op til forventningerne for de besøgende bliver de skuffede, hvilket har en meget negativ effekt på websites performance. Og lever det ikke op til forskrifterne for Google og de andre søgemaskiner, vil det forhindre dig i at opnå de topplaceringer som du stræber efter.

Linkbuilding

Linkbuilding handler om, som man kan forstå på navnet, at skulle bygge links der peger mod sit website. Google ser på et link som en stemme eller en anbefaling, og får man et link fra en troværdig og autoritær kilde vil det kunne have enorm indflydelse på rangering i søgemaskiner.

For et link er ikke bare et link, og der er stor forskel på hvilket website du får links fra, samt om det er relevant eller ej. Fx giver det ikke meget effekt fra et link til din madblog fra din moster Helgas blog om strikkevejledninger. Derimod hvis du fik et link fra Fødevarestyrelsens hjemmeside, ville Google se det som en værdifuld anbefaling, og give dig et gevaldigt skub opad i deres søgeresultater.

Linkbuilding er en rigtig svær disciplin, og man skal vide hvad man gør. En forkert tilgang, hvor man spammer sit link overalt hvor man kan komme til det kan få fatale konsekvenser. Google vil direkte straffe dig for din linkbuilding strategi, og dårlige links kan derfor have en negativ indflydelse, som i værste tilfælde kan sende dig helt ud af deres indeks. Uanset hvad bliver det kun sværere at opnå de gode placeringer hvis man har en forkert tilgang til denne strategi.

Google har sågar udtalt, og det står skrevet i deres retningslinjer, at man ikke må manipulere sig til links, og at man med en unaturlig linkprofil kan risikere at blive ekskluderet fra deres søgemaskine.

Det har ført til at nogle ser linkbuilding som et ”fy-ord” i branchen, og at man i stedet skal ændre sin holdning til at være drejet mod linkearning. Earning links handler om at fortjene sig links, og få dem naturligt, i stedet for at bygge dem. Dette kan man gøre med Content Marketing som jeg kommer ind på senere.

De mest brugte og kendte taktikker til at opnå links, nogle mere gammeldags end andre, har været igennem følgende typer medier:

  • Blogs
  • PR og nyhedsmedier
  • Forums/fora
  • Infografikker
  • Videoer
  • Sociale medier

Men med Googles opdateringer kan et godt link i dag hurtigt blive til et dårligt link i morgen. Derfor handler det om at bruge sin sunde fornuft når man linkbuilder, og man kan evt. spørge sig selv om det link man udgiver kan have værdi for læseren, og ikke søgemaskinerne. Fokuserer man udelukkende på søgemaskinerne, og mængden af oprettede links er chancen for at komme galt af sted langt større. Fokuserer man derimod på brugeren, og på at linket skal give dem værdi, så har man en sund tankegang, og er på vej mod en naturlig linkprofil.

Linkbuilding er så sandelig ikke nemt, og er det område der opdateres oftest inden for SEO. Det handler derfor om at følge med i branchen, og læse om de opdateringer der sker hos Google, samt om de førende i branchens erfaringer med emnet. Har man ikke tid, overskud eller lyst til det, kan det være en god idé at hyre en ekspert til at tage sig af denne del af forretningen. Du kan evt. overveje at købe nogle af mine danske linkbuilding pakker som kan hjælpe dig til tops på Google.

Social SEO

Sociale medier har fået en enorm indflydelse på hvordan vi bruger internettet i dag, og det er også noget søgemaskinerne tager med i deres betragtning, når de skal vurdere en hjemmesides mulighed for placering på et givent søgeord.

Google har sågar integreret deres eget sociale medie Google+ direkte i søgeresultaterne, kendt som Search Plus Your World. Her har man som Google bruger altså muligheden for at se posts fra Google+, og de resultater du ser kan være anderledes end for alle andre, fordi dem i dit Google+ netværk har en indflydelse på relevansen for dig.

En virksomheds tilstedeværelse på sociale medier som Facebook, Twitter, Linkedin er vigtige, og bliver kun endnu mere vigtig med tiden. De kan have både direkte og indirekte indflydelse på de organiske placeringer i søgemaskiner, men kan være ret tidskrævende at administrere i det omfang det kan være nødvendigt. Samtidig er det ikke altid helt let at bruge de sociale medier som virksomhed, og eftersom brugerne ikke er der for at se på reklamer skal man passe på med bruge denne kanaltype til salg, og måske i stedet finde en anden vinkel.

Uanset hvad er det vigtigt man er til stede som virksomhed, men det skal gøres ordentligt så det giver værdi for brugeren, og ikke blot er til for at kunne øge virksomhedens omsætning. Derudover er der stor forskel på de forskellige medier, hvem der er til stede, hvordan de bruges samt brugernes forventning til det indhold der udgives.

Lokal SEO

Det er vigtigt at være synligt lokalt, så din målgruppe der befinder sig i området bliver eksponeret for netop din virksomhed når de skal bruge det du sælger. Også selvom din virksomhed opererer på et globalt og internationalt niveau er det vigtigt at kunne findes på et lokalt niveau, så kunderne føler at produktet eller servicen er mere målrettet dem og deres situation.

Med Google Places, som kan sættes op både hurtigt og nemt, bliver lokal SEO muligt for dig og din virksomhed. Her vil det være muligt for restauranter, frisører, butikker og lignende at kunne blive fundet, når en kunde i nærheden søger et produkt virksomheden sælger.

Content marketing

Content marketing, og som på dansk bliver kaldt for indholdsmarkedsføring, er det alle taler om i øjeblikket. Det går i korte træk ud på at give brugeren noget fantastisk indhold, som er gennemført og gennemarbejdet til mindste detalje, med flot visuel grafik i form af billeder og/eller video.

Umiddelbart lyder det som værende en del af On Page SEO arbejdet, men det drejer sig samtidig meget om at skabe indhold der tiltrækker links, og kunne derfor ligeså vel være en Off Page SEO strategi. Derfor kan man ikke rigtigt placere den i en af de to kategorier, og bør have sit helt eget afsnit.

Der findes masser af eksempler på gode content marketing tiltag som virksomheder har gjort, og nogle af de bedre eksempler kunne være følgende:

  • Webshops med ”unboxing” videoer, hvor man viser brugeren præcis hvad man kan forvente at modtage med posten, pakker indholdet ud og kigger på varen
  • Rejsesites med guides om hvor gode steder at tage hen på forskellige destinationer som restauranter, kulturelle oplevelser, markeder, skønne naturområder etc.
  • Producenter af mad og snacks, som med videoer og opskrifter viser hvordan man alternativt kan bruge deres produkter

Googles opdateringer

Som nævnt tidligere, så er SEO i dag ikke nødvendigvis det samme i morgen. Emnet udvikler sig simpelthen så hurtigt og ofte, at det næsten kan være svært at følge med. Her laver Google specifikke opdateringer af deres algoritme som bestemmer hvordan de udregner hvilke søgeresultater der bliver placeret hvor. Dette er også kendt som Google Updates eller Google Algortihm Changes, og kan dreje som om store og små ændringer.

De små justeringer sker flere hundrede gange årligt, og kan altså være flere gange om dagen. Det vil være de færreste der lægger mærke til disse, og kan mærke en påvirkning – men en gang i mellem laver de en stor justering, som kan have stor indflydelse på hvordan dit website performer organisk.

Google bliver klogere med tiden, ligesom os andre, og fx når en SEO metode bliver overdrevet og udnyttet til en vis grænse, bliver Google nødt til at finde ud af hvordan de vil agere over for dette. Det er også en af grundende til at man ikke skal overdrive brugen af de metoder og råd man kan finde i branchen, for er der nok der gør det, ændrer Googles deres opfattelse af dette. På den måde ender man ud med at have brugt lang tid på et optimeringsarbejde, som ender med at have ingen virkning, eller måske en direkte negativ effekt på et websites performance.

De 3 største og mest omtalte ændringer er Panda, Penguin og Hummingbird. Disse er store ændringer, hvor de to førstnævnte har haft specielt stor indflydelse på websites og deres rangering på Google.

Google Panda Update

Google kaldte deres større ændring af algoritmen for Panda, og blev introduceret i Februar 2011. Denne fokuserede på websites indhold, hvor man ville sikre sig, at de websites med gennemført og vellavet indhold fik en større betydning end hjemmesider med ”tyndt” indhold.

Denne opdatering er blevet rullet ud af Google af flere omgange, og det vil være et fremtidigt fokus for dem at give hjemmesider med godt indhold en fordel over dem med mindre gennemført og mindre brugbart indhold. Hjemmesider med dårligt indhold blev altså nedprioriteret (eller straffet) i søgeresultaterne, til en dårligere placering på Google – og i værste tilfælde en ekskludering fra deres indeks.

De websites som måske (og højst sandsynligt) har kunnet mærke et fald i deres organiske trafik kunne være følgende eksempler:

  • Meget lidt tekst på hver side
  • Duplicate content
  • Mange reklamer, måske endda flere reklamer end reelt indhold
  • Mange reklamer over folden, eller Above the Fold
  • Autogenereret indhold
  • Spin-tekster


Dette gik hårdt ud over mange affiliate sites, hvor man som hjemmesideejer tjener penge på at referere kunder til andres websites, og får en del af kommissionen ved et salg. Disse typer sider er (eller var) ofte præget af flere af de punkter som Googles Panda Update forsøgte at udbedre.

Google Penguin Update

Hvor Google Panda Update havde fokus på den interne del af et website og dets SEO, har Googles Penguin Update det modsatte fokus, nemlig den eksterne del af SEO, hovedsageligt målrettet linkbuilding.

Hvor det før denne store opdatering handlede om at få mange links, og håbe på at blot en brøkdel gav værdi til et website, kunne det nu pludselig have en direkte negativ effekt for et website, hvis man havde dårlige links pegende mod sit website. Havde man brugt beskidte metoder i Googles øjne, enten manuelt eller automatisk med software, til at spamme links overalt hvor man kunne komme til det, kunne det nu direkte give ens website en straf, som i værste tilfælde sendte det helt ud af søgeresultaterne.

Pludselig var det ikke sjovt for alle dem som havde ”snydt systemet”, og fundet en genvej til de gode placeringer. Så nu handler det om at få kvalitetslinks fra troværdige og autoritære hjemmesider, i stedet for blot at tænke på kvantiteten. Det man nu skal stræbe efter er en naturlig linkprofil, hvor de links der er mod dit website giver mening for brugerne, og ikke kun søgemaskiner.

Det lyder måske svært at definere et dårligt link, men tænker man sig om vil man kunne se om det virker naturligt eller ej. Spørg dig selv inden du inkluderer dit link, om det giver mening for læserne, brugerne og de besøgende, at der er et link der. Er du i tvivl, bør man nok lade være, og i stedet være på den sikre side.  Fx er følgende (og nu gammeldags) linkbuilding strategier ikke noget man bør kaste sig ud i:

  • Brug af software til at kommentere med links på blogs
  • Brug af software til at udgive indhold på artikeldatabaser
  • Købe links
  • Link-bytte
  • Spam i forum og kommentarer
  • Mange identiske links, med optimeret tekst kun for SEO


Igen blev rigtig mange affiliate sites ramt af denne update, igen for der er så meget som bliver automatiseret for at spare tid. Og det virkede en gang, men nu skal der langt mere til for at have en succesfuld linkbuilding strategi.

Google Hummingbird Update

Googles Hummingbird opdatering fungerer ikke helt som hverken Panda eller Penguin, men handler mere om at Google forsøger at forstå brugernes søgning på en ny måde. Når man søger i en søgemaskine leder man efter et svar, og det er ikke nødvendigvis det samme svar for alle personer.

Opdateringen er kommet fordi man ser en tendens og udvikling i brugernes søgevaner, hvor man brugere længere søgefraser end tidligere. I stedet for at søge på ”køb iphone” er det blevet med er naturligt med hele sætninger som ”køb iphone 5s uden abonnement med gratis fragt”. Med en søgning som denne er man ikke interesseret i alle resultater hvor man kan købe en iPhone, men det skal kunne gøres online, den skal være uden abonnement, og der skal være gratis fragt.

For at give den bedste brugeroplevelse vil man derfor gå efter at udvikle forståelsen for søgninger, så flere faktorer kan have påvirkning på de resultater man ser ved en given søgning. Derfor skal man i dag forsøge at fokusere på at kigge mindre på enkelte keywords man gerne vil have topplaceringer på, og i stedet forsøge at svare på de spørgsmål som kunderne har.

Læs mere om SEO på bloggen

Jeg skriver jævnligt om SEO, hvor jeg både går i dybden med specifikke emner, og giver overblik over andre. Disse kan omhandle emner specifikt for WordPress hjemmesider, tools og værktøjer til at gøre arbejdet nemmere eller finde på helt nye ting, og meget mere.

Indholdet vil blive skrevet ud fra egen viden samt erfaringer, inspiration fra andres i branchen, spændende nyheder og opdagelser etc. Flere vil være skrevet som guides, som hjælper dig med at løse en speciel opgave, eller et direkte problem.

SEO er et utroligt spændende emne (selvfølgelig specielt for os i branchen), og det udvikler sig konstant. Det er vigtigt at man som virksomhed forstår sig i et vist omfang på SEO, men man behøver ikke nødvendigvis være ekspert. Der findes masser af tilfælde hvor det er bedre at hyre hjælp, enten af en konsulent, et bureau eller at fastansætte en medarbejder.

4/53 ratings